Wejście w życie ustawy refundacyjnej skłoni 
przedsiębiorców do zmian w dystrybucji leków - uważają eksperci firmy 
doradczej Deloitte. Jak tłumaczą - w ten sposób będzie możliwa większa 
swoboda w kształtowaniu cen tych produktów. Ustawa refundacyjna 
wprowadzi miedzy innymi usztywnienie marż i cen leków refundowanych 
przez Narodowy Fundusz Zdrowia, co ma ograniczyć wysokość dopłat do 
leków.
		
				Michał Kłos z Deloitte wskazuje, że 
wprowadzenie ustawy spowoduje między innymi zlikwidowanie promocji 
stosowanych przez apteki, na przykład słynnych akcji "lek za grosz". 
Ustawodawca argumentuje, że takie promocje prowadzą do gromadzenia leków
 przez pacjentów i marnowana się ich. Traci na tym NFZ, bo leki są 
objęte refundacją.
		
		
				Wprowadzenie regulacji 
skłoni koncerny farmaceutyczne do skracania drogi dystrybucji leków, co 
pomoże ograniczyć usztywnienie cen - dodaje Michał Kłos. Jego zdaniem 
firmy mogą zacząć dostarczać leki bezpośrednio do aptek, z pominięciem 
hurtowni.
		
		
				Eksperci Deloitte uważają, że 
jeśli prace nad ustawą będą przebiegały w dotychczasowym tempie, firmy 
farmaceutyczne muszą do połowy sierpnia podjąć decyzje dotyczące 
strategii cenowej i sposobu dystrybucji.
		
		
				Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)/Arkadiusz Augustyniak/zr