X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Szlagier Lutosławskiego

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2011 14:29
Z okazji 98. rocznicy urodzin arystokraty polskiej awangardy przypominamy - prowokacyjnie - jeden z popowych przebojów, którymi w latach 50. zarabiał na życie.

"Muzyka żałobna" , "Gry weneckie", ale też... "Warszawski dorożkarz", „Cyrk jedzie” i „Złote pantofelki”. W latach pięćdziesiątych trudności finansowe skłoniły Witolda Lutosławskiego do zajmowania się nie tylko muzyką ilustracyjną lecz także popowymi szlagierami, które szturmem zdobywały wówczas serca proletariackiej publiczności. Po jego piosenki sięgali chętnie m.in. Mieczysław Fogg, Kalina Jędrusik i Halina Kunicka. Sam Lutosławski raczej nie chwalił się tym wątkiem swojej twórczości - nie przez przypadek jego 36 piosenek opublikowanych zostało pod pseudonimami Derwid albo Bardos.

Pół wieku później "chałtury Lutosa" okazują się zaskakująco intrygującym repertuarem: po części ze względów sentymentalnych, na poły zaś - perwersyjnych. Oto posągowy kompozytor przyłapany zostaje in flagranti z błahymi piosnkami o tematyce "ogólno-życiowej". A przy okazji dowodzi też, że był piekielnie muzykalny w najprostszym tego słowa znaczeniu i potrafił napisać chwytliwą melodię.

Dlatego po przeboje Derwida i Bardosa sięgają dziś chętnie chansoniści spod znaku Janusz Radka oraz zawodowi aranżerowie, jak Krzysztof Herdzin:

Ale też rasowi awangardziści, specjaliści od remiksów i perwersyjnych parafraz. Cezary Duchnowski i Agata Zubel - eksperymentalni kompozytorzy z Wrocławia - oraz puszkujący wiolonczelista klasyczny, Andrzej Bauer postanowili skąpać szlagiery Lutosławskiego w gęstym, elektronicznym sosie.

Ich programu „Plamy na słońcu. El Derwid” wysłuchać można będzie 2 lutego (środa) w warszawskim Zamku Królewskim, na koncercie otwierającym VIII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego.