W ciągu 5 tysięcy lat wygląd Europejczyków się zmienił

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2014 00:01
Mieszkańcy naszego kontynentu zmienili się. Przyczyną jest selekcja naturalna.
W ciągu 5 tysięcy lat wygląd Europejczyków się zmienił
Foto: Glow Images/East News

Jak informują naukowcy na łamach "Proceedings of the National Academy of Sciences”, przez ostatnie 5000 lat mocno się zmieniliśmy. Ustalił to zespół antropologów, genetyków i archeologów z University College London i Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji. Pomagal naukowcy z Kijowa i Berlina.

Badacze wzięli pod lupę DNA pobrane ze szkieletów sprzed pięciu tys. lat. Zbadali geny pobrane ze szkieletów, pochodzących ze stanowisk archeologicznych na Ukrainie, a następnie – stosując symulacje komputerowe – porównywali dane z genomem dzisiejszych Europejczyków. Dzięki temu dowiedziano się nie tylko, jakie zmiany zaszły, ale i - kiedy. Badacze zauważyli znaczące różnice w genach odpowiedzialnych za pigmentację włosów, skóry i oczu. Ich zdaniem, prehistoryczni Europejczycy byli ciemniejsi niż ich następcy.

Ciemny fenotyp był preferowany przez setki tysięcy lat ewolucji. Zmiany zaszły zatem stosunkowo niedawno i musiały pojawić się w miarę jak ludzie migrowali do północnych szerokości geograficznych. – Nie spodziewaliśmy się odkryć, że selekcja naturalna w ciągu ostatnich kilku tysięcy lat będzie faworyzować jaśniejszą pigmentację - mówi współautorka badań, Karola Kirsanow z Uniwersytetu w Moguncji.

Powodów „jaśnienia” Europejczyków może być więcej. Jasne geny mogły być pomocne na przykład w przetwarzaniu mniejszej ilości światła słonecznego na witaminę D. Osoby z ciemna skórą mają z tym większy problem i potrzebują więcej promieniowania UV. Nie do końca wiadomo, dlaczego zaczęto preferować jasny kolor oczu.

Na pewno także ta rodzaju zmiana nie musi być tożsama z korzystną adaptacją do środowiska, ale może wyrażać po prostu preferencję danej grupy.

(ew/PAP/ScienceDaily)