Układ Słoneczny jest jak kometa: ma ogon

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2013 11:20
Należąca do NASA sonda IBEX ma dowody na istnienie warkocza naszego Układu.
Ogony układów gwiezdnych LLOrionis, Mira i BZ Cam.
Ogony układów gwiezdnych LLOrionis, Mira i BZ Cam.Foto: NASA/ESA/JPL-Caltech.

Naukowcy od dawna podejrzewali, że jego istnienie jest możliwe, ale nigdy nie mieli dowodów. Sonda Interstellar Boundary Explorer (IBEX) ich dostarcza.

Heliosfera Słońca to bańka szybko poruszających się naładowanych cząstek, wysyłanych przez naszą gwiazdę. Nie jest kulista, ale ma kształt liścia, który jest wydłużony z jednej strony.
Słońce nie tkwi nieruchomo, ale porusza się w przestrzeni kosmicznej - stąd naturalne wydawało się naukowcom istnienie ogona, czyli warkocza.

Kolejną przesłanką co do istnienia warkocza były inne ogony, tworzące się przy innych gwiazdach. Dlaczego Słońce miałoby być gorsze?

Cząstki, które tworzą heliosferę, są jednak niewidzialne, więc trudno zbadać, w jaki kształt się układają. IBEX użył metody badania neutronów, a zatem cząstek, które „uciekły” z atomów na skutek zderzeń.

- Istniało wiele modeli, które sugerowały, że warkocz może wyglądać właśnie w ten sposób, ale nie dysponowaliśmy odpowiednimi obserwacjami. Ilustracje wyglądały więc tak, że ogon po prostu znikał na krawędzi strony - mówi naukowiec pracujący przy misji IBEX,  David McComas.

Ogon
Ogon Ukladu Słonecznego

Badacze nadal nie wiedzą, jak długi jest warkocz. Wiadomo jedynie, że jest szerszy, ale i bardziej płaski od tego, jaki przewidywały modele. Badacze z misji IBEX omawiają go na łamach najnowszego wydania Astrophysical Journal.

(ew/Phys.Org/PopSci)

Zobacz więcej na temat: astronomia NAUKA

Zagadka: silny sygnał z kosmosu

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2013 14:00
Zarejestrował go radioteleskop Parkes w Nowej Południowej Walii. Silny rozbłysk radiowy trwał kilka milisekund. Nie był błędem w odczycie. Po nim nastąpiły trzy kolejne.

Następny łazik marsjański będzie zbierał kamienie

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 13:45
NASA zapowiada, że kolejny łazik, który poleci na Marsa w 2020 roku, będzie zajmował się skałami. To nie wszystko. Zapewne kiedyś odeśle je na Ziemię!

Odkryto pozasłoneczną planetę, która przypomina Ziemię!

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2013 20:12
Naukowcy po raz pierwszy w historii określili prawdziwy kolor planety pozasłonecznej. Planeta ta, podobnie jak Ziemia, jest niebieska.