X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Polskie uczelnie będą wspólnie pracować nad bateriami do aut na prąd

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2018 17:14
Badania nad magazynami energii elektrycznej, w szczególności nad bateriami do aut elektrycznych, to cel konsorcjum naukowego pod nazwą Pol-Stor-En utworzonego przez polskie uczelnie.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: GlennV/shutterstock.com

Odpowiednią umowę podpisano w środę w Ministerstwie Energii. W skład konsorcjum wchodzą Politechniki: Warszawska, Gdańska i Poznańska, Uniwersytety Warszawski i Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza oraz Instytut Metali Nieżelaznych.

- Bardzo zależny nam na współpracy, nie tylko dlatego, że niesie korzyści, ale dlatego, że to współpraca, a nie konkurencja będzie motorem napędowym gospodarki przyszłości - powiedział rektor Politechniki Warszawskiej prof. Jan Szmidt.

Jak stwierdził prof. Szmidt, obecnie trzeba się skupić na doskonaleniu ogniw, które mamy, ale za chwilę pojawią się nowe technologie, które będziemy chcieli wdrożyć już jako polski produkt. Dodał, że jest pewien, iż "jesteśmy skazani na sukces".

Bateria ropą przyszłości

Czytaj więcej:
laboratorium nauka 1200 free
NAUKA w portalu PolskieRadio.pl

Minister energii Krzysztof Tchórzewski podkreślił, że w temacie elektromobilności rząd idzie konsekwentnie do przodu, m.in. tworząc odpowiednie regulacje i wskazując źródła finansowania.

Ocenił, że jeszcze przez jakiś czas problem powszechnego magazynowania energii elektrycznej nie zostanie rozwiązany, ale to nie znaczy, że nie mamy rozwijać elektromobilności i np. tworzyć własnego samochodu elektrycznego.

Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz wyraziła nadzieję, że w przyszłości Polska z importera ropy zmieni się w eksportera baterii, które nazwała "ropą przyszłości". - To bateria napędza elektromobilność, to bateria jest najkosztowniejszą jej częścią - zaznaczyła.

- Odejścia od tej drogi już raczej nie ma, ale nie wiemy jeszcze, jak ta bateria będzie wyglądała za 5 czy 10 lat - powiedziała. - Zebrany tutaj potencjał naukowy pozwala patrzeć z optymizmem na to, ze Polska na pewno weźmie udział w tworzeniu odpowiedzi na to pytanie - stwierdziła minister.

Wiceminister energii Michał Kurtyka przypomniał, że Polska, obok Niemiec, Francji i Szwecji, znalazła się w elitarnej grupie państw, pracujących nad systemami magazynowania energii w ramach inicjatywy UE Battery Alliance.

- Zastanawiamy się, jak stworzyć właściwe warunki, by europejskie technologie baterii się rozwinęły, żeby powstali europejscy producenci i fabryki ogniw w Europie - wyjaśnił. - Jeśli XX wiek był wiekiem pojazdu spalinowego, to paliwem mobilności XXI wieku staje się bateria litowo-jonowa - dodał.

kk

Zobacz więcej na temat: technologie
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Polacy opracowali agrotkaninę ulegającą biodegradacji

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2018 15:30
Naukowcy z Politechniki Łódzkiej opracowali innowacyjną agrotkaninę, która dzięki zawartości składników biopolimerowych znacząco przyspiesza wzrost roślin. Ulega także całkowitej biodegradacji, dzięki czemu można ją przeorać lub kompostować.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Smartfon z diamentowym ekranem?

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2018 10:43
Producenci telefonów są właśnie na etapie testów diamentowego ekranu. Ma on być odporny na zadrapania i pęknięcia. Czy w końcu rozwiąże się największy problem smartfonów? 
rozwiń zwiń