Trwa Black Friday. Nie daj się nabrać!

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2021 13:42
Trwa Black Friday. Piątek i idący za nim weekend przepełnione wyprzedażami, przywędrowały do naszego kraju ze Stanów Zjednoczonych. Za oceanem sklepy co roku przeżywają oblężenie, a konsumenci wpadają w szał zakupów. Czy tradycja weekendu wielkich obniżek przyjęła się także w Polsce? Na co należy uważać, by później nie żałować?
Black Friday to dzień, który rozpoczyna gorączkę przedświątecznych zakupów
Black Friday to dzień, który rozpoczyna gorączkę przedświątecznych zakupów Foto: SmartPhotoLab/Shutterstock.com

– Należałoby się zdystansować do tego typu zakupów. Wyglądają one niezwykle atrakcyjnie. Zwłaszcza że widzimy wyprzedaże nawet do 70 procent. Dniu towarzyszy natłok informacji o tym, że mamy do czynienia z niebywałą okazją. Komunikacja na ten temat zaczyna się już wiele dni wcześniej, a konsumenci zaczynają myśleć w sposób natychmiastowy – mówił w Trójce profesor Andrzej Falkowski, psycholog biznesu.

Posłuchaj
08:13 PR3 2021_11_26-13-25-54 black friday.mp3 Wielkie okazje na Black Friday? Nie daj się nabrać! (Trójka do trzeciej)

 

Cena wyjściowa 

black Friday wyprzedaże promocje sklep zakupy 1200.jpg
Black Friday 2021. Jak zrobić zakupy i się nie nabrać?

– Należy zdać sobie sprawę, że obniżki dotyczą tak zwanych cen wyjściowych. Może się okazać, że podczas Black Friday są one istotnie wyższe i celowo zawyżone. Chodzi o to, by konsument zobaczył, z jak wielką obniżką ma do czynienia – usłyszeliśmy.

– Jako konsumenci nie oceniamy okazji w sposób absolutny, a relatywny. W przypadku ceny, bierzemy pod uwagę jej wyjściową wartość. Często widzimy przekreśloną na czerwono pierwotną cenę i nową, dopisaną poniżej. Punkt odniesienia jest więc wtłaczany do naszych umysłów. Wszystko po to, by przekonać nas, że spotkaliśmy się ze świetną okazją – wyjaśniał gość "Trójki do trzeciej".

Okazyjność

– W rezultacie konsumenci podejmują decyzję o zakupie. Robią to jednak bezrefleksyjnie. Decydując się na kupno konkretnego produktu, warto zwrócić uwagę także na inne obniżki, nie tylko te, pojawiające się w czasie Black Friday. Może się okazać, że w innym okresie, można kupić go zdecydowanie taniej –  powiedział profesor. –  Pamiętajmy, że nie wszystkie oferty, z którymi się stykamy, przygotowane są na korzyść konsumenta. W wielu przypadkach wykorzystuje się reguły i zasady oceny względnej – podkreślił. – Wystarczy poszukać w internecie i zobaczyć, jak poprzednio kształtowały się ceny. Wymaga to pewnego wysiłku, ale może się okazać, że dany zakup znacznie lepiej wypadłby miesiąc temu, gdy faktycznie trwały wyprzedaże – dodał.

UOKIK ostrzega: e-zakupy check-listaUrząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)

Wyprzedaże w Polsce 

– Wyprzedaże zostały u nas troszeczkę stonowane. Przypuszczam, że dzisiejszy Czarny Piątek może nieść za sobą zachowania konsumencie, zmierzające do kupowania towarów ze względu na pandemię i związane z nią ograniczenia. Do tego dochodzi świadomość inflacji. Mamy więc tendencję do wydawania pieniędzy – usłyszeliśmy w audycji. 

Techniki sprzedażowe 

– Techniki, które wykorzystują sprzedający, bazują na zachowaniach poznawczych człowieka. Jednym z nich jest niedostępność. Black Friday reklamowany jest na wiele dni przed. Dzięki temu konsumenci wiedzą, co mogą kupić. Nie mogą tego jednak zrobić w chwili podjęcia decyzji, muszą poczekać. Widzą więc, że zakup jest możliwy, ale nie są pewni, czy uda im się go zrealizować. Taka sytuacja bardzo mocno zwiększa atrakcyjność produktu. Krótko mówiąc, im coś jest mniej dostępne, tym bardziej staje się pożądane. To gradient celu. Im bardziej zbliżamy się do tego wyjątkowego dnia, tym atrakcyjność produktu jest wyższa. Dlatego w piątek wybuchają emocje – podsumował profesor Andrzej Falkowski.

UOKIK ostrzega: wyprzedaże - takie same prawa / Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina: Towar kupiony podczas Black Friday, również można reklamować. "Prawo do skorzystania z rękojmi jest podstawowym prawem konsumenta, co dotyczy również osób kupujących na wyprzedażach" – czytamy na stronie instytucji. 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Tomasz Miara
Gość: profesor Andrzej Falkowski (psycholog biznesu)
Data emisji: 26.11.2021
Godzina emisji: 13.25

zch

Czytaj także

Black Friday rozpoczął okres intensywnych zakupów online. Zobacz, jak nie dać się oszukać

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2020 10:40
Ponad 57 proc. osób zamierza w okresie przedświątecznym kupić prezenty w sieci - wynika z badania Krajowego Rejestru Długów i serwisu ChronPESEL.pl. Dodano, że to nie tylko czas okazji, ale i oszustw.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pandemia sprzyja e-zakupom. Ekspert: najwięcej w sieci kupujemy tekstyliów, odzieży i obuwia

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2021 11:22
Ignacy Święcicki z Polskiego Instytutu Ekonomicznego komentując dane GUS-u, które pokazują wzrost udziału sprzedaży detalicznej przez internet - zwrócił uwagę na niewielki udział internetowego handlu produktami spożywczymi. Jego zdaniem, chęć Polaków do szukania towarów w internecie znacząco "podbiły" dwie fale pandemii i lockdowny.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Black Friday 2021. Jak zrobić zakupy i się nie nabrać?

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2021 07:25
W 2021 roku Black Friday, czyli coroczna wyprzedaż rozpoczynająca sezon przedświątecznych zakupów przypada 26 listopada. W Stanach Zjednoczonych, skąd przyszła moda na to "święto", zakupowiczów faktycznie czeka dużo okazji. A u nas? Black Friday na ćwierć gwizdka z cenami zbliżonymi do tych standardowych. Eksperci radzą, jak skorzystać z promocji i nie nabrać się na wyprzedażowe sztuczki.
rozwiń zwiń