Polskie Radio
Section05

wyłączenie banerów

Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Łowickiej, Lowickie.pl

Regionalny Zespół Pieśni i Tańca „Boczki Chełmońskie” obchodzi w tym roku jubileusz 45-lecia działalności. Jest to zespół rodzinny, który — poprzez grę, śpiew i taniec — przekazuje młodszemu pokoleniu tradycyjną kulturę regionu łowickiego. Na płycie znalazły się fragmenty kilku programów i widowisk stanowiących repertuar zespołu: pieśni związane z wielkanocnym zwyczajem chodzenia po dyngusie, obrzędem weselnym, żniwami, dożynkami.  
Zobacz więcej na temat: 

Szamotulski Ośrodek Kultury

Album jest muzycznym portretem jednego z najwybitniejszych dudziarzy wielkopolskich, wychowawcy wielu młodych dudziarzy — Romualda Jędraszaka. Utwory zamieszczone na płycie pochodzą z subregionów: kościańskiego, bukowieckiego, leszczyńskiego i rawickiego. Są to melodie taneczne — wiwaty, polki, chodzone, marsze, oberki i walcerki — przejęte od dudziarzy, z którymi Romuald Jędraszak grywał przez wiele lat w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Grywał nie tylko na dudach wielkopolskich, ale także na sierszeńkach i mazankach. W kapeli towarzyszą mu na skrzypcach podwiązanych jego uczniowie, m.in. Marcin Jędraszak, Tomasz Kiciński oraz Paweł Zawadzki. Płyta została wydana w oparciu o dofinansowanie z Programu Narodowego Centrum Kultury, Kultura - Interwencje 2018. EtnoPolska.
Zobacz więcej na temat: 

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, ISPAN

"Sobiescy – zachowane w dźwiękach" to tytuł projektu, wystawy i wydawnictwa przygotowanych z okazji 50-lecia powołania Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu. Do książki dołączone są dwie płyty: jedna zawiera film z 1958 roku, pt. "Melodie, które nie zaginą" w reżyserii Stanisława Grabowskiego, druga zaś nagrania zrealizowane przez Jadwigę i Mariana Sobieskich podczas badań terenowych w latach 1945–1969. Usłyszymy tu wspaniałego koźlarza Tomasza Śliwę, jedną z najstarszych nagranych śpiewaczek Mariannę Kulawiak urodzoną w 1868 roku czy instrument służący głównie do nauki gry jakim są sierszeńki. Kolejne nagrania zawarte na płycie pochodzą z Opoczyńskiego i Rzeszowskiego. W nagraniach z Lubelskiego królują kapele - dwie z Radzięcina i jedna z Kocudzy prezentująca m.in. szybki taniec kozak. Płytę zamykają Jadwiga i Marian Sobiescy, którzy tym razem odwrócili swoje role i z realizujących nagrania wcielili się w nagrywanych.
Zobacz więcej na temat: 

Fundacja Korzenie

Płyta zawiera nagrania pieśni kołyskowych, przechowanych w pamięci śpiewaczek podkieleckich wsi: Ireny Gąsior z Rudek, Elżbiety Młynarczyk z Morawicy, Marianny Śmiłowskiej i Teresy Klimczak z Marzysza oraz Iwony Nowakowskiej i Stefanii Waldon z Ciekot. Śpiewaczki reprezentują trzy pokolenia — najstarsza ma 85 lat, najmłodsza 35. Śpiewają w gwarze świętokrzyskiej. Płytę zamyka modlitwa odmawiana tradycyjnie po ochrzczeniu dziecka. Płyta została wydana w oparciu o dofinansowanie z Programu Narodowego Centrum Kultury, Kultura - Interwencje 2018. EtnoPolska.
Zobacz więcej na temat: 

Stowarzyszenie Zespół Regionalny „Śwarni”

Dwupłytowy album zawiera nagrania tradycyjnej muzyki spiskiej oraz bajdy podhalańskie w oprawie muzycznej. Na pierwszym krążku zamieszczono nagrania tradycyjnej muzyki spiskiej z Dursztyna — dawne melodie taneczne i pieśni odtworzone na podstawie zapisów z lat 50. i 60. XX wieku wykonanych przez Aleksandrę Szurmiak-Bogucką. Kapela spiska gra w tradycyjnym trzyosobowym składzie: Tomasz Hornik – skrzypce prym i śpiew, Mateusz Kudasik – skrzypce sekund, Tadeusz Watycha – basy. Śpiewają mieszkanki Dursztyna: Maria Kaczmarczyk, Grażyna Kaczmarczyk i Agnieszka Bigos prezentujące starodawny styl spiskiego wielogłosu. Druga płyta zawiera bajdy (gawędy) Skalnego Podhala autorstwa znakomitych twórców, m.in. Włodzimierza Wnuka, Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Jana Gutt-Mostowego, Anieli Gut-Stapińskiej, Jana Krzeptowskiego Sabały czytane przez Elżbietę Porębską-Mędoń. Oprawę muzyczną stanowi muzyka podhalańska. 
Zobacz więcej na temat: 

Gminne Centrum Kultury i Sportu w Wieniawie

Album zawiera nagrania dwóch kapel radomskich — Wiesławy Gromadzkiej z Kamienia Dużego i Jana Wochniaka z Wieniawy oraz Zespołu Folklorystycznego „Wieniawa” i jego solistek – śpiewaczek z Wieniawy. Kapela Wiesławy Gromadzkiej kontynuuje tradycje rodzinnego muzykowania, wykonuje tradycyjne, radomskie mazurki, oberki i polki, często okraszone przyśpiewkami pani Wiesławy. Kapela Jana Wochniaka z Wieniawy gra w trzyosobowym składzie: skrzypce, harmonia trzyrzędowa i baraban. Ma równie tradycyjny repertuar, w którym dominują oberki, mazurki i polki. Zespół Folklorystyczny "Wieniawa" z Wieniawy i jego solistki: Teresa Bieńkowska, Władysława Adamczyk i Ewa Białek wykonują tradycyjne pieśni oraz melodie taneczne pogranicza ziemi radomskiej i opoczyńskiej, pochodzące z przekazów ustnych i zaczerpnięte ze zbiorów Stanisława Ambrożka — regionalisty, założyciela — w 1979 roku — pierwszego zespołu regionalnego w Wieniawie.
Zobacz więcej na temat: 

Wyd. własne

Materiał muzyczny zamieszczony na płycie pochodzi z badań terenowych prowadzonych przez Olgę Kozieł we wschodniej części Lubelszczyzny, w powiecie chełmskim. Są to pieśni przejęte z repertuaru wiejskich śpiewaczek, zapamiętane z czasów ich dzieciństwa spędzonego na Wołyniu. Starodawny repertuar obejmuje pieśni weselne, miłosne, żniwne. Młode wykonawczynie: Olga Kozieł i Anna Jurkiewicz oraz gościnnie Julia Biczysko i zespół Z lasu śpiewają te pieśni z zachowaniem lokalnej gwary i charakterystycznych cech wykonawczych.
Zobacz więcej na temat: 

Równy wybitnym

19 marca 1830 r. w "Gazecie Korespondenta Warszawskiego i Zagranicznego" ukazała się entuzjastyczna recenzja po koncercie Chopina w Teatrze Narodowym w dniu 17 marca tego roku, pióra Franciszka Salezego Dochowskiego: "Talent młodego Chopina w dwojakim względzie powinien być uznanym, jako egzekutora i kompozytora. Jako egzekutor przeszedł nawet Hummla w delikatności uczucia i wytworności smaku. Jako kompozytor zajął znakomite miejsce pomiędzy pierwszymi autorami, a jego Adagia i Ronda sam Hummel by się zaparł". (sd) 
Zobacz więcej na temat: 

Czwartek, godz. 21:53

Zaczynał w Alma Radiu – radiowęźle Uniwersytetu Jagiellońskiego w 1986 roku. Po powołaniu rządu Mazowieckiego przygotowywał u Janiny Jankowskiej audycję "Zadzwońcie po milicję" (radiowa Jedynka), po kilku latach w radiu Kolor u Wojciecha Manna audycję "Ultrafiolet". Jest twórcą "bruLionu" i katolickiego radia Józef, byłym przewodniczącym Rady Programowej TVP, wice-naczelnym tygodnika opinii "Ozon", doradcą Zarządu Polskiego Radia jak również felietonistą "Gazety Polskiej". W TVP robił cykle "dzyndzylyndzy" z Krzysztofem Skibą i Tymonem Tymańskim i "alternaTiVi" z Darkiem Gajewskim, Anitą Gargas i Bolkiem Pawicą. Prowadził i redagował "Gońca Kulturalnego" w TVP 1, cykl programów w TVP Historia. Tworzył programy dla Polsatu i RTL7.
Zobacz więcej na temat: 

"Ciułaj", Fryderyku

18 marca 1834 r. Chopin otrzymał od swego ojca list, z którego przemawia troska o jego dalsze losy: "Moje drogie dziecko, (...) Jak się układają Twoje sprawy? Czy możesz odłożyć kilka groszy (to zwykła moja piosenka?). Nie opuszczaj żadnej sposobności, słuchaj mnie, ciułaj sobie powoli fundusik, ale radziłbym Ci umiecić go w papierach, które mógłbyś zrealizować w każdej chwili. (...) Mój drogi, nie żałuj opłaty na listy, staraj się wynagradzać nam swą nieobecność tak często, jak tylko będziesz mógł". (sd)
Zobacz więcej na temat: