Antynagrody filmowe Węże zostały przyznane już czternasty raz przez Popkulturową Akademię Wszystkiego. Każdego roku jury Węży wybiera najgorsze z najgorszych polskich produkcji. W tym roku bezspornym zwycięzcą jest film Aniry Wojan i Subarkana Roya "Quo Vadis". Antynagrody przyznano w 13 kategoriach, "Quo Vadis" otrzymał aż 7 z nich. Jury uważa, że wielu z tegorocznych zwycięzców to dowód na to, że nic nam tak dobrze nie wychodzi jak partolenie ekranizacji starych, dobrych, sprawdzonych fabuł literackich.
Pełna lista laureatów Węży 2025:
Wielki Wąż dla "Quo Vadis" (reż. Anira Wojan, Subarkan Roy, prod. Paweł Szanacja-Kossakowski, Barnali Roy, Przemysław Wręźlewicz)
To animowana adaptacji powieści Henryka Sienkiewicza "Quo vadis". Przenosimy się do 63 roku, do Rzymu czasów cesarza Nerona. Poznajemy historię miłości rzymskiego żołnierza Winicjusza i chrześcijanki Ligii. Polityczne i personalne rozgrywki możnych Rzymu sprawiają, stawiają zakochanych w centrum politycznej zawieruchy. Znamy miłośników twórczości Sienkiewicza, też takich, którzy jego powieści nie lubią. Zdaniem jury Węży - obraz Aniry Wojan i Subarkana Roya jest "absolutnie profesjonalną próbą obrzydzenia całemu światu polskiej powieści nagrodzonej literackim Noblem". Choć nagroda Nobla została przyznana polskiemu pisarzowi, za całość spuścizny literackiej, to "Quo Vadis" przyniosła mu największą popularność.
Najgorsza reżyseria:
Anira Wojan, Subarkan Roy - "Quo Vadis"
Uzasadnienie jury: Otwieramy granice dla profesjonalistów z zagranicy i witamy na liście laureatów Węży twórcę z dalekich Indii.
Najgorszy scenariusz:
Szymon Gonera - "Dziewczyna influencera"
Uzasadnienie jury: za stworzenie fabuły, która jest równie wiarygodna i skomplikowana jak tik-tokowe rolki polskich influencerów z niższej półki
Najgorsza rola męska:
Antoni Królikowski - "Jak ukradłem 100 milionów"
Uzasadnienie jury: za to, że nawet obsadzony po warunkach dał radę położyć rolę
Najgorsza rola żeńska:
Joanna Opozda za "Wieczór kawalerski"
Uzasadnienie jury: za nowy solidny wzorzec ekranowego cringe’u
Najgorszy duet:
Sobota i byk - "Quo Vadis"
Uzasadnienie jury: za to, że do walki Ursusa z bykiem wprowadzili napięcie i chemię, która zaskoczyłaby samego Henryka Sienkiewicza.
Występ poniżej talentu:
Tomasz Kot - "Akademia pana Kleksa"
Uzasadnienie jury: za to, że mogło być cudownie, a wyszedł inny rodzaj kleksa
Najgorszy sequel, prequel lub remake:
"Quo Vadis" (reż. Anira Wojan, Subarkan Roy, prod. Paweł Szanacja-Kossakowski, Barnali Roy, Przemysław Wręźlewicz)
Uzasadnienie jury: za nieudolny film tworzony li tylko pod tezę "szkoły i tak pójdą". No i ewentualnie parafie.
Najbardziej żenująca scena:
Wszystkie żarty o kupię Ptaka Mateusza - "Akademia pana Kleksa"
Uzasadnienie jury: za spartolenie tak prostego chwytu komediowego jak żart o ekskrementach
Efekt specjalnej troski:
Całokształt - "Quo Vadis"
Uzasadnienie jury: za rozciągnięcie złego efektu specjalnego do rozmiarów pełnego metrażu
Najgorszy plakat:
"Quo Vadis" (prod. Paweł Szanacja-Kossakowski, Barnali Roy, Przemysław Wręźlewicz, dystrybutor Rafael Film)
Uzasadnienie jury: za ciekawą koncepcję, by na plakacie oddać poziom załamania widza po zakończonym seansie
Najgorszy teledysk:
"Do miłości" - Sobota. Z filmu "Quo Vadis"
Uzasadnienie jury: za niepowtarzalne ciarki żenady na plecach podczas oglądania i słuchania
Najgorszy przekład tytułu:
"Obsesja" - org. "May December" (dystr. M2 Film)
Uzasadnienie jury: za uparte przekonanie, że polskim widzom trzeba łopatologicznie
Popkulturowa Akademia Wszystkiego (PAW) liczy blisko 200 osób, zajmujących się działalnością kulturalną w naszym kraju, dziennikarzy, twórców, animatorów kultury i in. Co roku przyznają oni Węże (nagrody dla najgorszych polskich filmów). Zgodnie z założeniami pomysłodawców, Węże w humorystyczny sposób mają zachęcać do dyskusji o jakości polskiego kina i zwrócić uwagę na niebezpieczne trendy, które nie służą rozwojowi i pomyślności polskiej kinematografii.
W dotychczasowej historii Nagród Węży nagrody dla najgorszych filmów roku zdobywały: "Wyjazd integracyjny" (2012), "Kac Wawa" (2013), "Ostra randka” (2014), "Obce ciało" (2015), "Ostatni klaps" (2016), "Smoleńsk" (2017), "Botoks" (2018), "Studniówk@" (2019), "Futro z misia" (2020), "365 dni"(2021), "Ściema po polsku" (2022), "Niewidzialna wojna" (2023), "Blef doskonały" (2024)
***
pj