Reżyser dźwięku Andrzej Brzoska: mój zawód to spełnienie marzenia

Ostatnia aktualizacja: 29.02.2024 17:10
- Gdy byłem w średniej szkole muzycznej, to wiedziałem, że moim miejscem pracy będzie studio. Byłem zafascynowany nagraniami, słuchałem ich bardzo dużo. W czasie studiów byłem na praktyce u Andrzeja Trzaskowskiego, w jego orkiestrze jazzowej i w Teatrze Polskiego Radia. Potem pojawiła się oferta współpracy, na co oczywiście bardzo chętnie przystałem - mówił w Dwójce Andrzej Brzoska, reżyser dźwięku, laureat wielu prestiżowych, również zagranicznych, nagród w dziedzinie słuchowisk radiowych.
Andrzej Brzoska w studiu Teatru Polskiego Radia
Andrzej Brzoska w studiu Teatru Polskiego RadiaFoto: Krzysztof Świeżak / Polskie Radio
  • Esencją radia jest dźwięk i ten dźwięk musi być oczywiście najwyższej jakości - zarówno muzyka, jak i słowo muszą mieć odpowiednią siłę, barwę i dynamikę.
  • O tych, ale również o wielu innych parametrach decydują ludzie, nietuzinkowi specjaliści.
  • Z okazji 87. urodzin Dwójki poprosiliśmy o opowieści takich właśnie zawodowych słuchaczy, czyli reżyserów i poławiaczy dźwięku. 

Andrzej Brzoska - reżyser dźwięku, od niemal 45 lat związany z Teatrem Polskiego Radia

Andrzej Brzoska to reżyser dźwięku, od niemal 45 lat związany z Teatrem Polskiego Radia. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród w dziedzinie słuchowisk radiowych, m.in. Prix Italia, Prix Europa, Fryderyków i Nagród Festiwalu "Dwa Teatry". 

Wiolonczelista po 12 latach nauki

Andrzej Brzoska przyznał, że zawód, który wykonuje, jest dla niego spełnieniem marzenia. - Ono się pojawiło, gdy miałem kilkanaście lat. W moim domu było bardzo dużo muzyki, miałem znacznie starszą siostrę - była na studiach, grała Debussy'ego, kiedy ja jeszcze chodziłem do szkoły podstawowej. Mój dziadek grał na trąbce, mama również interesowała się muzyką i zachęcała, abyśmy kształcili się w tym kierunku. Zostałem wiolonczelistą po 12 latach nauki - wspominał.

Miejscem pracy będzie studio

- Gdy byłem w średniej szkole muzycznej, wiedziałem, że moim miejscem pracy będzie studio. Byłem zafascynowany nagraniami, słuchałem ich bardzo dużo. Poszedłem na studia na Politechnice Gdańskiej, gdzie na elektronice był ciekawy kierunek - elektrofonia. Znalazłem tam opiekunów nie tylko edukacyjnych, ale również życiowych, byli to profesorowie Marianna Sankiewicz-Budzyńska i Gustaw Budzyński, bohaterowie wojenni. Poszedłem na te studia wyłącznie, aby u nich studiować - mówił Andrzej Brzoska.

Studio Programu Drugiego Polskiego Radia; widok z pomieszczenia realizatorskiego Studio Programu 2 Polskiego Radia, widok z pomieszczenia realizatorskiego, foto: Wojciech Kusiński / Polskie Radio

Na wszystkich antenach Polskiego Radia było około 600 audycji TPR rocznie

Marianna Sankiewicz-Budzyńska pracowała w Radiu Gdańsk, zakładała powojenne Polskie Radio na ul. Targowej w Warszawie. - Już w czasie studiów bardzo często praktykowałem w Radiu Gdańsk, pomagałem, coś tam robiłem. Na praktykę dyplomową zostałem skierowany do Polskiego Radia w Warszawie. Byłem na praktyce u Andrzeja Trzaskowskiego, w jego orkiestrze jazzowej i w Teatrze Polskiego Radia. Potem pojawiła się oferta współpracy, na co oczywiście bardzo chętnie przystałem. Mówię o roku 1978, 1979 i 1980, wówczas teatr miał dwa studia, które pracowały całą dobę. Na wszystkich antenach Polskiego Radia było około 600 audycji TPR rocznie - wspominał gość Dwójki.

O swojej wyjątkowej pracy opowiedzieli nam również:

  • duet uhonorowany m.in. nagrodą Grammy, czyli Andrzej Sasin i Aleksandra Nagórko,
  • muzyk i etnograf, który zrealizował przeszło 200 godzin nagrań terenowych - Remigiusz Mazur-Hanaj,
  • Andrzej Solczak, który przez przeszło 50 lat był filarem reżyserii dźwięku w Polskim Radiu i dokonał wielu ważnych nagrań zarówno muzyki klasycznej, jak i rozrywkowej.

***

Dokładnie 1 marca 1937 roku o godz. 13.10 uruchomiona została radiostacja Warszawa II. Tę datę przyjmujemy za dzień powstania Programu 2 Polskiego Radia. W tym roku nasza antena kończy więc 87 lat.


Posłuchaj
14:35 Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnosci_2024_02_26-12-47-03.mp3 Andrzej Brzoska o swojej pracy, która jest dla niego spełnieniem młodzieńczego marzenia (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

17:31 2024_02_27 12_43_32_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Andrzej Sasin i Aleksandra Nagórko o pracy w radiowym duecie (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

13:46 2024_02_28 12_46_28_Dwojka_Zapiski_ze_wspolczesnocsci.mp3 Remigiusz Mazur-Hanaj zrealizował przeszło 200 godzin nagrań terenowych. Opowiada o tajnikach swojej pracy (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

15:55 2024_02_29 12_45_44_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Andrzej Solczak dokonał wielu ważnych nagrań zarówno muzyki klasycznej, jak i rozrywkowej. Opowiada o swojej pracy w Polskim Radiu (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

    

***

Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności

Data emisji: 26-29.02.2024

Godzina emisji: 12.45

mgc/DS/mo/kormp

Czytaj także

Słuchowisko "Twarz Napoleona". Krzysztof Gosztyła: przede wszystkim patrzyłem na człowieka

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2024 19:00
- Autorka bawiła się faktami historycznymi, to scenariusz bardzo wysokiej próby. Różne subtelności i zabawy literackie Moniki Milewskiej będą bardzo czytelne dla słuchaczy Dwójki, to są dobre żarty. W tej historii pojawiają się różne żartobliwe motywy polskie, które z pewnością da się wyłuskać - mówił reżyser Dariusz Błaszczyk o premierze słuchowiska "Twarz Napoleona".
rozwiń zwiń