"Iwona, księżniczka Burgunda"  (1938 w "Skamandrze", wyd. 1958)
                  
                  
                    Książę Filip spotyka Iwonę, dziewczynę daleką od ideału ("dziewczę niepociągające... odpychające... Iwona jest rozlazła, apatyczna, słabowita, nieśmiała, nudna i trwożliwa"). W akcie groteskowego buntu postanawia się z nią zaręczyć… W tym wczesnym utworze Gombrowicz stawia pytania, które będą dla jego twórczości najważniejsze: jaki mam przybrać kształt? kim jestem? kim mam być? kim być nie chcę?  
                  
                
                
                
                  
                    
                      
                      
                        volume_up
                      
                      
                        Recenzja opery na podstawie "Iwony, księżniczki Burgunda", muz. Philippe Boesmans, Opera Garnier, 2009. (Agnieszka Kumor)
                      
                      
                      
                        
                      
                      
                      
                        
                        
                       
                     
                  
                    
                      
                      
                        volume_up
                      
                      
                        Kim jest obcy? Pojawienie się Iwony powoduje konieczność stawiania pytań o innych i o samych siebie. (Bogdan Tosza)
                      
                      
                      
                        
                      
                      
                      
                        
                        
                       
                     
                  
                    
                      
                      
                        volume_up
                      
                      
                        Staramy się uchwycić to, co dla Gombrowicza najważniejsze: co to jest sztuczność i naturalność? co to za teatr odbywa się między ludźmi? (Magdalena Miklasz)