X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Jak Bali podbiło muzyczny Zachód

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2018 09:36
W audycji sprawdzaliśmy, jak muzyka orkiestr gamelanowych z Bali inspirowała i inspiruje do dziś kompozytorów i muzyków z Europy i Ameryki Północnej.
Audio
  • Echa muzyki orkiestr gamelanowych z Bali w twórczości kompozytorów i muzyków z Europy i USA (Nokturn/Dwójka)
Balijski taniec Baronga
Balijski taniec Baronga Foto: Krzysztof Dziuba/PR

gamelan_shutterstock_1200.jpg
Gamelan i klarnet, czyli poszukiwanie wspólnoty dźwięku

Pretekstów do powrotu w "Nokturnie" do wątków balijskich było kilka. Pierwszym z nich było pojawianie się na rynku nowej płyty amerykańskiego kompozytora Nico Muhy’ego i Thomasa Barletta zainspirowanej powstałymi w latach 30. XX wieku transkrypcjami gamelanu Colina McPhee.

Drugim powodem były indonezyjskie koncerty w Warszawie, których w ostatni weekend maja odbyło się kilka. W piątek (25.05) zabrzmiał materiał z nowej płyty "Bidadari" nagranej przez Michała Górczyńskiego, Pawła Szamburskiego, Sahnila Arifa Farobiansaha i Warszawską Grupę Gamelanową (o tej płycie mówiliśmy już w "Nokturnie"). Natomiast w sobotę (26.05) po raz pierwszy od 80 lat można było obejrzeć w stolicy balijski taniec Kecak oraz formację Zoo, na której czele stoi charyzmatyczny Rully Shabara z grupy Senyawa.

Bidadari1200.jpg
Poezja z Indonezji, muzyka z Polski

W nokturnowym przeglądzie pojawiła się m.in. porywająca kompozycja "Kekembangan" Evana Ziporyna (przeznaczona na gamelan i kwartet saksofonowy), fragmenty nowej płyty "Peter Pears: Balinese Ceremonial Music" Muhly’ego i Barletta oraz dawne nagranie Colina McPhee i Benjamina Brittena, które stało się źródłem inspiracji do powstania wspomnianego albumu.

Pojawiły się też wątki elektroniczne: słuchaliśmy muzyki duetu Gamelan Voices i fragmentów nowego albumu z labelu "Island of the Gods". Last but not least – pojawi się muzyka na gamelan i roboty (!).

Playlista audycji:

1. PoChun Cindy Wang – Rice Combo, wyk. Gemalan Galak Tika, Camerata Gamelanica, Ensemble Robot [CD „Bronze Age Space Age“, Airplane Ears Music 2009]

2. Evan Ziporyn/Nyoman Windha – Kekembangan, wyk. Evan Ziporyn, Chris Jonas, Randy McKean, Dan Plonsey, Gamelan Sekar Jaya [CD „American Works for Balinese Gamelan Orchestra“, New World Records 1993]

3. Lepold Godowski – Suita jawajska – Gamelan, wyk. Ananda Sukarlan [CD „The Pentatonic Connection“, Erasmus Muziek 1994]

4. Lepold Godowski – Suita jawajska – Wayang Purwa, wyk. Ananda Sukarlan [CD „The Pentatonic Connection“, Erasmus Muziek 1994]

5. Colin McPhee – Balinese Ceremonial Music – Gambangan, wyk. Benjamin Britten, Colin McPhee – fortepiany (nagranie z 1941 r.) [CD „Britten: The Prince of the Pagodas, McPhee: Tabuh-Tabuhan“, Chandos 2003]

6. Colin McPhee – Balinese Ceremonial Music – Taboeh Teloe, wyk. Benjamin Britten, Colin McPhee – fortepiany (nagranie z 1941 r.) [CD „Britten: The Prince of the Pagodas, McPhee: Tabuh-Tabuhan“, Chandos 2003]

7. Colin McPhee – Balinese Ceremonial Music – Gambangan, wyk. Nico Muhly, Thomas Barlett – pianina [CD „Peter Pears: Balinese Ceremonial Music“, Nonesuch 2018]

8. Nico Muhly & Thomas Barlett – Dominic [CD „Peter Pears: Balinese Ceremonial Music“, Nonesuch 2018]

9. Nico Muhly & Thomas Barlett – Festina [CD „Peter Pears: Balinese Ceremonial Music“, Nonesuch 2018]

10. Colin McPhee – Tabuh-Tabuhan, wyk. Eastman-Rochester Symphony Orchestra, dyr. Howard Hanson [LP „Colin McPhee: Tabuh-Tabuhan, Elliott Carter: The Minotaur“, Mercury Records 1956]

11. John Cage – Bacchanale (opr. na gamelan balijski), wyk. Gamelan Ceraken, dyr. I Made Subandi [CD „Sanggar Ceraken of Bali: Gamelan Cage“, Sargasso 2013]

12. Gamelan Voices – GlassWaveNight [LP „Gamelan Voices I“, Gamelan Voices 2017]

13. Jonny Nash & Lindsay Todd – A Series Of Small Frogs [LP „Fauna Mapping“, Island of the Gods 2018]

14. NJWA – Togok [NJWA 2018]

***

Tytuł audycji: Nokturn

Przygotował: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 28.05.2018

Godzina emisji: 23.05

Strona audycji na facebooku: www.facebook.com/NokturnDwojka

jp/mko/pg

Zobacz więcej na temat: Bali Krzysztof Dziuba MUZYKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Birmańskie fortepiany i awangarda z Kambodży

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2018 14:00
W "Nokturnie" słuchaliśmy fascynującej historii instrumentów, które w XIX-wiecznej Birmie zyskały drugie życie, oraz muzyki współczesnej twórców z Azji Południowo-Wschodniej.
rozwiń zwiń