X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Nowy bolid studentów. Pokona granicę 1000 km na litrze paliwa?

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2018 10:37
Eco Arrow 3.0 to najnowsza wersja bolidu studentów z zespołu Iron Warriors Politechniki Łódzkiej. Wcześniejsza wersja pojazdu - Eco Arrow 2.2 - była w stanie na jednym litrze pokonać dystans 837 km. 
Eco Arrow 3.0
Eco Arrow 3.0Foto: PAP/wideo

- Eco Arrow 3.0 to już trzecia wersja naszego bolidu, w znacznym stopniu ulepszona względem poprzedniej. Jest to konstrukcja dużo lżejsza, zmieniliśmy pewne założenia przy konstruowaniu nośności całej konstrukcji, a obecnie pracujemy nad rozwinięciem nowego silnika do tego bolidu - powiedział Jakub Szychowski z Iron Warriors Team.

Zupełnie nowa, dużo lżejsza karoseria bolidu wykonana została z kompozytu na bazie włókna węglowego w żywicy epoksydowej. Konstrukcje wzmacnia dodatkowo płyta podłogowa z pianki polimerowej.

- Wszystkie elementy metalowe staramy się wykonywać z aluminium lotniczego, co pozwala uzyskać najkorzystniejszy stosunek wytrzymałości do masy pojazdu. Oczywiście nadal niektóre elementy muszą być stalowe, ale staramy się ograniczać ilość stali do minimum - dodał Szychowski.

Kolejna wersja "ekonomicznej strzały" zyskała nowy układ napędowy oraz zmodyfikowane sprzęgło. Pojazd posiada spalinowy silnik Hondy powszechnie stosowany w... kosach spalinowych. Został jednak przez studentów mocno zmodyfikowany.

Ponieważ nowy pojazd jest dużo lżejszy oraz bardziej aerodynamiczny od poprzednich oraz wysokozaawansowany technologicznie, młodzi konstruktorzy nie ukrywają, że celują w wynik ponad 1000 km przejechanych na jednym litrze paliwa, co da im miejsce wśród topowych zespołów europejskich.

***

Ze swoimi bolidami studenci PŁ wystartowali do tej pory w dziewięciu europejskich zawodach.

W 2015 roku ustanowili rekord Polski z wynikiem 830 km/l. Rok później pobili go o 7 km. Rok 2016 przyniósł im pierwsze miejsce w kategorii pojazdów prototypowych o napędzie spalinowym podczas Educ Eco w Valenciennes, nagrodę za design bolidu Eco Arrow 2.2. oraz drugie miejsce podczas zawodów w Le Mans.

W tym roku z Eco Arrow 3.0 łódzcy studenci planują wystartować w czterech zawodach – w maju w dwóch we Francji, na przełomie czerwca i lipca na Shell Eco-Marathon w Londynie, a na koniec w zawodach Pisaralla pisimmalle, które odbywają się w fińskim miasteczku Nokia.

kk

Zobacz więcej na temat: technologie NAUKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Polskie uczelnie będą wspólnie pracować nad bateriami do aut na prąd

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2018 17:14
Badania nad magazynami energii elektrycznej, w szczególności nad bateriami do aut elektrycznych, to cel konsorcjum naukowego pod nazwą Pol-Stor-En utworzonego przez polskie uczelnie.
rozwiń zwiń