X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Polscy arianie. Historia wygnanej herezji

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2013 15:20
– Trzeba zwrócić uwagę, że w XVI-wiecznej Polsce wolność religijna była dość selektywnie rozumiana. Ona mogła być bardzo daleko idąca, ale tylko w obrębie przestrzeni prywatno-prawnej – mówił o sytuacji braci polskich w czasach szlacheckich prof. Jerzy Kolarzewski.
Audio
  • Audycja Barbary Schabowskiej na temat ukazującego się na początku września kolejnego przewodnika Krytyki Politycznej pt. "Bracia polscy". W dyskusji udział wzięli: Jakub Majmurek, Jerzy Kolarzowski i Tomasz Terlikowski. (Dwójka/Rozmowy po zmroku)
Jan Ludwik Wolzogen,  austriacki filozof, teolog, matematyk. Mieszkał wiele lat w Polsce, działając w ruchu braci polskich.
Jan Ludwik Wolzogen, austriacki filozof, teolog, matematyk. Mieszkał wiele lat w Polsce, działając w ruchu braci polskich. Foto: Wikipedia/domena publiczna

Powodem do dyskusji był ukazujący się na początku września kolejny przewodnik Krytyki Politycznej pt. "Bracia polscy". – My jako środowisko Krytyki Politycznej od jakiegoś czasu interesujemy się religią z punktu widzenia ludzi niewierzących, bądź religijnie obojętnych. Wydaje się nam, że to zainteresowanie religią przejawiające się w naszym badaniu i popularyzowaniu w Polsce myśli postsekularnej musiało nas zaprowadzić do sięgnięcia po myśl polskich arian – tłumaczył ideę powstania książki Jakub Majmurek z Krytyki Politycznej.

– Bracia polscy wyłonili się z szlachty ewangelicko-reformowanej, grupy, która podzieliła się na skutek represji, które stosował wobec niej Kalwin. Powstały dwa zbory. Pierwszym z nich był zbór mniejszy powstały w latach 50. XVI wieku - to właśnie byli bracia polscy skupieni w Małopolsce wokół szkoły w Pińczowie i ośrodka w Rakowie – opowiadał w audycji prof. Jerzy Kolarzewski.

O ruchu braci polskich wypowiedział się również Tomasz Terlikowski, redaktor naczelny fronda.pl – Niewątpliwie arianie mieli wkład polską tożsamość historyczną. Po wypędzeniu z Polski działali jednak o wiele ostrożniej. Był to ruch bardzo mocno prześladowany, ale niektóre z ich idei przetrwały. Natomiast jeśli mówimy o wymiarze religijnym, to nie odnoszę wrażenia, aby arianie mieli duży wkład teologiczny – mówił w "Rozmowach po zmroku” gość Dwójki.

Żyło w tej sekcie piękno szczerego dążenia ku prawdzie. Ich skrajność łączyła się z wyrozumiałością wobec innych ludzi, a polegała na stawianiu ogromnych wymagań samemu sobie – tak o braciach polskich pisał w "Polsce Jagiellonów” Paweł Jasienica. Ruch miał charakter bardzo elitarny, skupiał wielu ludzi pióra i naukowców. W myśli filozoficzno-religijnej braci polskich zawarty był zalążek idei praw człowieka i tolerancji religijnej, rozumianej jako wolność wyboru kultu i prawo do jego krytyki.

Czy arianie faktycznie współtworzyli polską tożsamość historyczną i jakie korzyści mogą płynąć z badania ich dorobku? Na te pytania próbowali odpowiedzieć zaproszeni do studia goście: Jakub Majmurek – filozof, filmoznawca z Krytyki Politycznej, Jerzy Kolarzowski – historyk prawa i Tomasz Terlikowski – filozof, publicysta, redaktor naczelny portalu fronda.pl.

Audycję przygotowała Barbara Schabowska.

Zobacz więcej na temat: religia
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Sztuka zawiesza normy etyczne

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 15:00
- Sztuka to jest jedyne terytorium, na którym możemy bezkarnie wypróbowywać naszą skłonność do zła - mówił Stach Szabłowski, kurator wystawy Olafa Brzeskiego "Samolub" w rozmowie z Michałem Nowakiem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Filozofia cielesnej przyjemności według Richarda Shustermana

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2013 13:20
– Życie codzienne oznacza działanie, uczucia i spostrzeżenia, a ciało jest medium i narzędziem tych uczuć, percepcji i myśli. Duża część mojej filozofii estetyki jest związana z ideą przyjemności – mówił amerykański filozof, twórca idei somaestetyki i propagator filozofii jako sztuki życia.
rozwiń zwiń