Muzyczne mity wschodniej Europy

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2014 09:10
Na zeszłorocznej "Warszawskiej Jesieni" Ensemble Modern - jeden z najlepszych zespołów muzyki nowej - zaprezentował program złożony z utworów młodych kompozytorów słoweńskich, węgierskich, łotewskich i polskich. Jaki obraz naszego regionu się z nich wyłania?
Muzyczne mity wschodniej Europy
Foto: East News/Glow Images

Czy wciąż aktualne są inspiracje muzyką romantyczną, dawną tradycją religijną oraz lokalnym folklorem, które tak silnie dały o sobie znać w pokoleniu Góreckiego, Kilara i Pendereckiego? Paweł Hendricha, autor utworu "Sedimetron", bardziej zdaje się interesować chemią i archeologią. Łotysza Kristapsa Pētersonsa zajmuje chyba raczej dekaskowanie mitów niż ich pielęgnowanie. Pytanie o tożsamość stawiają wprost Węgierka Judit Varga oraz Słowenka Nina Šenk, która tak pisze o swoim "Twenty in Five":

Znaczenie tytułu: dwadzieścia lat niepodległości Słowenii (w roku 2011, kiedy rozpoczął się projekt) w pięciu obrazach. Poprosiłam słoweńskich pisarzy i poetów o komentarze do obecnej sytuacji (społecznej, kulturalnej, politycznej...) w Słowenii. Otrzymałam 26 tekstów (wiersze, komentarze, wyjątki z ich opublikowanych utworów), które podzieliłam na pięć działów. Każdy z tych działów (obrazów) przedstawia inny punkt widzenia: początek, pierwsze wrażenie, fakty i krytyka, pesymistyczne spojrzenia na teraźniejszość, spojrzenia w przyszłość.

Na retransmisję z "Warszawskiej Jesieni" w "Filharmonii Dwójki" zaprasza Ewa Szczecińska.

Program:

Paweł Hendrich Sedimetron

Nina Šenk Twenty in Five

Judit Varga Entitas

Kristaps Pētersons Money

Wyk. David Haller - recytator, ensemble Modern, dyr. Clemens Heil

(22.09.2013)

Czwartek (16 stycznia), godz. 19.30-21.30, wprowadzenie od 19.00

Czytaj także

Jak dawna jest muzyka współczesna?

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2013 15:00
Według krytyków muzycznych, którzy w studiu Dwójki posumowali "Warszawską Jesień", jednym z najważniejszych nurtów tegorocznego festiwalu był ten "historyczny". Czy to dobrze?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Muzyka współczesna jak "Titanic"

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2013 16:00
- W szkole średniej byłem na seansie tego filmu w systemie Dolby Sorround. Nie potrafiłem zrozumieć, dlaczego kwestia przestrzenności dźwięku, o wiele lepiej niż w nowej muzyce, rozwiązana została w sztuce posługującej się przede wszystkim obrazem - mówił dyrygent Szymon Bywalec w "Bitej godzinie".
rozwiń zwiń