Kultura

Adolf Dymsza w sieci. W całości.

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2012 15:24
Ruszyło Repozytorium Cyfrowe, które upowszechnia w sieci Polskie Kroniki Filmowe i przedwojenne filmy w całości. Portal polskieradio.pl patronuje temu potrzebnemu projektowi!
Audio
  • Z pracownikami Filmoteki oraz jej dyrektorem, Tadeuszem Kowalskim, rozmawia Aleksandra Łapkiewicz.
29.10.1971.Teatr Telewizji. Wilkołak, reżyseria Marian Jonkajtys. Nz. aktoirzy Andrzej Zaorski (L), Adolf Dymsza
29.10.1971.Teatr Telewizji. "Wilkołak", reżyseria Marian Jonkajtys. Nz. aktoirzy Andrzej Zaorski (L), Adolf DymszaFoto: PAP/TVP

Filmoteka Narodowa od wielu lat zbiera i dba o materiały filmowe. Pomimo właściwego ich przechowywania ze względu na ich wieloletnią eksploatację i upływ czasu, stan techniczny (niejednokrotnie zły) uniemożliwia wytwarzanie kolejnych kopii tradycyjnymi metodami optycznymi.
- Dotyczy to w szczególności filmów najwybitniejszych oraz niemal wszystkich obrazów barwnych, których struktura chemiczna jest bardziej podatna na rozkład. Wytworzone przed laty kopie filmowe przy każdej projekcji ulegają stopniowemu zużyciu - tłumaczą pracownicy Filmoteki.

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy, jaką z dyrektorem Filmoteki, Tadeuszem Kowalskim, oraz z jej pracownikami przeprowadziła dla Dwójki Aleksandra Łapkiewicz.

Dlatego od kilku lat prowadzona jest cyfryzacja zbiorów. Dziś Filmoteka Narodowa uruchomiła Repozytorium Cyfrowe - nowy serwis, który ma pomóc w upowszechnieniu dziedzictwa filmowego w internecie.


 
W serwisie prezentowane będą uratowane poprzez cyfryzację:

-  fragmenty filmów fabularnych powojennych

- filmy przedwojenne (prezentowane w całości!) z kolekcji wydawniczej Filmoteki Narodowej.

- niezwykle ciekawe Polskie Kroniki Filmowe z lat 1945-1950 dzięki współpracy z WFDiF

- unikatowe przedwojenne kroniki Polskiej Agencji Telegraficznej (1924-1939), czyli początki polskiej sztuki filmowej!

/

 

Założeniem digitalizacji jest stosowanie technologii bezpiecznych dla źródłowych materiałów oraz skanowanie z oryginalnych negatywów kamerowych, by przechwycić całe bogactwo informacji, zawarte na taśmie 35 mm.

- Wybierając tytuły przeznaczone do digitalizacji koncentrujemy się na filmach  szczególnie zniszczonych i wykonanych na nietrwałych nośnikach - piszą twórcy Repozytorium Cyfrowego - Począwszy od najstarszych materiałów filmowych sukcesywnie będziemy digitalizować kolejne – dokumentalne, fabularne, animowane i eksperymentalne.

Polskie filmy trafią także na strony European Film Gateway oraz Europeany.

Portal polskieradio.pl oraz Program Drugi Polskiego Radia objęły stronę patronatem medialnym.

 

usc/mat.prasowe

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni