Polskie tańce narodowe. "To kwestia ideologii"

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2017 13:56
- Postanowiłem sobie odpowiedzieć na pytanie, co łączy tańce, które uznajemy za narodowe, i znalazłem tylko jeden element wspólny - mówił w Dwójce dr Tomasz Nowak z Uniwersytetu Warszawskiego.
Audio
  • Dr Tomasz Nowak o kanonie polskich tańców narodowych (Źródła/Dwójka)
Obraz Kornela Szlegela Polonez pod gołym niebem
Obraz Kornela Szlegela "Polonez pod gołym niebem"Foto: domena publiczna (wikimedia)

- Tym elementem jest fakt, że w pewnym momencie wyższe warstwy społeczne uznały pewne tańce za znaczące dla siebie. Tańcem podkreślano własne walory kulturowe - wyjaśniał gość audycji "Źródła". Dr Tomasz Nowak opowiadał, że kanon polskich tańców narodowych zaczął się kształtować za czasów królów saskich. Szczególnego znaczenia taniec nabrał w okresie rozbiorów, gdyż stał się nośnikiem tożsamości. - Dla przykładu poloneza i mazura tańczono z różnym natężeniem we wszystkich trzech zaborach. Ideologia była tu ważniejsza niż morfologia - dodawał badacz.

W audycji rozmawialiśmy o współczesnym znaczeniu tańców z kanonu. Polonez tańczony przez uczniów szkół średnich stał się symbolem wejścia w dorosłość. Nastąpił też renesans tańców ludowych, wśród których szczególnie żywotny okazuje się oberek. Mniej szczęścia miały takie tańce jak kujawiak czy krakowiak. - Tych tańców nie uda nam się "odczyścić" - oceniał dr Nowak.

***

Tytuł audycji: Źródła

Przygotowali: Magdalena Tejchma

Gość: dr Tomasz Nowak (laureat nagrody głównej w konkursie Narodowego Centrum Kultury za najlepszą pracę pisemną z zakresu historii muzyki polskiej. W ten sposób doceniono jego pracę pt. "Taniec narodowy w polskim kanonie kultury")

Data emisji: 16.01.2017

Godzina emisji: 12.08

bch/mz

Komentarze1
aby dodać komentarz
KKE2017-01-18 17:17 Zgłoś
To nie jest z audycji "Źródła", tylko pon. "Źródłogranie". Od paru miesięcy podcasty są odwrotnie.

Czytaj także

Próba generalna Krzysztofa Pastora

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2016 19:00
- Przed każdą próbą generalną i premierą bardzo się stresuję. Dlatego wolę pracować bardzo wcześnie rano. Gdy wieczorem pracuję z muzyką , to potem wszystko kołacze mi się po głowie i nie daje spać całą noc - powiedział w Dwójce Krzysztof Pastor, słynny polski choreograf i Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jerzy Maksymiuk o tańcu i dyrygenturze

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2016 16:00
To było ostatnie spotkanie z cyklu "Sekretne wzruszenia Jerzego Maksymiuka". Maestro - w sylwestrowym nastroju - opowiadał o tym, co łączy taniec i sztukę dyrygowania. Chociaż, jak podkreśla, sam nie tańczy, docenia walory uporządkowanego rytmicznie ruchu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zbiorowa ekstaza w "Tańcu" Henriego Matisse'a

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2017 13:42
W audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek opowiadała o przełomowym dziele francuskiego malarza, czołowego przedstawiciela fowizmu.
rozwiń zwiń