"Cesarski" Beethovena. Wybrano mistrzowskie wykonanie

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2019 11:00
Dwugodzinne przesłuchania i już wszystko wiadomo! Oto najlepsze wykonanie V Koncertu fortepianowego Es-dur op. 73 "Cesarskiego" Ludwiga van Beethovena 
Audio
  • "Cesarski" Beethovena. Wybrano mistrzowskie wykonanie (Płytowy Trybunał Dwójki)
zdj. il.
zdj. il.Foto: Piotr Piorun/PR2

Jurorzy "Płytowego Trybunału Dwójki" w składzie: Kacper Miklaszewski, Karol Radziwonowicz i Andrzej Sułek wskazali najlepsze wykonanie V Koncertu fortepianowego Es-dur:

Jan Lisiecki – fortepian, dyrekcja, Academy of St. Martin-in-the-Fields (nagranie: grudzień 2018, Berlin, Konzerthaus; DG 2019)

Pozostałe nagrania wysłuchane w audycji:

Rudolf Serkin – fortepian, New York Philharmonic, dyr. Leonard Bernstein (nagranie: 1.05.1962, Manhattan Center, Nowy Jork; LP Columbia 1962/CD Sony 1997)

Murray Perahia – fortepian, Concertgebouw Orchestra, dyr. Bernard Haitink (nagranie: 1986 Amsterdam, CBS 1987/komplet CBS 1988)

Krystian Zimerman – fortepian, Wiedeńscy Filharmonicy, dyr. Leonard Bernstein (nagranie: 9/1989 Musikverein, Wiedeń; DG 1992)

Michaił Pletniow – fortepian, Rosyjska Orkiestra Narodowa, dyr. Christian Gansch (nagranie: 3 września 2006, live Beethovenfest w Bonn; DG 2008)

Paul Lewis – fortepian, BBC Symphony Orchestra, dyr. Jiří Bělohlávek (nagrania: 2009-2010, Londyn; Harmonia Mundi 2010)

***

V Koncert fortepianowy powstawał w latach 1809-1811. To jedyny z koncertów Beethovena, którego kompozytor nie grał publicznie. Po raz pierwszy utwór wykonał 28 listopada 1811 roku, w lipskim Gewandhausie, Friedrich Schneider. Orkiestrę poprowadził Johann Philipp Christian Schulz. Premiera wiedeńska odbyła się w roku następnym – partię solową grał uczeń Beethovena Carl Czerny. V Koncert został zadedykowany arcyksięciu Rudolfowi.

Określenie "Cesarski" nie pochodzi od Beethovena, najpewniej od angielskiego wydawcy - Johanna Baptisty Cramera.

***

Plan słuchania był następujący:

I runda
(I cześć) Allegro (frag.)


II runda

(II część) Adagio un poco molto (frag.)


Finał
Rondo. Allegro (całość)

***

Tytuł  audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 28.12.2019

Godzina emisji: 17.00

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Symfonia niczym wino. Beethoven jako Bachus

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2019 07:00
Ludwig van Beethoven mówiąc o VII Symfoni A-dur porównał ją wspaniałego wina, które czyni ludzi duchowo pijanymi. O niezwykłych właściwościach tego dzieła można było się przekonać słuchając "Filharmonii Dwójki".
rozwiń zwiń