Hubble dostrzegł najstarsze galaktyki

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2012 20:00
Kolejny rekord teleskopu Hubble’a. Astronomowie zajrzeli dzięki niemu w najodleglejsze znane człowiekowi zakątki wszechświata.
Obraz galaktyki M 91 wykonany w podczerwieni za pomocą Kosmicznego Teleskopu SpitzeraFoto: Jodrell Bank Centre for Astrophysics.
Hubble dostrzegł najstarsze galaktyki
      Badacze znaleźli sześć nieznanych wcześniej galaktyk, które powstały zaledwie kilkaset milionów lat po Wielkim Wybuchu. Siódma galaktyka została natomiast na nowo wydatowana.
Dziś wszechświat ma prawie 14 miliardów lat. Odkryte właśnie galaktyki mogą być najstarszymi, jakie udało nam się zaobserwować. Najstarsza jest galaktyka UDFj-39546284. Powstała zapewne wówczas, kiedy kosmos miał dopiero 380 mln lat. Pozostałe uformowały się nieco później, 600 mln lat po Wielkim Wybuchu.
UDFj-39546284 była znana już wcześniej, ale badacze inaczej szacowali jej wie. Uważali, że ukształtowała się 500 mln lat od powstania Wszechświata. Najnowsze obserwacje przesuwają jej powstanie w przeszłość.
Naukowcy z USA i Wielkiej Brytanii mówią, że to jakby zdjęcia wszechświata z okresu wczesnego dzieciństwa.

22-letni teleskop Hubble’a jest bardzo zasłużony dla nauki: pomógł w wyjaśnieniu wielu tajemnic wszechświata, w tym jego rozmiaru i wieku; zaobserwował liczne czarne dziury i odległe galaktyki, dzięki niemu uzyskano też bezcenne informacje na temat tzw. ciemnej energii.
Obecne badania to kres możliwości zasłużonego instrumentu. Niczego bardziej odległego nie jest w stanie dojrzeć. Ale pamiętajmy, że Teleskop Hubble’a ma działać jeszcze tylko przez kilka lat. Potem na orbicie zastąpi go nowoczesny teleskop Jamesa Webba, który, jak zapowiadają jego konstruktorzy, dojrzy być może sam Wielki Wybuch.
- Hubble przygotował scenę dla Webba - mówi Anton Koekemoer ze Space Telescope Science Institute w Baltimore. - Nasze badania wskazują, że istnieje spora gama galaktyk powstałych wcześniej niż 380 mln lat po Wielkim Wybuchu. To one będą przedmiotem badań Webba.

UDFj-39546284 była znana już wcześniej, ale badacze inaczej szacowali jej wiek. Uważali, że ukształtowała się 500 mln lat od powstania Wszechświata. Najnowsze obserwacje przesuwają jej powstanie w przeszłość.Pozostałe sześć obiektów to troszkę młodsze galatyki. Wydaje się, że w okresie 400 - 600  mln lat po Wielkim Wybuchu proces tworzenia takich obiektów trochę przyspieszył.

(ew/iar/Space.com)

Astronomowie dostrzegli najstarsze galaktyki

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2009 11:55
Amerykańscy astronomowie dostrzegli 22 z najstarszych galaktyk Wszechświata.

Pierwsze gwiazdy powstały 200 mln lat po Wielkim Wybuchu

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2011 14:00
Udało się je zaobserwować w jednej z galaktyk. Dokonali tego naukowcy z Uniwersytetu Arizony.

Najbardziej masywne galaktyki "tyły" za młodu

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2012 06:00
Galaktyki, w których zachodziły niezwykle intensywne procesy gwiazdotwórcze we wczesnym wszechświecie, wyewoluowały do obecnie obserwowanych najbardziej masywnych galaktyk eliptycznych

Galaktyka spiralna z czasów, kiedy takie nie istniały

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2012 00:01
Wszechświat znowu zaskakuje astronomów. Dostrzegli bardzo odległą (a zatem i bardzo starą) galaktykę spiralną. Miliardy lat temu takie miały nie istnieć.

Ten kwazar jest jaśniejszy od całej naszej galaktyki!

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2012 00:01
Astronomowie odkryli galaktykę, której jądro jest wyjątkowo jasne. Dokładnie: 100 razy bardziej od całej Galaktyki Drogi Mlecznej.