Nowe pandorawirusy to największe wirusy, jakie znamy

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2013 17:20
Wirusolodzy pracujący pod kierunkiem prof. Jeana-Michela Claverie i dr Chantal Abergel z Aix-Marseille Université we Francji odkryli i opisali dwa gigantyczne wirusy, największe jakie dotąd znaliśmy.
Pandoravirus salinus
Pandoravirus salinus Foto: © IGS CNRS-AMU.

Nazwali je Pandoravirus salinus i Pandoravirus dulcis. Są dwa razy większe od znanego poprzednio rekordzisty Megavirus chilensis.

Mają ok.1 μm długości i 0.5 μm średnicy. Ich genomy są niezwykle skomplikowane. Genom Pandoravirus salinus liczy 2 473 870 zasad DNA, a Pandoravirus dulcis - 1 908 524.

93 proc. zsekwencjonowanych genomów nie przypomina niczego, co widzieli naukowcy.

Skąd nazwa? - Amforowaty kształt tych wirusów oraz ich niezwykły skład genetyczny sprawił, że skojarzyły nam się z puszką Pandory. Burzą podstawy wirusologii - mówi dr Abergel, która jest także współautorką artykułu na temat Pandorawirusów opublikowanego na łamach „Science”.

Pandoravirus salinus został odkryty w próbce pobranej w Chile. Drugi gigant pochodzi ze słodkowodnego stawu w Australii. - Fakt, że odkryto oba niemal jednocześnie w tak odległych miejscach wskazuje, że albo mieliśmy bardzo dużo szczęścia, albo wcale nie są rzadkie - komentuje dr Abergel. - Istnieje możliwość, że znajdują się w osadach, których dotąd nie badano.

Jak na razie wiadomo, że oba pandorawirusy nie są groźne dla ludzi, stanowią natomiast kłopot dla ameb. - Nie znaczy to jednak, że ich potencjalnie istniejący krewniacy nie będą powodowali jakichś chorób u ludzi - mówi dr Abergel.

O tym, że to w ogóle wirusy, naukowcy przekonali się, śledząc ich cykl rozwojowy po zarażeniu Acanthamoeba.

Okrycie Pandorawirusów jest, jak piszą autorzy odkrycia, „dowodem, że nasze pojęcie o mikroróżnorodności nie jest pełne, a wiele podstawowych związków pomiędzy wirusami i organizmami komórkowym może wciąż czekać na odkrycie”.

(ew/Sci-news)

Zobacz więcej na temat: biologia NAUKA

Jezioro Wostok może być pełne życia, w tym ryb

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2013 15:00
Nowe dane z próbki pobranej jeszcze w latach 1990. przez Amerykanów sugerują, że w ukrytym pod antarktycznym lodem jeziorze może istnieć skomplikowany biosystem. Może nawet ryby.

Poznaliśmy DNA 201 mikrobów. Bakterie szokują badaczy

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2013 13:13
Te jednokomórkowe organizmy są najbardziej różnorodną grupą na ziemi. Badacze chcą zrozumieć, dlaczego.

Kłopoty entomologów. Facebook pomógł odkryć nieznany gatunek

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2013 00:01
Amerykańscy naukowcy musieli skorzystać pomocy kolegów, aby zidentyfkować nieznanego owada sprzed milionów lat. Skorzystali z Facebooka.