X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Sztuka zawiesza normy etyczne

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 15:00
- Sztuka to jest jedyne terytorium, na którym możemy bezkarnie wypróbowywać naszą skłonność do zła - mówił Stach Szabłowski, kurator wystawy Olafa Brzeskiego "Samolub" w rozmowie z Michałem Nowakiem.
Audio
  • O przemoc w sztuce pyta Michał Nowak (Rozmowy po zmroku)
Olaf Brzeski. Wystawa Samolub w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.
Olaf Brzeski. Wystawa "Samolub" w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.Foto: Olaf Brzeski/ materiały prasowe CSW

"Upadek człowieka, którego nie lubię”, to tytuł pracy Olafa Brzeskiego, a zarazem jego "gniewne wyobrażenie małego zawału w promieniach słońca”. Zawału, w którym umiera sąsiad artysty.

Według Stacha Szabłowskiego, kuratora wystawy "Samolub", praca ta jest przede wszystkim o momencie, w którym sztuka rodzi się ze zła.

- Etycznie problematyczna jest intencja i dzieło sztuki, które z niej powstaje. Sztuka to jest jedyne terytorium, na którym możemy wypróbowywać naszą skłonność do zła, a także do przemocy, bezkarnie. To obszar, w którym możemy zawiesić normy etyczne i eksperymentować z naszymi instynktami - tłumaczy Szabłowski.

Olaf Brzeski przyznaje, że "w sztuce poruszamy się w nawiasie, w którym wszystko wolno”.

Tymczasem profesor Andrzej Leder zaznacza, że takie akty agresji, zemsty dokonują się w symbolicznej sferze często. I w takiej formie przynoszą odreagowanie.

Przeciwko zarysowanej w wypowiedziach dychotomii natura/kultura protestował profesor Tadeusz Kaleta.

- Natura i kultura to są dwie sfery, które bardzo mocno się ze sobą zazębiają. Można nawet powiedzieć, że są komplementarne.

Z kolei Stach Szabłowski podkreślał, że to, co istotne w pracach Olafa Brzeskiego, to pytanie - czy powinniśmy zaakceptować siebie jako istoty biologiczne, inteligentne zwierzęta, czy też zmagać się na poziomie etycznym z naszymi czynami?

Sztuka Olafa Brzeskiego jest o przeżywaniu siebie. I akceptacji siebie z tymi aspektami biologicznymi. - Dlatego tak mi imponuje postawa Pana Olafa, który rozpoznaje tego demona w sobie - mówił profesor Andrzej Leder.

Ostatecznie, jak spuentował Michał Nowak, poszukując bestii najczęściej odnajdujemy ją w sobie.

O przemocy, jej obrazach i zaskakujących wątkach przemocy w naturze i sztuce Michał Nowak rozmawiał z filozofem kultury, prof. Andrzejem Lederem, etologiem, prof. Tadeuszem Kaletą , Stachem Szabłowskim - kuratorem wystawy „Samolub” i artystą - Olafem Brzeskim.

Prace artysty można oglądać w Centrum Sztuki Współczesnej do 18 sierpnia.

jl

Zobacz więcej na temat: SZTUKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Mistrz Eckhart interpretuje Biblię prawie jak Derrida"

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2013 11:00
- Stawiał na wieloznaczność, umieszczał słowa Pisma Świętego w innym kontekście, przekształcał sensy. Język mistrza Eckharta jest dla współczesnego czytelnika zaskakująco intrygujący - mówił w Dwójce ks. profesor Jan Sochoń.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polkowski o rodzinie w wirze historii

Ostatnia aktualizacja: 04.07.2013 09:45
Pamięć i manipulowanie przeszłością w XX-wiecznej historii Polski, zostały w "Śladach krwi" pokazane poprzez losy jednej rodziny. Przed nami w Dwójce wywiad z autorem tej książki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Nie może zginąć naród, który ma takie kobiety"

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2013 09:00
- To kobiety pociągnęły wszystkich do walki. To one wychowują powstańców - mówi Krzysztof Kur, śpiewak Warszawskiej Opery Kameralnej, który od lat gromadzi rysunki z gazet europejskich, przedstawiające dzieje styczniowego zrywu z roku 1863.
rozwiń zwiń