KONTROWERSJE 2010. Spotkanie trzecie: OPERA POLITICA

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2010 10:58
Audio

Zapraszamy do obejrzenia trzeciego spotkanie z cyklu Kontrowersje: Opera Politica


8 lutego 2010 godz. 19.00

Jakie są związki opery z polityką? Czy opera podlega naciskom? Czy polityka ulega operze?

W debacie udział wezmą:  Marcin Król, Szymon Paczkowski, Michał Zadara

Prowadzenie: Marcin Majchrowski

Kontrowersje: cykl debat „Dwutygodnika” i 2 Programu Polskiego Radia.

Debaty są transmitowane na stronach: www.polskieradio.pl/dwojka, www.nina.gov.pl   i www.dwutygodnik.com 
Opera a polityka Część pierwsza
Opera a polityka Część druga
Opera a polityka Część Trzecia

 

***

KONTROWERSJE
Teatr Wielki – Opera Narodowa wspólnie z „Dwutygodnikiem” i radiową „Dwójką” zaprasza na cykl debat z cyklu KONTROWERSJE.


W nowym sezonie, w cyklu debat W Teatrze Wielkim, będziemy próbowali uchwycić dzisiejszy puls opery, wykroczyć poza jej klasycznie definiowane terytorium, a zarazem dotknąć kluczowych zjawisk we współczesnej kulturze. Do rozmowy zapraszamy artystów, intelektualistów, twórców kultury – nie tylko ściśle związanych z operowymi scenami. Przy okazji spotkań zaglądać będziemy do sekretnych miejsc Teatru, które na ogół pozostają zamknięte dla widzów. Bufet? Kanał orkiestry? A może loża rządowa? Rozmowom towarzyszyć będą rozmaite akcje artystyczne.

Debaty będą transmitowane i retransmitowane na stronach www.polskieradio.pl/dwojka, www.nina.gov.pl i www.dwutygodnik.com

[----- Podzial strony -----]

QUEER OPERA

Drugie spotkanie z cyklu "Kontrowersje" odbyło się z udziałem historyka sztuki Bogusława Deptuły, krytyka literackiego Blażeja Warkockiego oraz artysty wizualnego Karola Radziszewskiego.

Czy renesans zainteresowania fenomenem kastratów ma wymiar czysto estetyczny? Czy operowa nadwrażliwość i androginiczność mają homoseksualny posmak? Czy korzenie kultury queer sięgają czasów Cameraty Florenckiej? W gmachu Warszawskiej Opery Narodowej na te pytania próbowali odpowiedzieć twórca wystawy "Pedały", autor opracowania "Homo niewiadomo" oraz redaktor "Dwutygodnika".

Część pierwsza

 


Część druga


Część trzecia


Część czwarta

POSŁUCHAJ:

Definicja pojęcia "queer" według Błażeja Warkockiego:

Karol Radziszewski: geje nie lubią opery...

Bogusław Deptuła o tym, dlaczego opera jest bardziej queer niż współczesna kultura gejowska:

Tenże o operowej transpłciowości oraz fenomenie kastratów:

Błażej Warkocki: opera jako steatralizowane pożądanie.

D



plakat do pobrania (pdf)

[----- Podzial strony -----]

***

OPERA FUTURA


OPERA FUTURA: RELACJA Z PIERWSZEGO SPOTAKNIA



12 X 2009 o godz. 18.00 w kulisach Dużej Sceny Teatru Wielkiego-Opery Narodowej odbyło się pierwsze spotkanie pod hasłem: OPERA FUTURA

Komu potrzebna jest opera przyszłości?

O przyszłości opery  w ramach organizowanego przez „Dwutygodnik” cyklu „Kontrowersje” rozmawiali krytyk muzyczny Andrzej Chłopecki, znakomita reżyserka dramatyczna (a wkrótce operowa debiutantka) Maja Kleczewska oraz awangardowy kompozytor Krzysztof Knittel.
Czy przed najbardziej syntetycznym gatunkiem zachodniej sztuki otwiera się świetlana przyszłość czy jest on skazany na  dekadencki historycyzm? Współczesna sztuka operowa rozdarta jest pomiędzy zaspokajaniem gustów konserwatywnej publiczności a wyznaczaniem i konfrontowaniem nowatorskich trendów w sztuce; automatycznym powielaniem konwencji a kreowaniem uniwersalnych, wielowarstwowych opowieści o człowieku;   hermetycznym przeestetyzowaniem a flirtem z kulturą masową.

Do najczęściej powtarzanych nekrologów XX stulecia należy sakramentalne już „opera umarła”.  Z drugiej strony to właśnie na jej zgliszczach swe najwybitniejsze dzieła stworzyli tacy wizjonerzy współczesnego teatru, jak Robert Wilson czy Heiner Goebels. W Polsce wskrzeszenie operowej mody zawdzięczamy przede wszystkim dyrektorowi artystycznemu Warszawskiego Teatru Wielkiego, Mariuszowi Trelińskiego. Nie tylko stworzył on epokowe i często wywrotowe inscenizacje wielkiej klasyki, lecz także przekonał do burżuazyjnego gatunku pokolenie „reżyserów niepokornych”.  W Operze Narodowej debiutował już Krzysztof Warlikowski, w nadchodzącym roku  jego śladami podążą Maja Kleczewska oraz Barbara Wysocka.

Czy na styku nowoczesnej muzyki, teatru oraz sztuk plastycznych powstać może żywa i  ważka forma? Wizja „Opera Futura” zdaje się być tyleż mętna, co kusząca. Krzysztof Knittel czuje się w nie, jak w domu; Maja Kleczewska marzy o niej; zaś Andrzej Chłopecki swoim zwyczajem prowokuje i zmusza do myślenia.

Kolejne spotkanie w cyklu „Kontrowersje” :

8 II 2010 godz. 19.00
OPERA POLITICA

26 IV 2010 godz.19.00
CAMP OPERA

14 VI 2010 godz. 19.00
SOAP OPERA