Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Andrzej Gralewski 27.01.2022

Depresja jest dziedziczna. Czy można ją przewidzieć?

Mogłoby się wydawać, że naukowcy przebadali depresję z każdej strony. Ustalono przyczyny zewnętrzne depresji sezonowej, która wynika z reakcji organizmu na pory roku, utratę kogoś bliskiego, przeżycia traumatyczne, czy jest depresją poporodową. Ustalono też przy pomocy badań przyczyny depresji endogennej, tkwiącej wewnątrz ciała, zwanej inaczej właściwą lub kliniczną.
  • Czy można przewidzieć depresję (Eureka/Jedynka)
  • Geny mogą być modyfikowane przez czynniki zewnętrzne
  • Czy depresję można przewidzieć?
  • Zmiany genetyczne mogą być dziedziczne

Z tym rodzajem depresji powiązanych jest szereg innych chorób, co prowadzi do uogólnionej dysfunkcji metabolicznej, która wyniszcza organizm, aż do śmierci włącznie.

Nowe ustalenia w badaniach nad depresją

Pojawia się jednak zupełnie nowe światło w badaniach nad depresją. To genetyka i epigenetyka, która zakłada, że ekspresja genów może być modyfikowana przez czynniki zewnętrzno-środowiskowe i może podlegać dziedziczeniu. Takie podejście do badań nad depresją wywołuje istną burzę w szklance wody. Dlaczego? Ponieważ podważa teorię Darwina. Dotąd uważano, że zmiany ewolucyjne zachodzą na przestrzeni tysięcy lat, a z badań prekursora tej teorii naukowej - Szweda, dr. Larsa Bygrena z Instytutu Karolinska w Sztokholmie - wynika, że czynniki środowiskowe mogą wpłynąć na geny już w następnym pokoleniu.

Kto prawdopodobnie zachoruje na depresję?

Co tak naprawdę zmieni się w leczeniu depresji po potwierdzeniu tez w prowadzonych badaniach? Zdaniem gościa audycji - bardzo dużo, bo po wnikliwej analizie profilu socjologiczno-psychologicznego konkretnej osoby będzie można przewidzieć, czy zachoruje ona na depresję, jaką i kiedy. I nie będzie to wróżenie z fusów czy ze szklanej kuli, ale pewna diagnoza o zagrożeniu depresją.

Prof. Piotr Gałecki, psychiatra, przypomina, że z epigenetyką najczęściej mamy do czynienia w onkologii, gdzie gen zmieniony pod wpływem czynnika zewnętrznego zaczyna zmieniać funkcjonowanie komórki i w ten sposób powstają nowotwory. Podkreśla, że u niektórych osób wyzwala się coś na kształt nadwrażliwości na czynniki zewnętrzne, obojętne dla innych. - Te geny może modyfikować silny stres fizyczny, brak bliskości, choroba somatyczna, stosowane leki, zanieczyszczenia, niedotlenienie, może być czynnik biologiczny - wylicza. Takie zmiany genetyczne mogą się dziedziczyć. Daje przykład badań nad ofiarami Holokaustu i ich potomkami. Wśród ofiar depresja występowała w stopniu porównywalnym z otoczeniem, ale wśród potomków była duże częstsza niż w populacji ogólnej. - Uważa się, że jest to związane z dziedziczeniem traumy - wyjaśnia.

Mechanizm zmian genetycznych to mechanizm obronny organizmu

Profesor zaznacza, że mechanizm epigenetyki nie powinien dziwić, bo to jest mechanizm obronny. - Pozwala przystosować się potomstwu do życia w różnym środowisku, żeby je przygotować na to, by osiągały sukces ewolucyjny, czyli żeby przeżywały i żeby gatunek trwał - mówi.

Karolina Borek, psycholog i psychoterapeuta, zauważa, że polecaną terapią w leczeniu takich depresji jest terapia EMDR, czyli Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Jest zalecana przez WHO dla osób cierpiących na zespół stresu pourazowego. Wyjaśnia, na czym polega ta terapia.

24:09 2022_01_27 19_30_35_PR1_eureka.mp3 Czy można przewidzieć depresję (Eureka/Jedynka)

W audycji także:

Koniec z zastrzykami insuliny dla noworodków z rzadką formą cukrzycy. Dwa badania, pierwsze francusko-amerykańskie, a drugie prowadzone w Peninsula Medical School w Wielkiej Brytanii, opublikowano w najnowszym wydaniu czasopisma "New England Journal of Medicine". Badania dotyczą przyczyny i mechanizmów cukrzycy noworodkowej. Wyniki są bardzo obiecujące, bo jest szansa na zamianę zastrzyków z insuliny na tabletki.

Cukrzyca noworodkowa dotyka 1 na 100 000 noworodków, gdzie występuje hiperglikemia, czyli nieprawidłowo wysoki poziom cukru we krwi w czasie pierwszych dni lub miesięcy życia. Obecnie leczy się to insuliną w zastrzykach. W niektórych przypadkach pacjenci wymagają leczenia przez całe życie, u innych może nastąpić remisja choroby w wieku od jednego tygodnia do jednego miesiąca, a potem w miarę dorastania pojawia się nawrót choroby.

Na czym polega odkryty patomechanizm cukrzycy noworodkowej typu 1 i jakimi cząsteczkami chemicznymi, które są lekami, można skutecznie leczyć cukrzycę u noworodków, zamiast zastrzyków, opowiemy w audycji. Warto wiedzieć, że problem cukrzycy typu 1 jest bardzo poważny dla ludności Europy, ponieważ zajmujemy drugie miejsce, za Azją Południowo-Wschodnią, pod względem liczby przypadków tej podstępnej choroby. Natomiast lekarze diabetolodzy są przekonani, że to odkrycie zrewolucjonizuje leczenie cukrzycy noworodkowej i młodzieńczej.

Czytaj również:

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Artur Wolski

Goście: prof. Piotr Gałecki (lekarz psychiatra), Karolina Borek (psycholog i psychoterapeuta), dr Kinga Zielińska (lekarz, Oddział Neonatologii Szpitala Klinicznego im. ks. Anny Mazowieckiej w Warszawie)