Kaspszyk: Lutosławski chciał, by zapomniano o jego wczesnych utworach

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2013 10:05
Dziś wieczorem kolejna transmisja z Festiwalu "Chopin i jego Europa". W "Poranku Dwójki” dyrygent Jacek Kaspszyk opowiadał o "Koncercie na orkiestrę” Witolda Lutosławskiego, który zabrzmi w Filharmonii Narodowej.
Audio
  • O Festiwalu "Chopin i jego Europa" z Jackiem Kaspszykiem rozmawiała Beata Stylińska (Poranek Dwójki)
Jacek Kaspszyk
Jacek KaspszykFoto: materiały promocyjne

"Koncert na orkiestrę" Witolda Lutosławskiego powstawał w latach 1950–1954 na prośbę Witolda Rowickiego. Pierwotny skromny zamysł rozrósł się do wielkiej formy symfonicznej o czasie trwania około 30 minut i stał się zwieńczeniem "folklorystycznego” okresu twórczości Lutosławskiego. Już po pierwszym wykonaniu było oczywiste, że powstało dzieło o pomnikowym znaczeniu. – Lutosławski chciał spuścić kurtynę niepamięci na swoją wczesną twórczość. Mimo tego jednak, że kompozytor miał do tych utworów  stosunek negatywny, dla nas są to wielkie dzieła – mówił w "Poranku Dwójki” Jacek Kaspszyk.

>>> Zapraszamy na wieczorną transmisję z Festiwalu "Chopin i jego Europa" <<<

W rozmowie z Beatą Stylińską maestro, który niebawem zostanie dyrektorem artystycznym Filharmonii Narodowej w Warszawie, opowiadał o planach artystycznych na nadchodzący sezon, a także o koncercie finałowym Festiwalu "Chopin i jego Europa", który będziemy dla Państwa transmitować 1 września o godz. 19.15.

>>> Zobacz serwis specjalny poświęcony Witoldowi Lutosławskiemu <<<

Zobacz więcej na temat: dzieje się
Czytaj także

Chopin i jego interpretacje

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2013 18:56
W "Wybieram Dwójkę" rozmawialiśmy z Małgorzatą Pęcińską, która opowiedziała nam o koncertach i wykonawcach 9. Międzynarodowego Festiwalu "Chopin i jego Europa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Marc-André Hamelin: zaczęło się od Ivesa

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2013 18:00
Przed jego recitalem w Studiu Lutosławskiego Agata Kwiecińska rozmawiała ze słynnym kanadyjskim ekspertem od nieznanego repertuaru fortepianowego. Okazuje się, że jego niepokorna postawa wynika z ... nieumiejętności planowania własnej kariery
rozwiń zwiń