Polskie Radio
Section05

opera

"Salome". Mroczna opera, która przekracza obyczajowe granice

Osnute na kanwie biblijnej opowieści dzieło Richarda Straussa z 1905 roku nie jest propozycją dla tych, którzy chcą beztrosko spędzić czas w operze. "Salome", której poświęcamy najnowszy odcinek podcastu "Anatomia opery", to symbol bezkompromisowej sztuki, która nawet w XXI wieku wyrywa słuchaczy ze strefy komfortu. We fragmentach wykorzystanych nagrań śpiewają: Emily Magee, Malin Byström, Liselotte Enck, Birgit Nilsson, Claude Eichenberger, Katarina Dalayman, Peter Bronder, Benjamin Bruns, Gerhard Siegel, Waldemar Kmentt, Johan Reuter, Stephan Somburg. Orkiestry i dyrygenci: hr-Sinfonieorchester, dyr. Andrés Orozco-Estrada; Orkiestra Filharmonii w Bergen, dyr. Edward Gardner; Orchester der Staatsoper Berlin, dyr. Clemens Krauss; Gewandhausorchester, dyr. Andris Nelsons; Wiener Philharmoniker, dyr. Georg Solti.
Zobacz więcej na temat:  Adam Banaszak Agata Kwiecińska podcast Richard Strauss

Światowy Dzień Opery. Capella Cracoviensis zaprasza na operowe hity

- Zainspirowała nas chęć hucznego obchodzenia Światowego Dnia Opery. Pomyśleliśmy sobie, że opera warta jest tego, żeby poświęcić jej więcej niż jeden dzień. Dlatego od kilku lat oprócz hucznego obchodzenia 25 października, robimy też parę innych koncertów - mówiła w Dwójce Marzena Lubaszka z Capella Cracoviensis.
Zobacz więcej na temat:  Capella Cracoviensis Adam Suprynowicz Dwójka KULTURA Claudio Monteverdi

"Halka" Stanisława Moniuszki. Anatomia polskiej opery narodowej

W tym odcinku prowadzący analizują "Halkę" jako wyjątkową, piękną i poruszającą historię miłosną, by dopiero później zastanowić się, dlaczego stała się ona polską operą narodową. Co znajduje się pod wieloma warstwami tradycji wykonawczej i co tak naprawdę ta tradycja oznacza? Skoro Stanisław Moniuszko uchodzi za ojca polskiej opery, to kto jest jej dziadkiem i pradziadkiem? We fragmentach wykorzystanych nagrań śpiewają: Natalia Rubiś, Marek Opaska, Sebastian Szumski, Michalina Bienkiewicz, Przemyslaw Borys, Przemysław Józef Balka, Magdalena Molendowska, Dominik Sutowicz, Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak. Orkiestry i dyrygenci: Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyr. Gabriel Chmura; Capella Cracoviensis, dyr. Jan Tomasz Adamus; Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Łukasz Borowicz; Morphing Chamber Orchestra, dyr. Frédéric Chaslin.
Zobacz więcej na temat:  Adam Banaszak Agata Kwiecińska podcast Stanisław Moniuszko

"Don Giovanni" – najlepsza opera w dziejach?

Don Giovanni – legendarny uwodziciel czy przemocowy nieudacznik? W najnowszym odcinku podcastu "Anatomia opery" badamy siłę jednego z najważniejszych mitów europejskiej kultury w ujęciu Wolfganga Amadeusza Mozarta. We fragmentach wykorzystanych nagrań śpiewają: Christian Gerhaher, Samuel Ramey, Thomas Allen, Dimitri Kavrakos, Richard van Allan, Carol Vaness, Cheryl Studer, Susanne Mentzer, Frank Lopardo, Natale de Carolis, Samuel Ramey, Luba Orgonasova, Charlotte Margiono, Rod Gilfry, Eirian James, Christoph Pregardien, Julian Clarkson, Diana Damrau, Joyce DiDonato, Ildebrando D'Arcangelo, Luca Pisaroni, Rolando Villazon, Dimitris Tiliakos, Myrto Papatanasiu, Vito Priante, Karina Gauvin, Kenneth Tarver, Guido Loconsolo, Christina Gansch.
Zobacz więcej na temat:  Adam Banaszak Agata Kwiecińska podcast Wolfgang Amadeusz Mozart

"Cyrulik sewilski" – arcydzieło opery komicznej

"Cyrulik sewilski" to prawdziwa operowa uczta. To zresztą nic dziwnego, skoro skoro drugą miłością Gioacchina Rossiniego była właśnie kuchnia. Kompozytor napisał tę operę, gdy miał zaledwie 24 lata, kiedy na afiszach królował jeszcze inny "Cyrulik sewilski", autorstwa Giovanniego Paisella. We fragmentach wykorzystanych nagrań śpiewają: Teresa Berganza, Agnes Baltsa, Francisco Araiza, Thomas Allen, Robert Lloyd, Joyce DiDonato, Edgaras Montvidas, Florian Sempey, Cecilia Bartoli, Leo Nucci, William Matteuzzi, Paolo Montarsolo, Andrea Lauren Brown, Marcelina Sembrich-Kochańska. Uwertura do "Cyrulika sewilskiego", wyk. Orchestre National de l'Opéra de Bordeaux, dyr. Marc Minkowski, Uwertura do Aureliusza w Palmirze, wyk. Filharmonia Poznańska, dyr. Łukasz Borowicz.
Zobacz więcej na temat:  Adam Banaszak Agata Kwiecińska podcast Gioacchino Rossini

Anatomia opery. "Carmen" – najsłynniejsza opera świata

Fragmenty z tej opery zna każdy, nawet jeśli o tym nie wie. Świetnymi muzycznymi pomysłami, które Georges Bizet zawarł w swoim ostatnim dziele scenicznym, można obdzielić kilka tytułów. Paradoksalnie jednak kompozytorowi nie było dane cieszyć się wielkim sukcesem opowieści o Carmen. W podcaście wykorzystano fragmenty następujących nagrań: Georges Bizet "Carmen" - Magdalena Kožená (Carmen), Jonas Kaufmann (Don José), Genia Kühmeier (Micaëla), Kostas Smoriginas (Escamillo), Christian van Horn (Zuniga), Andrè Schuen (Moralès), Christina Landshammer (Frasquita), Rachel Frenkel (Mercédès), Jean-Paul Fouchécourt (Remendado) i Simone del Savio (Dancairo); Chor der Deutschen Staatsoper Berlin i Berliner Philharmoniker, dyr. Sir Simon Rattle.
Zobacz więcej na temat:  Adam Banaszak Agata Kwiecińska podcast Georges Bizet Carmen

Anatomia opery: "Cyganeria". Giacomo Puccini o życiu bohemy

Po "Aidzie" Giuseppe Verdiego pora na "Cyganerię" Giacoma Pucciniego. W tej operze nie ma nagłych zwrotów akcji, nadprzyrodzonych mocy czy wielkiej historii w tle. To opowieść o rodzącym się uczuciu, młodości i śmierci, która przychodzi przedwcześnie. W "Cyganerii" króluje muzyka i dramaturgiczny geniusz Pucciniego, który z historii – mogącej nie zostawić po sobie śladu – tworzy arcydzieło. W podcaście wykorzystano fragmenty nagrania: Giacomo Puccini "La Bohème", wyk. Mirella Freni, Luciano Pavarotti, Nicolai Ghiaurov, Elizabeth Harwood, Berliner Philharmoniker, dyr. Herbert von Karajan.
Zobacz więcej na temat:  Adam Banaszak Agata Kwiecińska podcast Giacomo Puccini

"Opera o Warszawie". Między wizją miasta a wyzwaniami libretta

W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej zabrzmiała premiera dzieła "Najlepsze miasto świata, czyli opera o Warszawie" – muzyczna opowieść o zmaganiach, stratach i triumfach stolicy. Libretto autorstwa Beniamina M. Bukowskiego w połączeniu z muzyką Cezarego Duchnowskiego tworzy portret miasta, które mimo wojennych zniszczeń wciąż rodzi się na nowo. - Jednym z większych atutów spektaklu jest muzyka, chociaż operą bym tego nie nazwała - mówiła w Dwójce Dorota Kozińska.
Zobacz więcej na temat:  Dwójka Dorota Kozińska Marcin Majchrowski KULTURA Teatr Wielki - Opera Narodowa Cezary Duchnowski Grzegorz Piątek

Anatomia opery. "Aida", czyli miłosna tragedia w cieniu piramid

W pierwszym odcinku podcastu "Anatomia opery" dziennikarka radiowej Dwójki Agata Kwiecińska i dyrygent Adam Banaszak zapraszają w fascynującą podróż do świata "Aidy" Giuseppe Verdiego.  W podcaście wykorzystano fragmenty następujących nagrań: Giuseppe Verdi "Nabucco" - Va, pensiero, sull'ali dorate, wyk. Chor und Orchester der Deutschen Oper Berlin, Giuseppe Sinopoli Giuseppe Verdi "Aida", wyk. Anja Harteros, Jonas Kaufmann, Antonio Ghislanzoni, Erwin Schrott, Orchestra e Coro dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Antonio Pappano.
Zobacz więcej na temat:  Adam Banaszak Agata Kwiecińska Giuseppe Verdi podcast