Motet "Exsultate, jubilate", czyli Mozart przed Trybunałem

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2013 16:01
"Płytowy Trybunał Dwójki” wyłonił najlepsze nagranie dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta. Tym razem wątpliwości co do zwycięzcy nie było...
Audio
  • Motet "Exsultate, jubilate", czyli Mozart przed Trybunałem (Kto słucha nie błądzi/Dwójka)
Olga Pasiecznik i Jacek Hawryluk
Olga Pasiecznik i Jacek HawrylukFoto: Grzegorz Śledź

W audycji jak zwykle słuchaliśmy, dyskutowaliśmy i wybieraliśmy najlepsze nagranie - tradycyjnie nie znając nazwisk wykonawców. Zdaniem naszego jury złożonego z Olgi Pasiecznik, Doroty Kozińskiej i Kacpra Miklaszewskiego motet "Exsultate, jubilate" najlepiej zinterpretowali i zarejestrowali wykonawcy w składzie:

Sylvia McNair – sopran, The English Baroque Soloists, dyr. John Eliot Gardiner  (Philips 1993)

***

W audycjj słuchaliśmy ponadto następujących nagrań:

Maria Stader – sopran, RIAS-Symphonie-Orchester Berlin, dyr. Ferenc Fricsay (mono 1954, LP DG 1956/ reedycja CD DG 2005 (“Mozart – The 1956 Jubilee Edition 2”)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Margaret Marshall – sopran, Radiowa Orkiestra Symfoniczna ze Stuttgartu, dyr. Sir Neville Marriner (Philips 1988)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(wersja salzburska)

Emma Kirkby – sopran, The Academy of Ancient Music, dyr. Christopher Hogwood (Decca/L’oiseau-Lyre 1984)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Michael Maniaci – męski sopran, Boston Baroque, dyr. Martin Pearlman (Telarc 2010)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Julia Leżniewa – sopran, Il Giardino Armonico ( Decca 2013)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Motet religijny "Exsultate, jubilate’” KV 165 (158a) - na sopran i orkiestrę - został napisany w 1773 roku, podczas wizyty Mozarta w Mediolanie, dla ulubionego kastrata Veneziana Rauzziniego, który rok wcześniej śpiewał Cecilia w operze „Lucio Silla” (następnie wyjechał do Londynu, gdzie szukał szczęścia jako kompozytor i organizator koncertów).

Motet wykonano po raz pierwszy w kościele w Mediolanie 17 stycznia 1773 roku.

Plan słuchania

I runda

Exsultate, jubilate (Allegro)

II runda

Fulget amica dies (Recitativo)

III runda

Tu virginum corona (Andante)

Finał

Alleluia (Allegro)  

Do wysłuchania nagrania audycji zaprasza Jacek Hawryluk

Najbliższe audycje z cyklu "Kto słucha nie błądzi":

sobota, 11 maja 2013 r., godz. 17.00 – Ryszard Wagner Śpiewacy norymberscy ; sędziowie: Dorota Kozińska, prof. Jerzy Artysz, Piotr Kamiński

sobota, 25 maja 2013 r., godz. 17.00 – Igor Strawiński Święto wiosny ; sędziowie: Dorota Kozińska, Wojciech Michniewski, Kacper Miklaszewski

sobota, 8 czerwca 2013 r., godz. 17.0 – Benjamin Britten Billy Budd ; sędziowie: Dorota Kozińska, Piotr Kamiński, Wojciech Michniewski

Zobacz więcej na temat: MUZYKA
Czytaj także

Trybunał wybrał najlepsze nagranie "Stabat mater"

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2013 22:15
W Wielką Sobotę nagrania dzieła Giovanniego Battisty Pergolesiego oceniało jury w składzie: Dorota Kozińska, Magdalena Łoś i Anna Radziejewska.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Verdi po włosku czy po francusku? Trybunał zdecydował

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2013 10:00
W kolejnej audycji z cyklu "Kto słucha, nie błądzi" jury wybrało najlepsze nagranie opery "Don Carlos" Giuseppe Verdiego.
rozwiń zwiń