Polski projekt badawczy: naukowcy odkryli ziemię z dwoma słońcami

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2014 23:55
Międzynarodowy zespół naukowców biorący udział w projekcie OGLE odkrył pozasłoneczny układ planetarny. W skład układu wchodzi zimna planeta wielkości dwóch mas Ziemi oraz… dwa słońca.

Informacja o odkryciu została opublikowana w prestiżowym amerykańskim czasopiśmie „Science”.

Nowy układ planetarny nosi oznaczenie OGLE-2013-BLG-0341LB. Odległość planety od gwiazdy jest porównywalna z dystansem Ziemia-Słońce. Druga z gwiazd układu podwójnego znajduje się natomiast 15 razy dalej.

Masa planety jest niewielka - przekracza masę naszej planety zaledwie dwukrotnie. Jak wskazują astronomowie z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego, także obie gwiazdy układu podwójnego mają bardzo małe masy. One są z kolei mniejsze od Słońca - mają zaledwie około 10-15 proc. masy naszej gwiazdy, a to oznacza iż emitują dużo mniej energii.

Na nowo odkrytej planecie nie panują warunki zbliżone do ziemskich. Jest tam bardzo zimno. Panują na niej prawdopodobnie temperatury nie przekraczające minus 200 stopni Celsjusza. Ciało nie znajduje się zatem w tzw. strefie życia.

Układ planetarny OGLE-2013-BLG-0341LB znajduje się około 3500 lat świetlnych od Ziemi. Jego istnienie odkryto za pomocą obserwacji mikrosoczewkowania grawitacyjnego dzięki 1,3-metrowemu Teleskopowi Warszawskiemu w Obserwatorium Las Campanas w Chile.

Odkrycie ma duże znaczenie dla bardzo ważnego dla współczesnej astronomii zagadnienia istnienia planet typu ziemskiego w układach podwójnych gwiazd. Okazuje się, że ich istnienie w tak nietypowych warunkach jest możliwe.

Mikrosoczewkowanie grawitacyjne zdarza się w sytuacji gdy w pobliżu jednej linii pomiędzy obserwatorem na Ziemi, a odległą gwiazdą, znajdzie się inny obiekt, np. inna gwiazda albo planeta. Jego pole grawitacyjne zakrzywia światło odległej gwiazdy, działając podobnie jak soczewka. W efekcie obserwujemy zmiany jasności odległej gwiazdy.

- Obserwacje nowoodkrytego układu planetarnego, OGLE-2013-BLG-0341LB, zawierają widoczne okiem i nie budzące wątpliwości efekty obecności w systemie planety i obydwu gwiazd. Dlatego odkrycie to jest bardzo wiarygodne, a użyta do detekcji technika mikrosoczewkowania grawitacyjnego staje się nową techniką poszukiwań planet w układach podwójnych” - mówi kierownik zespołu OGLE prof. Andrzej Udalski.

Polski projekt OGLE działa od 1992 roku i jest prowadzony przez Obserwatorium Astronomiczne Uniwersytetu Warszawskiego. Kierownikiem zespołu jest prof. Andrzej Udalski. Do tej pory zespół OGLE opublikował ponad 350 prac naukowych, które wykorzystano w przeszło tysiącu prac innych naukowców i cytowano około 14 tysięcy razy.

(ew/PAP)