Redakcja Polska

Ruszyła kampania "Jest nas 60 milionów". Promocja Polski i Polaków na całym świecie

03.08.2019 09:24
Porozumienie w tej sprawie podpisali w Polskim Radiu m.in. marszałek Senatu Stanisław Karczewski, prezydencki minister Adam Kwiatkowski i szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański. Celem kampanii jest przekazywanie Polakom mieszkającym w kraju informacji o codzienności tych, którzy z Polski wyemigrowali.
Audio
  • W magazynie m.in. o obchodach 75. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, o akcji "BohaterOn. Włącz historię" oraz o kampanii "Jest nas 60 milionów" [posłuchaj]
Polonia we Włoszech. Zdjęcie ilustracyjne
Polonia we Włoszech. Zdjęcie ilustracyjneFoto: Michał Józefaciuk/Kancelaria Senatu

W magazynie "Widziane z Polski" mówimy  o obchodach 75. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Między innymi o przyjętej przez aklamację  sejmowej uchwale upamiętniającej 75. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. "Sejm RP składa najwyższy hołd i wyraża szacunek dla wszystkich bohaterów Powstania Warszawskiego" - napisano w dokumencie. 

Naszym gościem jest też uczestnik bohaterskiego zrywu stolicy - pułkownik Edmund Baranowski, pseudonim "Jur", który dzieli się wspomnieniami z walk o Warszawę.

Zachęcamy również do udziału w akcji "BohaterOn. Włącz historię" mającej na celu upamiętnienie Powstańców Warszawskich. Już po raz czwarty każdy, kto chce uhonorować uczestnika walk o stolicę, może to zrobić wysyłając kartkę lub list w ramach trwającej od 1 sierpnia do 2 października akcji. W tym roku nie będą jednak dostępne bezpłatne pocztówki, ale organizatorzy zachęcają do własnoręcznego wykonania kartki lub napisania listu i przesłania na adres: Fundacja Sensoria, ul. Ołtaszyńska 7, 53-010 Wrocław. Kartkę, list bądź pracę artystyczną można wysłać do konkretnego powstańca, ale można ją wysłać bez konkretnego adresata. Kampanię "BohaterOn" realizują od 2016 r. Fundacja Rosa i Fundacja Sensoria z Wrocławia.

W audycji opowiadamy też o szczegółach kampanii "Jest nas 60 milionów". Jej celem jest przekazanie w kraju informacji o życiu Polonii oraz informowanie Polaków za granicą o tym jak zmienia się ich ojczyzna. Porozumienie w tej sprawie podpisali w Polskim Radiu m.in. marszałek Senatu Stanisław Karczewski, prezydencki minister Adam Kwiatkowski i szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański

Marszałek Stanisław Karczewski podkreślił, że kampania "Jest nas 60 milionów" jest dla wszystkich. Zapowiedział, że będzie ją wspierał w mediach społecznościowych. - Będziemy poznawać się, chwalić się tym jak się rozwijamy i poznawać Polonię oraz budować mosty. Mam nadzieję, że po tych mostach bardzo dużo Polaków będzie przyjeżdżało i wracało do Polski - powiedział marszałek Senatu. Minister w Kancelarii Prezydenta, Adam Kwiatkowski ma nadzieje, że kampania przyczyni się do popularyzacji wiedzy o Polakach. - Mamy się czym chwalić. Nie tylko tym, że jest nas 60 milionów, ale tym, jak te 60 milionów ludzi zaistniało w historii miejsc, w których się znaleźli - podkreślił.

W Polakach rozsianych po całym świecie, pracujących w szerokim sektorze technologicznym i startupowym, drzemie ogromny potencjał - wynika z badania Fundacji PLUGin, która wraz z Muzeum Emigracji w Gdyni przedstawiła wyniki badań "E-MIGRACJA. Polska Diaspora Technologiczna". Celem projektu było zidentyfikowanie, zbadanie i opisanie polskiej „diaspory technologicznej", którą badacze nazwali “e-Migracją”. To Polacy rozsiani po całym świecie - osoby, które pracują w szeroko rozumianej branży innowacji i nowoczesnych technologii, począwszy od programistów, przez start-upowców, innowatorów, aż po np. artystów, kuratorów kultury czy biznesmenów. Badaniem objęto Polaków, którzy wyemigrowali, osoby o polskich korzeniach oraz coraz liczniejszą grupę transmigrantów i nomadów, którzy realizują swoje kariery globalnie, ale nie podjęli decyzji o opuszczeniu kraju na stałe. Szczegóły w  rozmowie Ewy Plisieckiej.

W naszym programie również audycja z cyklu "Wybitni Polacy II RP", poświęcona Franciszkowi Żwirce i Stanisławowi Wigurze - pilotowi i konstruktorowi, ikonom polskiego lotnictwa okresu międzywojennego. Każdy miał za sobą inne doświadczenie, ale połączyła ich pasja do latania, dzięki której zwyciężyli międzynarodowe zawody, przynosząc Polsce i Polakom dumę.

Wraz z Kamilem Zalewskim przenosimy się też do Wilna, gdzie po raz pierwszy odbył się Piknik Ułański. Okazją do jego organizacji była setna rocznica wyzwolenia Wilna z rąk bolszewików. Dzięki piknikowi kultywowana jest też pamięć o trzynastym Pułku Ułanów Wileńskich.

Do wysłuchania magazynu "Widziane z Polski" zaprasza Halina Ostas.

Zobacz więcej na temat: Powstanie Warszawskie Senat