Haendlowska opera z kluczem

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2011 19:45
"Agrippina" – pierwsze arcydzieło Jerzego Fryderyka Haendla w stylu włoskim powstało dla Wenecji nieco ponad trzysta lat temu. Jak chcą badacze, starorzymska historia walki o władze skrywa całkiem nowożytne aluzje.

Libretto napisał kardynał Vincenzo Grimani. Akcja utworu przedstawia knowania Agrypiny, żony Klaudiusza i matki Nerona, mające doprowadzić do obalenia męża i uczynienia syna władcą Rzymu. Główna bohaterka mistrzowsko manipuluje ludźmi, składając nieszczere deklaracje i fałszywe obietnice. Haendel z równym kunsztem potrafił przekazać tę dwulicowość w swojej muzyce, choćby wtedy, gdy prosty rytm oddaje pozorną szczerość wypowiedzi, a skomplikowana melodia ilustruje rzeczywiste intencje postaci. Nic więc dziwnego, że Wenecjanie pokochali operę od pierwszego przedstawienia na tyle, że wszystkich spektakli odbyło się w sumie 27 – rzecz na owe czasy niebywała.

W starożytnym kostiumie, przekonują niektórzy badacze, ukryta jest jednostronnie przedstawiona rywalizacja autora libretta, kardynała Grimani z papieżem Klemensem XI.

Do wysłuchania "Agrypiny" zaprasza Jacek Hawryluk, który w przerwie opery będzie rozmawiać z René Jacobsem.

Program

Jerzy Fryderyk Haendel Agrippina (dramma per musica w 3 aktach)

Wyk: Alexandrina Pendatchanska – sopran, Sunhae Im – sopran, Jennifer Rivera – mezzosopran, Bejun Mehta – kontratenor, Dominique Visse – kontratenor, Marcos Fink – bas-baryton, Neal Davies – bas-baryton, Daniel Schmutzhard – bas, Akademia Muzyki Dawnej z Berlina, René Jacobs - dyrygent

26 grudnia (poneidziałek), godz. 20:00

Czytaj także

Bejun Mehta - Händlowski bohater idealny

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2011 11:24
Słynny amerykański kontratenor na antenie Dwójki w środowy wieczór.
rozwiń zwiń