Lutosławskiego droga do melodii

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2013 15:00
W kolejnej audycji z cyklu "Droga do piękna - przewodnik po twórczości Witolda Lutosławskiego wg Andrzeja Chłopeckiego" przybliżymy słuchaczom trzy dzieła kompozytora z połowy lat 70.
Witold Lutosławski na próbach do koncertu. Rok 1967.
Witold Lutosławski na próbach do koncertu. Rok 1967.Foto: z archiwum NOSPR

Wysłuchamy "Wariacji Sacherowskiej" (wyk. Maciej Młodawski - wiolonczela, 1975), symfonicznego "Mi-parti" (wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Witold Lutosławski, 1975) oraz "Novelette" na orkiestrę (wyk. Junge Deutsche Philharmonie, dyr. Heinz Holliger, 1978).

To dzieła, w których krystalizować zaczyna się, typowa dla późniejszych dzieł Witolda Lutosławskiego, technika "wiotkich faktur". W praktyce oznaczała ona uwolnienie czynnika melodycznego spod dominacji dwunastodźwiękowego systemu harmonicznego oraz wprowadzenie współbrzmień o eufonicznym charakterze. W "Novelette" pojawia się nawet estetyka brzmienia rodem z neoklasycyzmu: nastrój frywolności, nieomal tanecznej pogody, przyprawiony "ptasimi" motywami klarnetu oraz groteskową partią klarnetu basowego.

Warto dodać, że w tym okresie duży wpływ na rozwój Lutosławskiego wywarł wybitny rosyjski wiolonczelista, Mścisław Rostropowicz, z myślą o którym powstał nie tylko słynny Koncert wiolonczelowy, ale też "Wariacja Sacherowska", i któremu dedykowana jest "Novelette".

Na audycję zapraszają Joanna Grotkowska i Marcin Majchrowski.

27 października (niedziela), godz. 22.00