X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Wszystkie strony "The Lamb Lies Down on a Broadway" Genesis

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2011 19:00
- Prawdopodobnie byłem wtedy u szczytu moich wykonawczych możliwości – mówił Phil Collins w drugiej z czterech części audycji "Strona1., Strona 2" poświęconej epickiemu albumowi grupy Genesis.
Audio
  • Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway - Część 2- Strona 1. Strona 2
  • Genesis - The Lamb Lies Down on a Broadway - część 1 - Strona 1. Strona 2.

Wydany w 1974 roku podwójny album to jedno z największych konceptualnych przedsięwzięć w historii rocka progresywnego. Na płytach znalazła się surrealistyczna historia Portorykańczyka Raela, który w poszukiwaniu swojego brata Johna trafia do mrocznych podziemi Nowego Jorku. W "hadesie" miasta przychodzi mu się zmierzyć z postaciami z sennych koszmarów i wziąć udział w grze, w której stawką jest jego życie. - Lubię tytułowy utwór otwierający płytę. Moim zdaniem jest fantastyczny. Partia na pianinie jest świetna. Tekst Petera przedstawia jako miejsce akcji nowojorski krajobraz. Są tu słowa, które malują ten album niczym obraz – mówi jeden z muzyków Genesis.

Wizja albumu wzięła się ze snów Petera Gabriela, który zresztą napisał wszystkie teksty na płytę. Bajkowa opowieść stała się dla niego okazją do podzielenia się swoimi przemyśleniami na temat współczesnego świata. Niestety z powodu komplikacji, jakie w ciąży przechodziła żona Gabriela, artysta wyłączył się z prac nad ostatecznym kształtem krążka. Muzykę w większości opracowali pozostali członkowie zespołu: Tony Banks, Phil Collins, i Mike Rutherford, którzy przez długie miesiące niemalże nie wychodzili ze studia.

- Chcieliśmy podwójnego concept-albumu. Kiedy zaczęliśmy pisać utwory, mieliśmy na nie mnóstwo pomysłów. Brakowało nam jednak ogólnego konceptu, który zachwyciłby naszych fanów - twierdzi klawiszowiec zespołu, Tony Banks. - Jeśli chodzi o piosenki, to myślę często o "The Lamb Lies Down on a Broadway", bo to ostatnia, którą napisałem z Peterem i jest szczególnie dobra – opowiada Banks.

Praca nad albumem to czas, gdy w zespole psują się przyjacielskie stosunki. - Pamiętam naszą czwórkę improwizującą w jednym pokoju i Petera, który siedział osobno i pisał teksty. Wtedy po raz pierwszy przejrzałem na oczy – mówi Phil Collins.

"The Lamb Lies Down on Broadway" promowano na olbrzymim tournee, w czasie którego grupa prezentowała rodzaj rockowej opery. Towarzyszyły temu przebieranki Gabiela, który co rusz wcielał się w kolejne postaci historyczne. Całość uzupełniała niezwykła oprawa ze zmieniającą się, skomplikowaną scenografią, która przedstawiała kolejne etapy podróży przez podziemia.

W trakcie prac nad płytą Gabriel rozmawiał także o nakręceniu filmu na podstawie albumu z reżyserem kultowego "Egzorcysty", Williamem Friedkinem. Niestety obraz nigdy nie powstał; za to popsuły się stosunki wewnątrz zespołu, co w konsekwencji doprowadziło do rozstania z Gabrielem. - Naprawdę chciałem to zrobić - wspomina artysta. - Koledzy dali mi odczuć, że niezadowoleni są z przerwy, której na to potrzebowałem. W końcu zrobiła się z tego całkiem poważna sprawa.

I tak album "The Lamb Lies Down on Broadway" przeszedł do historii jak ostatnia płyta Genesis z udziałem Petera Gabriela. Dla artysty czas poświęcony na tworzenie tego albumu jest bardzo znaczącym okresem w życiu. – Patrząc wstecz jestem bardzo dumny z niektórych rzeczy na tej płycie. Wrzuciliśmy tam chyba kilka dobrych numerów. Ironiczne jest to, że gdy bardzo źle Ci się dzieje w życiu, Twój proces twórczy przebiega w niezmącony i w niezwykle interesujący sposób, porusza ludzi – mówi o tamtym czasie Peter Gabriel.

(kow/ki)

Czytaj także

Kim jest "pani nienajcięższych obyczajów" z piosenki Genesis?

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2011 20:03
Ta i inne historie w drugiej części opowieści o piosenkach grupy Phila Collinsa. Czyta Piotr Metz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mussolini, Madonna i Prince w teledysku Genesis

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2011 08:00
W zeszłym tygodniu Phil Collins, perkusista Genesis zakończył karierę. Prezentujemy kolejną porcję opowieści o piosenkach jego grupy. Czyta Piotr Metz.
rozwiń zwiń