Radiowe Centrum Kultury Ludowej

NON-ADAPTIVE DANCE MUSIC

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2025 08:40
NDM zestawia tradycyjne polskie melodie taneczne – sprawdzone przez pokolenia narzędzia transu – z formą live electronics, która bazuje na szerokim instrumentarium, od instrumentów opartych o AI po sample z narodzin polskiej elektroniki w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. Koncert jest pewnego rodzaju laboratorium, w którym badane są nowe i stare sposoby wywoływania ruchu i transu.
Audio
NON-ADAPTIVE DANCE MUSIC
NON-ADAPTIVE DANCE MUSIC Foto: mat. pras.

Czy muzyka taneczna ma funkcję adaptacyjną? Czy będzie mogła dalej istnieć, jako źródło euforii dla całych społeczności? NDM to dialog między przeszłością a przyszłością, w którym archaiczny dźwięk, nowa rzeczywistość i ruch splatają się w nowe formy ekstazy. Podczas występu Maria Stępień (skrzypce, bębenek obręczowy, śpiew) i Andrzej Józefczyk (komputer, skrzypce, bębenek obręczowy, śpiew) na żywo przetransponują muzykę tradycyjną w przestrzeń muzyki elektroakustycznej a muzykę elektroakustyczną spróbują złapać w bezlitosne karby taneczności. Non-adaptive Dance Music to research na przecięciu się płaszczyzn polskiej muzyki in crudo z muzyką elektroakustyczną. Duet zadaje pytania o muzykę do tańca - jej niezbywalne jakości muzyczne i funkcję społeczną. Bada napięcia, punkty styczne i zależności między starą muzyką wiejską, oszczędną w środkach wirtuozerią, a przesytem, syntetycznością i sztucznością współczesnego świata postdigitalu. Co jest możliwe na styku starego/nowego, naturalnego/sztucznego, ludzkiego/nie-ludzkiego? Czy muzyka, która powstaje w takim napięciu może dalej spełniać swoją podstawową funkcję? Czy dalej może służyć jako narzędzie do integracji społeczności? Pracę badawczą duet rozpoczął w 2024 roku na festiwalu Wioska Teatralna w Węgajtach i zachęcony entuzjastycznymi reakcjami grupy testowej opracowuje dalsze eksperymenty.

We wrześniu 2024 opublikował wstępne wyniki przy współpracy z grupą Zalas, natomiast pełną publikację (album debiutancki) planuje na 2026 rok. Brzmieniowo duet inspiruje się archiwalnych nagrań muzyki wiejskiej, polskimi tradycjami elektronicznymi ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia oraz zastosowaniami algorytmów uczenia maszynowego w muzyce Projekt tworzą: Maria Stępień – w 2011 roku po raz pierwszy usłyszała mazurka i od tamtego momentu swoje życie zawodowe i artystyczne poświęciła muzyce tradycyjnej. Trzon jej działalności stanowi wykonawstwo bliskie tradycji i źródłom – przede wszystkim granie do tańca. Realizuje ten nurt z takimi zespołami jak Kożuch, Dobrzeliniacy czy Lunaria. Prowadzi szeroko zakrojoną działalność pedagogiczną – organizuje warsztaty instrumentalne wykonawstwa muzyki tradycyjnej, m.in. dla festiwalu EtnoKraków Rozstaje – Orkiestra Festiwalowa, a także wykłada na studiach podyplomowych w zakresie Muzyki tradycyjnej na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Nie stroni również od eksperymentów – współtworzy Radical Polish Ansambl, Zvanai czy Vous. Współpracowała z takimi kompozytorami i muzykami jak Bernhard Lang, Cezary Duchnowski, Marek Pospieszalski, Wacław Zimpel czy Grzegorz Tarwid. Andrzej Józefczyk — producent i wykonawca muzyki elektroakustycznej, inżynier uczenia maszynowego oraz aktor i uczestnik wypraw terenowych Teatru Węgajty. Zdobywca nagrody specjalnej na Turnieju Muzyków Prawdziwych (edycja 8.5, 2023, Filharmonia w Szczecinie) oraz autor pracy inżynierskiej z zakresu Music Information Retrieval, poświęconej analizie muzyki za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji (Politechnika Wrocławska, 2021). Twórca muzyki do spektakli teatralnych, między innymi WTT w Bytomiu („Mały Akt Sprawczy”, 2025). Chętnie sięga po muzykę tradycyjną, traktując ją jako doskonale zaprojektowane narzędzie, które pozwala ludziom spotkać się — najlepiej w tańcu.

Maria Stępień – skrzypce, bębenek, wokal
Andrzej Józefczyk – komputer, skrzypce, bębenek


Zobacz więcej na temat: Nowa Tradycja