Andrzej Sułek o porannej sesji 4. dnia przesłuchań Konkursu Wieniawskiego

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2022 15:51
- Zagrała ten odcinek tak, jak ja bym sobie wymarzył - mówił Andrzej Sułek o wykonaniu Sonaty G­-dur Beethovena przez Sulamitę Sarę Ślubowską podczas porannej części czwartego dnia pierwszego etapu przesłuchań Konkursu Wieniawskiego. - Sforzata nie służą temu, żeby utrzymać pion i każdy takt zacząć równo z pianistą (to nie jest techniczna podpórka dla wykonawców), ale dodają energii linii, która poza sforzatami się wije, jest kształtowana dynamicznie z wielką żywiołowością, energią, spontanicznie się unosi - wyjaśniał komentator Dwójki.
Polska skrzypaczka Sulamita Sara Ślubowska podczas pierwszego etapu XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu
Polska skrzypaczka Sulamita Sara Ślubowska podczas pierwszego etapu XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w PoznaniuFoto: PAP/Jakub Kaczmarczyk

Sulamita Ślubowska ma na swoim koncie liczne występy, osiągnięcia i nagrody. - Mogłaby już budować swoją muzyczną karierę bez konkursowego wyzwania i ryzyka, ale z pewnością wyrzucałaby sobie, gdyby tego ryzyka nie podjęła - zauważył Andrzej Sułek. - Jej występ był udany, bardzo wyrównany pod względem artystycznym, muzycznym. Zaprezentowała bardzo wysoką formę (nazywając rzecz językiem sportowym), ale tak naprawdę bardzo prawdziwie oddała swoje muzyczne kompetencje - podkreślił komentator.

Artystka zaczęła swoją prezentację od Chaconne z Partity nr 2 d­-moll J.S. Bacha. - Kaprysie Alla Saltarella Wieniawskiego pokazała wizję grania tej muzyki zbliżoną jak w Kaprysie Es-dur Paganiniego: zamykania narracji w krótkich odcinkach, co tworzyło efekt kapryśności, nieoczekiwanego zawieszenia. Była to autorska, dość ciekawa próba odczytania tych utworów, o których pamiętajmy, że nie są tylko technicznymi ćwiczeniami czy karkołomnymi zadaniami dla skrzypka, ale także muzycznymi wyzwaniami, na które trzeba próbować znaleźć swój sposób - dodał komentator. 

[YouTube/Dwójka - Program 2 Polskiego Radia]

 

Skrzypaczka zakończyła swój występ Fantazją na tematy z opery Ch. Gounoda Faust, op. 20 Henryka Wieniawskiego. Utwór ten zaprezentowali także pozostali uczestnicy porannej sesji czwartego dnia przesłuchań Konkursu Wieniawskiego. 

Jako pierwszy podczas tej części przesłuchań wystąpił reprezentujący Polskę Adam Suska, a oprócz tego na estradzie zaprezentowali się Max Tan (USA) i Belle Ting (Austria). 


[YouTube/Dwójka - Program 2 Polskiego Radia]


4. dzień przesłuchań, sesja poranna - zobacz wideo:


[YouTube/Wieniawski Society]



Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest najstarszym konkursem skrzypcowym na świecie. Oddaje hołd wirtuozowi i kompozytorowi Henrykowi Wieniawskiemu. Po raz pierwszy odbył się w 1935 roku w Warszawie, z inicjatywy Adama Wieniawskiego, bratanka Henryka, a organizatorem konkursu było Warszawskie Towarzystwo Muzyczne. Kolejne edycje miały się odbywać co pięć lat, plany te pokrzyżowała jednak druga wojna światowa. Po raz drugi konkurs odbył się dopiero po 17 latach w Poznaniu. W późniejszym okresie konkursy odbywały się już regularnie, co pięć lat - w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Z powodu pandemii tegoroczny konkurs odbywa się po sześcioletniej przerwie.

***

Tytuł: Audycja specjalna

Prowadził: Andrzej Sułek

Data emisji: 11.10.2022

Godzina emisji: 17.00

djr/kor