X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Dwójka

"Fryderyki 2013 gwałtem na muzyce poważnej"

28.04.2013
Fryderyk
Fryderyk Foto: PAP/Leszek Szymański
- Przekonywano nas, że nagroda będzie bardziej prestiżowa, a artyści będą mieli większą promocję jeżeli będzie mniej nagrodzonych. To się kompletnie nie sprawdziło - mówiła w Dwójce Małgorzata Polańska z firmy Dux. Jak wygląda krajobraz rynku fonograficznego po Fryderykach? Posłuchaj dyskusji.
Posłuchaj
51'56 Krajobraz po Fryderykach - dyskusja z udziałem Małgorzaty Polańskiej (Dux), Andrzeja Sasina (CD Accord) i Piotra Rzeczyckiego (Universal Music Polska) (Płytomania/Dwójka)

W miniony czwartek, 25 kwietnia, w Teatrze Polskim w Warszawie już po raz dziewiętnasty wręczono nagrody Akademii Fonograficznej. Wydaje się, że Fryderyki przeżywają kolejną rewolucję w swej historii. We wszystkich kategoriach radykalnie zmniejszono liczbę przyznawanych nagród, co ma służyć – według organizatorów, czyli Związku Producentów Audio-Wideo – wzmocnieniu jej pozycji.
Łącznie wręczono 13 statuetek: cztery w kategorii "muzyka rozrywkowa", trzy w kategorii "jazz" i trzy w kategorii "muzyka poważna". Trzy kolejne statuetki to nagrody specjalne. Złote Fryderyki otrzymali: Józef Skrzek i prof. Jan Ekier. Pośmiertnie nagrodę przyznano także Tomaszowi Szukalskiemu.
W kategorii "muzyka poważna” zmiany są bardzo widoczne. Fryderyki otrzymali: Bartek Nizioł i Paweł Andrzej Mazurkiewicz za nagranie utworów Karola Lipińskiego (Dux, "najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej”) oraz Rafał Blechacz za recital z utworami Szymanowskiego i Debussy’ego (DG, "album roku”). Artystą roku został kompozytor Paweł Łukaszewski, którego trzy albumy wydane przez Dux pojawiły się w różnych kategoriach.
Dlaczego dokonano tak radykalnych zmian i z czego one wynikały? Co artyści zyskali, a co stracili? Jak wygląda polska fonografia AD 2013? I co jest jej przyszłością – kompakt czy plik?
O tym Jacek Hawryluk rozmawiał ze swoimi gośćmi: Małgorzatą Polańską (Dux), Andrzejem Sasinem (CD Accord) i Piotrem Rzeczyckim (Universal Music Polska).
W audycji wysłuchaliśmy również rozmów z Aliną Ratkowską (Sarton) i nagrodzonym Fryderykiem, artystą roku – Pawłem Łukaszewskim.
Do wysłuchania nagrania audycji zaprasza Jacek Hawryluk.

Zobacz więcej na temat: muzyka płyta
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Recenzenci Dwójki wybrali ulubione płyty roku 2012

06.01.2013
Recenzenci Dwójki wybrali ulubione płyty roku 2012
Foto: Glow Images
W pierwszym noworocznym wydaniu "Płytomanii" wszyscy nasi recenzenci przedstawili najciekawsze płyty, które ukazały się w ostatnich 12 miesiącach.
Posłuchaj
34'11 Płytomania: płyty roku 2012

Nasze studio odwiedzili: Paweł Bagnowski, Ewa Obniska, Wiktor Aleksander Bregy, Adam Suprynowicz, Kacper Miklaszewski, Magdalena Łoś, Ewa Szczecińska i telefonicznie Piotr Kamiński

Wprawdzie umówiliśmy się na prezentacje jednego tytułu, ale w przypadku niektórych na jednej płycie się nie skończyło…

Płyty roku 2012 wg recenzentów Płytomani:

Paweł Bagnowski

Louis Spohr/George Onslow, Muzyka fortepianowa , wyk: Howard Shelley (Hyperion)

Ewa Obniska

“Mission” (Agostino Steffani), wyk: Cecilia Bartoli, I Barocchisti, dyr. Diego Fasolis (Decca)

Wiktor A. Bregy

Jean-Baptiste Lully, Atys , wyk: Les Arts Florissants , dyr. William Christie , reż. Jean-Marie Villégier (DVD Fra Musica)

Piotr Kamiński

Jerzy Fryderyk Händel, Alessandro , wy: Musica Atenea, dyr. George Petrou (Decca)

[nagrania archiwalne] Toscanini Collection (RCA, 85 CD + DVD)

Adam Suprynowicz

Szostakowicz/Britten, wyk: Johannes Moser, WDR Sinfonieorchester Köln , dyr. Pietari Inkinen (Hänssler Classic)

Mendelssohn/Czajkowski, wy: Ray Chen, Orkiestra Symfoniczna Radia Szwedzkiego, dyr. Daniel Harding (Sony Classical)

Kacper Miklaszewski

"Uczniowie Chopina" (Tellefsen, Filtsch), wyk: Hubert Rutkowski, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Łukasz Borowicz (CD Accord/Polskie Radio)

Magdalena Łoś

Jan Sebastian Bach, Motety , wyk: Monteverdi Choir, dyr. John Eliot Gardiner (Soli Deo Gloria/Monteverdi Productions)

Ewa Szczecińska

John Tilbury - For Tomasz Sikorski (Bół Records/Bocian Records)

I my, zespół “Płytomanii”:

Barbara Schabowska

Claude Debussy, Preludia , wyk: Aleksiej Lubimow (ECM)

Jacek Hawryluk

Jerzy Fryderyk Händel, Alessandro , wy: Musica Atenea, dyr. George Petrou (Decca)

Uzasadnienia poszczególnych wyborów w nagraniu audycji.

Czytaj także

Dux. Dwadzieścia lat minęło….

15.02.2013
Dux. Dwadzieścia lat minęło.
Foto: grz3gorz/sxv.hu/cc
- Na początku byliśmy firmą usługową, to artyści zgłaszali się do nas. a nie odwrotnie - o trudnych początkach jednej z najważniejszych polskich wytwórni opowiada jej współzałożycielka, Małgorzata Polańska.
Posłuchaj
30'22 "Dux. Dwadzieścia lat minęło…."

Dux to dziś jedna z najważniejszych polskich niezależnych wytwórni płytowych, ze światową dystrybucją i katalogiem liczącym blisko 1000 pozycji. Od średniowiecza po muzykę XXI wieku. O takiej obfitości w 1993 roku można było jedynie pomarzyć. - Kiedy zaczynaliśmy, nie mogliśmy sobie pozwolić na wydawanie tylko tej muzyki, która nas interesuje, ale było warto - mówi Małgorzata Polańska. - Teraz jeśli ktoś szuka dobrej polskiej muzyki, zagląda najpierw do naszego katalogu - dodaje.
Gość Dwójki przyznaje, że mimo, iż wytwórnia Dux ma już silną pozycję na rynku, to w dalszym ciągu konieczne są kompromisy. - Musimy pamiętać o potrzebach odbiorców. Wiadomo że najlepiej sprzedaje się Chopin - wyznaje Małgorzata Polańska.

Do wysłuchania obszernych fragmentów audycji zaprasza Jacek Hawryluk.

Zobacz więcej na temat: chopin firma Jacek Hawryluk

Czytaj także

ECM: Archeologia kultury

24.02.2013
Manfred Eicher i Arvo Prt (Rouen, 1989)
Manfred Eicher i Arvo Pärt (Rouen, 1989)Foto: Jean-Pierre Larcher / ECM Records/mat. prasowy wystawy "ECM – Cultural Archeology” Haus der Kunst, Monachium
Audycję z cyklu "Płytomania" poświęcilismy wytwórni ECM. Naszym przewodnikiem po historii firmy był jej założyciel i główny producent – Manfred Eicher.
Posłuchaj
44'54 ECM: Archeologia kultury

Sam mam wykształcenie muzyczne. Uczyłem się gry na skrzypcach od 6 roku życia. Potem, gdy miałem 14 lat, zacząłem grać na kontrabasie, studia ukończyłem w Berlinie. Ciągle też otaczała mnie muzyka klasyczna, która była obecna w moim domu: myślę o "Kwartetach smyczkowych" Schuberta, albo granym przez moją matkę późnym Beethovenie. Zawsze żyłem jednocześnie w dwóch światach: w świecie muzyki zapisywanej i w świecie jazzu, muzyki improwizowanej. To bardzo ważne dla mojej pracy jako producenta. Glenn Gould stwierdził kiedyś, że jeśli chodzi o nagrania, to producenci liczą się tak samo jak kompozytorzy czy muzycy, bo na nich spoczywa wysiłek przetłumaczenia muzyki na język zrozumiały dla słuchaczy. A jest ona z jednej strony poddana dyscyplinie, którą narzuca kompozytor i jego partytura, z drugiej – nigdy nie jest taka sama. Nie da się identycznie zagrać dwóch nut. Muzyka zaczyna się jeszcze przed pojawieniem się pierwszego dźwięku i wybrzmiewa długo po tym, jak zamilkną instrumenty. Istnieje w czasie, a jego wartości, trwanie ustalają kompozytorzy lub artyści, którzy wykonują ją właśnie w ten sposób. Jako producent czerpię doświadczenie zarówno ze świata muzyki zapisanej, zdyscyplinowanej oraz – z drugiej strony – tego wszystkiego, co bardziej ma status "parlando”, wymiany idei i improwizacji. Tomasz Stańko jest właśnie takim wolnym artystą, stwarzającym momenty, w których dociera do istoty muzyki. Dla mnie to też jest ważne doświadczenie. Korzystam z obu tych światów i staram się je łączyć ze sobą. (Manfred Eicher)
Tomasz Stańko opowiadał nam o pracy z Manfredem Eicherem, zaś Tomasz Szachowski przypomniał znaczenie wytwórni ECM w polskim życiu jazzowym lat 70. i 80.

W audycji ogłosiliśmy konkurs. Pytaliśmy o datę powstania wytwórni ECM. Poprawna odpowiedź to rok 1969.

Płyty ECM-u otrzymują:
Pani Anna z Lublina
Pani Justyna ze Szczecina

Pani Elżbieta z Warszawy
Pan Ryszard z Warszawy
Pan Krzysztof z Otrębusów
Pan Jerzy z Gorzowa

Pan Jarosław z Lublina

Pan Jakub z Jasła
Pan Jarosław ze Szczecina

Gratulujemy!

Do wysłuchania fragmentów audycji zapraszają Barbara Schabowska i Jacek Hawryluk
Poniżej kilka zdjęć z wystawy "ECM: Archeologia kultury” prezentowanej w monachijskim Haus der Kunst, zestawiającej 44-letnią historię wytwórni.

 

Carla
Carla Bley i Steve Swallow. Fot. Patrick-Hinely. Mat. prasowe wystawy "ECM – Cultural Archeology”, Haus der Kunst, Monachium
Meredith
Meredith Monk z zespołem. Fot. Johan-Elbers. Mat. prasowe wystawy "ECM – Cultural Archeology”, Haus der Kunst, Monachium
Don
Don Cherry i Mafred Eicher. Fot. Roberto Masotti. Mat. prasowe wystawy "ECM – Cultural Archeology”, Haus der Kunst, Monachium
Zobacz więcej na temat: