Polskie Radio
Section05

wyłączenie banerów

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

Dwunasta płyta z serii ISPAN "Folk Music Collection" zawiera archiwalne nagrania muzyków i śpiewaków ze wschodniego krańca Beskidu Sądeckiego: okolic Piwnicznej, Rytra, Łomnicy i kilku mniejszych miejscowości. Nagrania zostały wykonane przez Ekipę Krakowską podczas Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego w dniach 16–19 listopada 1952 roku. Ze zbioru ponad trzystu fonogramów wówczas zarejestrowanych wybrano 96 pozycji, które stanowią przykłady różnego rodzaju pieśni i melodii tanecznych Czarnych Górali, czyli górali nadpopradzkich. Zapisy dźwiękowe są bardzo krótkie. W przypadku dłuższych, wielozwrotkowych pieśni, ich pełne teksty zostały zamieszczone w dołączonej do płyty książeczce. Album ten jest pierwszą tak obszerną prezentacją historycznych nagrań tradycyjnej muzyki tej niewielkiej grupy etnograficznej.
Zobacz więcej na temat: 

Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu

Biesiady Folkloru Ziemi Kaliskiej są organizowane od 1976 roku — od 1998 rejestrowane w formie wideo i przechowywane w archiwum Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu. Album zawiera wybrane nagrania dźwiękowe utworów wykonywanych przez uczestników regionalnego przeglądu zespołów, kapel i solistów, którzy zostali nagrodzeni i wyróżnieni podczas Biesiad Folkloru w latach 1998–2014. Repertuar stanowią w większości pieśni miłosne i weselne. Kapele grają w składach typowych dla południowej Wielkopolski — dudy i skrzypce, bądź: skrzypce, bęben i basy, poszerzone czasami o harmonię lub akordeon.
Zobacz więcej na temat: 

Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie

Album zawiera 26 pieśni wybranych ze zbioru Łucjana Kamieńskiego "Pieśni ludu pomorskiego. [T.] 1, Pieśni z Kaszub południowych z 1936 roku", a wykonanych przez kilkunastu śpiewaków ludowych — uczestników festiwalu Cassubia Cantat. Łucjan Kamieński (1885–1964) to muzykolog, kompozytor, założyciel pierwszego w Polsce, działającego przy Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Poznańskiego archiwum fonograficznego (RAF), które zostało zniszczone podczas II wojny światowej. Część nagrań terenowych badacz zdążył transkrybować i zamieścić w tomie pieśni ludowych z południowych Kaszub. Nagrania znajdujące się na płycie Cassubia Incognita Novum poszerzają repertuar dawnych, mało znanych pieśni kaszubskich — są kontynuacją projektu zainicjowanego przez Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie w 2009 roku.
Zobacz więcej na temat: 

Stowarzyszenie Kulturalno-Oświatowe „Na Groniach”

Na płycie zamieszczono najnowsze, z października 2018 roku, nagrania tradycyjnej muzyki Beskidu Śląskiego. W skład publikacji wchodzi 11 utworów na gajdy i skrzypce w wykonaniu Zbigniewa oraz Jana Wałachów. Całość uzupełniają teksty beskidzkiego poety i prozaika — Jerzego Probosza w interpretacji jego wnuka — aktora — Piotra Probosza. Publikacja zawiera obszerny rys historyczny i szczegółowy opis budowy istebniańskich gajd oraz techniki wykonywania tego instrumentu — stanowi jeden z elementów ochrony oraz podtrzymania tradycji gry i budowy instrumentów.
Zobacz więcej na temat: 

Lokalna Organizacja Turystyczna Czaplinek

Alina Karolewicz i Magdalena Ulrich — wokalistki, mieszkanki Czaplinka na Pomorzu Zachodnim — tworzą duet Zoriuszka. W kręgu ich zainteresowań znajdują się przede wszystkim pieśni dawnych Kresów, skąd pochodzą rodzice Aliny, oraz pieśni łemkowskie zasłyszane w czasie dzieciństwa spędzonego przez Magdalenę w Beskidzie Niskim. Po 20 latach wspólnego śpiewania, w 2018 roku, artystki wydały pierwszą płytę zatytułowaną "Głosy Wschodu". Znalazły się na niej pieśni pochodzące z terenu dzisiejszej Ukrainy, Rosji i Białorusi, a także pieśni śpiewane do dziś na Łemkowszczyźnie oraz jedna pieśń z Bieszczad. Są to przede wszystkim pieśni obrzędowe (kupalne i weselne) oraz liryczne — te, które zachowały najbardziej archaiczne formy.
Zobacz więcej na temat: 

Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu

Album prezentuje tradycyjny repertuar taneczny ziemi radomskiej. Zamieszczono na nim 21 oberków i trzy polki w wykonaniu czołowych muzyków tego regionu. Bracia Pańczakowie — Czesław (harmonia trzyrzędowa) i Józef (baraban) pochodzą z Sadów, zaś Adam Tarnowski  (skrzypce) z Domaniowa. Zarówno w rodzinie Pańczaków, jak i Tarnowskich tradycje muzykowania sięgają odległych czasów. O historii rodzinnego muzykowania możemy przeczytać w dołączonych do płyty wywiadach z muzykami, którzy prezentują dawny, tradycyjny styl muzykowania.
Zobacz więcej na temat: 

Stowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia

Materiał muzyczny zamieszczony na płycie przedstawia solowe i zespołowe wykonania ludowych pieśni religijnych (wielkopostnych, pogrzebowych, kolęd i pastorałek) z tradycji katolickiej i prawosławnej. Nagrania zostały dokonane przez Julitę Charytoniuk w latach 2014–2018, w kilkunastu miejscowościach Podlasia (m.in. w Dobrowodzie, Rakowiczach, Malinnikach, Kalinówce Kościelnej i Królewskiej, Gorodzisku, Zabielu). Pieśni śpiewane są po polsku i w lokalnych dialektach, wykonywane z pamięci bądź z drukowanych kantyczek i śpiewników. Album jest kontynuacją i dopełnieniem wcześniejszej, opublikowanej w 2013 roku płyty z ludowymi pieśniami religijnymi Podlasia.
Zobacz więcej na temat: 

Towarzystwo dla Natury i Człowieka

Książka "Łuhom, łuhom, ponad Buhom. Muzyka tradycyjna Polesia Lubelskiego i jej wykonawcy" opisuje świat tradycyjnej kultury mieszkańców wschodniej części Polski, którzy posługują się językiem polskim i ukraińskim, a także są wyznawcami wschodniego oraz zachodniego chrześcijaństwa. Dołączona do książki płyta zawiera nagrania z kilkunastu miejscowości pogranicznych obszarów (Chełmskie, południowe Podlasie). Rejestrowani byli wiejscy śpiewacy i muzycy oraz ich uczniowie — kontynuatorzy lokalnej tradycji (śpiewaczki: Julita Charytoniuk, Ewa Grochowska, Agnieszka Szokaluk-Gorczyca, Agata Turczyn oraz skrzypek Maciej Filipczuk). W wybranym materiale muzycznym dominują pieśni. Szczególnie bogato reprezentowane są pieśni i przyśpiewki weselne związane z kolejnymi etapami obrzędu, które wykazują wiele cech archaicznych (najstarsza śpiewaczka urodziła się w roku 1886). Ponadto na płycie zamieszczono pieśni liryczne i żniwne oraz kolędy i kołysanki śpiewane w lokalnym dialekcie. Całość dopełniają melodie taneczne.
Zobacz więcej na temat: 

Miejski Dom Kultury w Kolbuszowej

W serii wydawniczej Miejskiego Domu Kultury w Kolbuszowej Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej ukazały się wcześniej trzy monograficzne płyty z nagraniami najwybitniejszych muzykantów — skrzypków regionu lasowiackiego: Jana Cebuli, Bronisława Płocha i Władysława Pogody. W 2018 roku opublikowano kolejną płytę. Tym razem poświęcono ją klarneciście — Jerzemu Wronie — jednemu z najwybitniejszych muzyków ludowych Podkarpacia. W 2017 roku Jerzy Wrona założył własną kapelę, w której na skrzypcach prym gra Kazimierz Marcinek, na skrzypcach sekund — Wiesław Malec, na kontrabasie — Zdzisław Ziarkiewicz. Repertuar stanowią taneczne melodie lasowiackie i rzeszowskie: polki, tramelki, oberki. Album uzupełniają nagrania rodzinnej kapeli Wronów, pochodzące z ich prywatnego archiwum. Skład tej rodzinnej kapeli stanowią: Jolanta Wrona — skrzypce, Jerzy Wrona — klarnet, Łukasz Wrona — klarnet, Ryszard Wrona — akordeon, Artur Wrona — kontrabas.
Zobacz więcej na temat: 

Wyd. własne

Album zawiera nagrania 15 pieśni łemkowskich, pochodzących z zapisów Oskara Kolberga oraz badań terenowych prof. Romana Reinfussa, które zostały przeprowadzone w latach 60. XX wieku. Pieśni są wykonywane przez grupę trzynastu kobiet, którym przewodniczy Julia Doszna — znana pieśniarka, od lat prowadząca warsztaty pieśni łemkowskich. Na płycie znalazły się ballady oraz pieśni: obrzędowe, liryczne i powszechne. Zapisy melodii i tekstów większości tych pieśni znajdują się w wydanym w 2017 roku śpiewniku dołączonym do płyty.  
Zobacz więcej na temat: 

Muzyka Odnaleziona

Płyta zawiera nagrania dokonane przez Andrzeja Bieńkowskiego, w latach 1983–1986, w kilku miejscowościach z okolic Przysuchy: Przystałowicach, Rdzuchowie, Drzewicy i Nieznamierowicach. Są to zapisy gry wybitnych skrzypków ziemi radomskiej mikroregionu Kajoków: Piotra Gacy (1927–2017), Tadeusza Jednaka (ur. 1924), Józefa Zarasia (1928–1998), Stanisława Ziei (1931–2010) i Józefa Papisa (1931–2019). Tych pięciu artystów było uczniami legendarnego muzykanta — Jana Bogusza z Kamiennej Woli (1918-1945) — przedwcześnie zmarłego skrzypka, po którym nie zostało niestety żadne nagranie. Niemniej jednak, jak pisze Andrzej Bieńkowski: „na wsi do tej pory żywa jest pamięć o nim i o jego ekstatycznej muzyce, mazurkowych improwizacjach, które wprowadzały tancerzy w trans”. Ten styl gry, a także ulubione melodie mistrza — oberki, polki i mazurki — przejęli utalentowani uczniowie Jana Bogusza, których nagrania publikuje Muzyka Odnaleziona.
Zobacz więcej na temat: 

Miejski Dom Kultury w Kolbuszowej

Wydawnictwo Miejskiego Domu Kultury w Kolbuszowej, na które składają się książka oraz dwie płyty: audio i wideo, poświęcone jest pamięci wybitnego, niedawno zmarłego lasowiackiego skrzypka — Władysława Pogody (1920–2018). Nagrania pochodzą z wcześniejszych publikacji płytowych kapeli Władysława Pogody — z lat 2008–2012 ("Lasowiacki dom", "Tango z Pogodą", "Kuszenie Władysława", "Kolędy z komody Dziadka Pogody"). Niektóre utwory są publikowane po raz pierwszy. Skład kapeli w poszczególnych nagraniach jest różny — niekiedy poszerzony o lirę korbową, flugelhorn, tubę, saksofon czy gitarę elektryczną. Płyta została wydana w oparciu o dofinansowanie z Programu Narodowego Centrum Kultury, Kultura - Interwencje 2018. EtnoPolska.
Zobacz więcej na temat: