Aranżacja wnętrz sklepów. Jak działają na nas triki projektantów?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Aranżacja wnętrz sklepów. Jak działają na nas triki projektantów?
Proces przygotowywania aranżacji wnętrza sklepu może trwać nawet pół rokuFoto: shutterstock.com/SnvvSnvvSnvv

To, że popularne marki, np. sklepów odzieżowych czy drogerii, mają swoje sposoby na przyciągnięcie klientów, wiemy od dawna. Jedną z metod na zwabienie zakupowiczów jest odpowiednia aranżacja sklepowych wnętrz. Jak wygląda proces aranżowania wnętrza komercyjnego i jakich trików używają projektanci zatrudniani przez sklepy i galerie handlowe?

Jak wygląda projektowanie wnętrza sklepu? Eksperci odpowiadają 

Według statystyk w sklepach spędzamy blisko trzy godziny tygodniowo. Często nie zdajemy sobie sprawy, że nasze nawyki już zostały "rozgryzione" przez projektantów wnętrz komercyjnych, którzy przyglądali się nam przez ostatnie pół roku. Tyle właśnie może trwać proces przygotowywania projektu wnętrza sklepu. 

– Zwracamy uwagę na to, jacy są to klienci, czego poszukują, w jaki sposób robią zakupy i w jakich porach dnia – punktuje zatrudniona w studiu projektowania wnętrz komercyjnych Anna Irek. – Bardzo ważnym aspektem przy projektowaniu takiego wnętrza handlowego jest to, czy lokal znajduje się przy ulicy, czy mieści się w galerii handlowej i to, w jakich porach jest czynny. Zanim wyznaczymy alejki, musimy dowiedzieć się, jakich emocji klient ma tam doświadczać i co musi do niego przemawiać, by do tego sklepu wszedł, a potem wrócił – opisuje.

"Ścieżki klienta" w sklepach

Alejki sklepowe to często istny labirynt, z którego ciężko znaleźć drogę powrotną. W języku osób odpowiedzialnych za aranżację wnętrz sklepów ten labirynt to tzw. ścieżka klienta. Zaprojektowanie takiej ścieżki nie jest łatwe.

– Jeżeli to jest sieć sklepów, która już istnieje, to ona doskonale wie, co, w jaki sposób i w jakich ilościach sprzedaje. Wie doskonale, jaki jest "gorący produkt", który przyciąga klienta. Wtedy po drodze pokazujemy mu różne inne produkty. Jeżeli klient przyszedł do drogerii po proszek do prania, to przy okazji jeszcze zobaczy, że jest kosmetyk związany z dbaniem o siebie i spryskiwacz do prasowania – wyjaśnia Anna Irek.

Jak wnętrze sklepu działa na nasze zmysły?

Klient pochłania sklepowy asortyment nie tylko wzrokiem, ale i wszystkimi innymi zmysłami. Projektanci wnętrz handlowych doskonale o tym wiedzą. Posiadająca własną pracownię projektową Katarzyna Kraszewska tłumaczy działanie wnętrz sklepów na nasze zmysły m.in. na przykładzie biżuterii. 

 Produkt biżuteryjny potrzebuje zimnego światła, które sprawi, że biżuteria rozbłyśnie. Jeśli chcemy sprzedać coś, co jest miękkie i "przytulne", wiadomo, że potrzebuje to pięknego, ciepłego światła  opisuje. – Jeśli połączymy grę światła z muzyką i zapachem, to już praktycznie wszystkimi zmysłami poza dotykiem czujemy się w danym klimacie. Nasze zmysły nas oszukują. W tym momencie ten produkt musi już tylko spełnić nasze oczekiwania – podsumowuje.

Posłuchaj

9:32
Projekty wnętrz sklepów i centrów handlowych – jak powstają i jak na nas działają? (Trójkowy punkt techniczny)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny 
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 03.12.2021
Godzina emisji: 13.17

kr

Polecane