X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Dwójka

"Fryderyki 2013 gwałtem na muzyce poważnej"

28.04.2013
0 0 0
Fryderyk
Fryderyk Foto: PAP/Leszek Szymański
- Przekonywano nas, że nagroda będzie bardziej prestiżowa, a artyści będą mieli większą promocję jeżeli będzie mniej nagrodzonych. To się kompletnie nie sprawdziło - mówiła w Dwójce Małgorzata Polańska z firmy Dux. Jak wygląda krajobraz rynku fonograficznego po Fryderykach? Posłuchaj dyskusji.
Posłuchaj
51'56 Krajobraz po Fryderykach - dyskusja z udziałem Małgorzaty Polańskiej (Dux), Andrzeja Sasina (CD Accord) i Piotra Rzeczyckiego (Universal Music Polska) (Płytomania/Dwójka)

W miniony czwartek, 25 kwietnia, w Teatrze Polskim w Warszawie już po raz dziewiętnasty wręczono nagrody Akademii Fonograficznej. Wydaje się, że Fryderyki przeżywają kolejną rewolucję w swej historii. We wszystkich kategoriach radykalnie zmniejszono liczbę przyznawanych nagród, co ma służyć – według organizatorów, czyli Związku Producentów Audio-Wideo – wzmocnieniu jej pozycji.
Łącznie wręczono 13 statuetek: cztery w kategorii "muzyka rozrywkowa", trzy w kategorii "jazz" i trzy w kategorii "muzyka poważna". Trzy kolejne statuetki to nagrody specjalne. Złote Fryderyki otrzymali: Józef Skrzek i prof. Jan Ekier. Pośmiertnie nagrodę przyznano także Tomaszowi Szukalskiemu.
W kategorii "muzyka poważna” zmiany są bardzo widoczne. Fryderyki otrzymali: Bartek Nizioł i Paweł Andrzej Mazurkiewicz za nagranie utworów Karola Lipińskiego (Dux, "najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej”) oraz Rafał Blechacz za recital z utworami Szymanowskiego i Debussy’ego (DG, "album roku”). Artystą roku został kompozytor Paweł Łukaszewski, którego trzy albumy wydane przez Dux pojawiły się w różnych kategoriach.
Dlaczego dokonano tak radykalnych zmian i z czego one wynikały? Co artyści zyskali, a co stracili? Jak wygląda polska fonografia AD 2013? I co jest jej przyszłością – kompakt czy plik?
O tym Jacek Hawryluk rozmawiał ze swoimi gośćmi: Małgorzatą Polańską (Dux), Andrzejem Sasinem (CD Accord) i Piotrem Rzeczyckim (Universal Music Polska).
W audycji wysłuchaliśmy również rozmów z Aliną Ratkowską (Sarton) i nagrodzonym Fryderykiem, artystą roku – Pawłem Łukaszewskim.
Do wysłuchania nagrania audycji zaprasza Jacek Hawryluk.

Zobacz więcej na temat: muzyka płyta
0 0 0
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Recenzenci Dwójki wybrali ulubione płyty roku 2012

06.01.2013
0 0 0
Recenzenci Dwójki wybrali ulubione płyty roku 2012
Foto: Glow Images
W pierwszym noworocznym wydaniu "Płytomanii" wszyscy nasi recenzenci przedstawili najciekawsze płyty, które ukazały się w ostatnich 12 miesiącach.
Posłuchaj
34'11 Płytomania: płyty roku 2012

Nasze studio odwiedzili: Paweł Bagnowski, Ewa Obniska, Wiktor Aleksander Bregy, Adam Suprynowicz, Kacper Miklaszewski, Magdalena Łoś, Ewa Szczecińska i telefonicznie Piotr Kamiński

Wprawdzie umówiliśmy się na prezentacje jednego tytułu, ale w przypadku niektórych na jednej płycie się nie skończyło…

Płyty roku 2012 wg recenzentów Płytomani:

Paweł Bagnowski

Louis Spohr/George Onslow, Muzyka fortepianowa , wyk: Howard Shelley (Hyperion)

Ewa Obniska

“Mission” (Agostino Steffani), wyk: Cecilia Bartoli, I Barocchisti, dyr. Diego Fasolis (Decca)

Wiktor A. Bregy

Jean-Baptiste Lully, Atys , wyk: Les Arts Florissants , dyr. William Christie , reż. Jean-Marie Villégier (DVD Fra Musica)

Piotr Kamiński

Jerzy Fryderyk Händel, Alessandro , wy: Musica Atenea, dyr. George Petrou (Decca)

[nagrania archiwalne] Toscanini Collection (RCA, 85 CD + DVD)

Adam Suprynowicz

Szostakowicz/Britten, wyk: Johannes Moser, WDR Sinfonieorchester Köln , dyr. Pietari Inkinen (Hänssler Classic)

Mendelssohn/Czajkowski, wy: Ray Chen, Orkiestra Symfoniczna Radia Szwedzkiego, dyr. Daniel Harding (Sony Classical)

Kacper Miklaszewski

"Uczniowie Chopina" (Tellefsen, Filtsch), wyk: Hubert Rutkowski, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Łukasz Borowicz (CD Accord/Polskie Radio)

Magdalena Łoś

Jan Sebastian Bach, Motety , wyk: Monteverdi Choir, dyr. John Eliot Gardiner (Soli Deo Gloria/Monteverdi Productions)

Ewa Szczecińska

John Tilbury - For Tomasz Sikorski (Bół Records/Bocian Records)

I my, zespół “Płytomanii”:

Barbara Schabowska

Claude Debussy, Preludia , wyk: Aleksiej Lubimow (ECM)

Jacek Hawryluk

Jerzy Fryderyk Händel, Alessandro , wy: Musica Atenea, dyr. George Petrou (Decca)

Uzasadnienia poszczególnych wyborów w nagraniu audycji.

0 0 0

Czytaj także

Dux. Dwadzieścia lat minęło….

15.02.2013
0 0 0
Dux. Dwadzieścia lat minęło.
Foto: grz3gorz/sxv.hu/cc
- Na początku byliśmy firmą usługową, to artyści zgłaszali się do nas. a nie odwrotnie - o trudnych początkach jednej z najważniejszych polskich wytwórni opowiada jej współzałożycielka, Małgorzata Polańska.
Posłuchaj
30'22 "Dux. Dwadzieścia lat minęło…."

Dux to dziś jedna z najważniejszych polskich niezależnych wytwórni płytowych, ze światową dystrybucją i katalogiem liczącym blisko 1000 pozycji. Od średniowiecza po muzykę XXI wieku. O takiej obfitości w 1993 roku można było jedynie pomarzyć. - Kiedy zaczynaliśmy, nie mogliśmy sobie pozwolić na wydawanie tylko tej muzyki, która nas interesuje, ale było warto - mówi Małgorzata Polańska. - Teraz jeśli ktoś szuka dobrej polskiej muzyki, zagląda najpierw do naszego katalogu - dodaje.
Gość Dwójki przyznaje, że mimo, iż wytwórnia Dux ma już silną pozycję na rynku, to w dalszym ciągu konieczne są kompromisy. - Musimy pamiętać o potrzebach odbiorców. Wiadomo że najlepiej sprzedaje się Chopin - wyznaje Małgorzata Polańska.

Do wysłuchania obszernych fragmentów audycji zaprasza Jacek Hawryluk.

Zobacz więcej na temat: chopin firma Jacek Hawryluk
0 0 0

Czytaj także

ECM: Archeologia kultury

24.02.2013
0 0 0
Manfred Eicher i Arvo Prt (Rouen, 1989)
Manfred Eicher i Arvo Pärt (Rouen, 1989)Foto: Jean-Pierre Larcher / ECM Records/mat. prasowy wystawy "ECM – Cultural Archeology” Haus der Kunst, Monachium
Audycję z cyklu "Płytomania" poświęcilismy wytwórni ECM. Naszym przewodnikiem po historii firmy był jej założyciel i główny producent – Manfred Eicher.
Posłuchaj
44'54 ECM: Archeologia kultury

Sam mam wykształcenie muzyczne. Uczyłem się gry na skrzypcach od 6 roku życia. Potem, gdy miałem 14 lat, zacząłem grać na kontrabasie, studia ukończyłem w Berlinie. Ciągle też otaczała mnie muzyka klasyczna, która była obecna w moim domu: myślę o "Kwartetach smyczkowych" Schuberta, albo granym przez moją matkę późnym Beethovenie. Zawsze żyłem jednocześnie w dwóch światach: w świecie muzyki zapisywanej i w świecie jazzu, muzyki improwizowanej. To bardzo ważne dla mojej pracy jako producenta. Glenn Gould stwierdził kiedyś, że jeśli chodzi o nagrania, to producenci liczą się tak samo jak kompozytorzy czy muzycy, bo na nich spoczywa wysiłek przetłumaczenia muzyki na język zrozumiały dla słuchaczy. A jest ona z jednej strony poddana dyscyplinie, którą narzuca kompozytor i jego partytura, z drugiej – nigdy nie jest taka sama. Nie da się identycznie zagrać dwóch nut. Muzyka zaczyna się jeszcze przed pojawieniem się pierwszego dźwięku i wybrzmiewa długo po tym, jak zamilkną instrumenty. Istnieje w czasie, a jego wartości, trwanie ustalają kompozytorzy lub artyści, którzy wykonują ją właśnie w ten sposób. Jako producent czerpię doświadczenie zarówno ze świata muzyki zapisanej, zdyscyplinowanej oraz – z drugiej strony – tego wszystkiego, co bardziej ma status "parlando”, wymiany idei i improwizacji. Tomasz Stańko jest właśnie takim wolnym artystą, stwarzającym momenty, w których dociera do istoty muzyki. Dla mnie to też jest ważne doświadczenie. Korzystam z obu tych światów i staram się je łączyć ze sobą. (Manfred Eicher)
Tomasz Stańko opowiadał nam o pracy z Manfredem Eicherem, zaś Tomasz Szachowski przypomniał znaczenie wytwórni ECM w polskim życiu jazzowym lat 70. i 80.

W audycji ogłosiliśmy konkurs. Pytaliśmy o datę powstania wytwórni ECM. Poprawna odpowiedź to rok 1969.

Płyty ECM-u otrzymują:
Pani Anna z Lublina
Pani Justyna ze Szczecina

Pani Elżbieta z Warszawy
Pan Ryszard z Warszawy
Pan Krzysztof z Otrębusów
Pan Jerzy z Gorzowa

Pan Jarosław z Lublina

Pan Jakub z Jasła
Pan Jarosław ze Szczecina

Gratulujemy!

Do wysłuchania fragmentów audycji zapraszają Barbara Schabowska i Jacek Hawryluk
Poniżej kilka zdjęć z wystawy "ECM: Archeologia kultury” prezentowanej w monachijskim Haus der Kunst, zestawiającej 44-letnią historię wytwórni.

 

Carla
Carla Bley i Steve Swallow. Fot. Patrick-Hinely. Mat. prasowe wystawy "ECM – Cultural Archeology”, Haus der Kunst, Monachium
Meredith
Meredith Monk z zespołem. Fot. Johan-Elbers. Mat. prasowe wystawy "ECM – Cultural Archeology”, Haus der Kunst, Monachium
Don
Don Cherry i Mafred Eicher. Fot. Roberto Masotti. Mat. prasowe wystawy "ECM – Cultural Archeology”, Haus der Kunst, Monachium
Zobacz więcej na temat:
0 0 0