Pierwsza w historii cząstka o czterech kwarkach

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2013 15:40
Pojawiła się w japońskim zderzaczu cząstek, a odkrycie potwierdził chiński akcelerator. Dotąd nie byliśmy pewni, czy takie cząstki istnieją.
sxc.hu
Pierwsza w historii cząstka o czterech kwarkach
Detektor Belle, znajdujący się w japońskim centrum High Energy Accelerator Research Organization już wcześniej zaobserwował tę cząstkę, zwaną Zc(3900). Odkrycie musiało jednak zostać potwierdzone - dokonał tego pekiński Electron Positron Collider, a o istnieniu nowej cząstki informuje najnowszy numer Nature.
Ponieważ fizyka cząstek lubuje się w prawdopodobieństwach, śpieszymy donieść - za odkrywcami - że istnieje jedynie jedna szansa na 3,5 miliona, że odkrycie jest nieprawdą.
To ważne, ponieważ przyjmowane obecnie powszechnie prawa fizyki nie przewidują istnienia cząstek o czterech kwarkach. Wcześniej widziano jedynie cząstki z dwoma lub trzema kwarkami (protony  neutrony mają po trzy kwarki).
Trwa dyskusja, jak dokładnie kwarki są ułożone w cząstce i co właściwie jej istnienie oznacza dla znanej nam fizyki.
[ew/Nature]

Detektor Belle, znajdujący się w japońskim centrum High Energy Accelerator Research Organization już wcześniej zaobserwował tę cząstkę, zwaną Zc(3900). Odkrycie musiało jednak zostać potwierdzone - dokonał tego pekiński Electron Positron Collider, a o istnieniu nowej cząstki informuje najnowszy numer "Nature".

To ważne, ponieważ przyjmowane obecnie powszechnie prawa fizyki nie przewidują istnienia cząstek o czterech kwarkach. Wcześniej widziano jedynie cząstki z dwoma lub trzema kwarkami (protony i neutrony mają po trzy kwarki).

[ew/Nature]

Zobacz więcej na temat: fizyka NAUKA

Urządzenie do zimnej fuzji sprawdzone. Czy to przełom?

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2013 00:01
Powstało urządzenie, które dzięki zimnej fuzji dostarcza najtańszą energię na świecie. Generuje olbrzymie ilości energii niemal z niczego. Jego działanie potwierdziła grupa niezależnych naukowców.

Izraelscy fizycy splątali kwantowo dwa fotony, które nie współistniały

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2013 00:01
Splątane ze sobą cząstki nie istniały w tym samym czasie. To pierwszy w historii udany eksperyment tego typu.

Chemia w slow motion

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2013 01:45
Naukowcy z Uniwersytetu z Nottingham wzięli się za popularyzację nauki. Zobacz wspaniałe filmy, które podbijają anglosaski internet.