Czy nasz wspólny przodek miał 7 cm...?

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2013 14:20
To maleńkie zwierzę może być przodkiem wszystkich małp, w tym szympansów, goryli, makaków i ludzi.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: sxc.hu/cc
Czy to przodek wszystkich naczelnych?
To maleńkie zwierzę o długości 7 cm może być przodkiem wszystkich małp, w tym szympansów, goryli, makaków i... ludzi.
Stworzenie żyło 55 milionów lat temu. To najstarszy szkielet zwierzęcia z rodziny naczelnych i jeden z najbardziej prymitywnych anatomicznie.
Dr Chris Beard z Carnegie Museum of Natural History w Pittsburgu, jeden z paleoantropologów, którzy badali szczątki Arichcebusa jest zachwycony. - To kompletnie zachowana skamieniałość dawnego naczelnego. Nie znam niczego, co go przypomina - mówi.
Szczątki zostały znalezione 10 lat temu nad rzeką Jangcy przez rolnika. Od dekady poddawane są analizom wszelakiego rodzaju, od anatomicznych poprzez chemiczno-fizyczne, na przykład promieniowanie synchrotronowe. Dzięki temu wiemy, że Archicebus ważył 20-30 gramów i miał stopy jak mała małpa oraz bardzo ostre zęby. Żywił się zapewne owadami.
Wyniki wieloletnich analiz ukazały się właśnie na łamach „Nature”. Głównym autorem artykułu na temat skamieniałości jest dr Xijun Ni z Chińskiej Akademii Nauk.
Ale opinia specjalistów w tej kwestii już jest podzielona. Marc Godinot z Muzeum Historii Naturalnej w Paryżu jest jednak przekonany, że prastary naczelny nie musi być jedynie wyrakowatym. - Jest tak prymitywny, że równie dobrze może być po prostu prymitywnym naczelnym - mówi Godinot.
A. achilles jest też dowodem na to, że wczesna ewolucja naczelnych niekoniecznie miała miejsce w Afryce. Nauka ma już pewnośc, że tam wyewoluował człowiek, ale nie musi to dotyczyć wszystkich naczelnych. Dr Beard jest przekonany, że początki tego procesu miały miejsce w Azji, skąd ok. 35 mln lat przodkowie naczelnych przenieśli się do Afryki.
A. achilles to obecnie najstarszy znany naczelny. Poprzednim był odkryty w 2009 roku Darwinius massillae sprzed 47 mln lat.

Był wielkości myszy. Odkryto go w Chinach. To najstarszy krewny ludzi, jakiego znamy. Jak na razie oficjalna klasyfikacja plasuje nowo odkryty gatunek A. achilles jako naszego odległego kuzyna, ale jego odkrywcy uważają, że Archicebus achilles może się okazać naszym przodkiem.

Stworzenie żyło 55 milionów lat temu. Jego pozostałości to najstarszy szkielet zwierzęcia z rodziny naczelnych i jeden z najbardziej prymitywnych anatomicznie.Dr Chris Beard z Carnegie Museum of Natural History w Pittsburgu, jeden z paleoantropologów, którzy badali szczątki Arichcebusa, jest zachwycony. - To kompletnie zachowana skamieniałość dawnego naczelnego. Nie znam niczego, co go przypomina - mówi.

Szczątki zostały znalezione 10 lat temu nad rzeką Jangcy przez rolnika. Od dekady poddawane są analizom wszelakiego rodzaju, od anatomicznych po chemiczno-fizyczne, na przykład promieniowaniem synchrotronowym. Dzięki temu wiemy, że Archicebus ważył 20-30 gramów i miał stopy jak mała małpa oraz bardzo ostre zęby. Żywił się zapewne owadami.

Wyniki wieloletnich analiz ukazały się właśnie na łamach "Nature”. Głównym autorem artykułu na temat skamieniałości jest dr Xijun Ni z Chińskiej Akademii Nauk. Zdaniem odkrywców, A. achilles to bardzo prymitywny przedstawiciel wyrakowatych, blisko spokrewnionych z małpami i ludźmi. Taka interpretacja znaczyłaby, że jest potomkiem wspólnego przodka naczelnych, ale sam nim nie jest.

Ale opinia specjalistów w tej kwestii jest już podzielona. Marc Godinot z Muzeum Historii Naturalnej w Paryżu uważa, że prastary naczelny nie musi być jedynie wyrakowatym. - Jest tak prymitywny, że równie dobrze może być po prostu prymitywnym naczelnym - mówi Godinot.

A. achilles jest też dowodem na to, że wczesna ewolucja naczelnych niekoniecznie miała miejsce w Afryce. Nauka ma już pewność, że tam wyewoluował człowiek, ale nie musi to dotyczyć wszystkich jego krewniaków. Dr Beard jest przekonany, że początki tego procesu miały miejsce w Azji, skąd ok. 35 mln lat przodkowie naczelnych przenieśli się do Afryki.

(ew/Telegraph/NewScientist)

Zobacz więcej na temat: archeologia biologia NAUKA

Rosjanie mają krew mamuta. Sklonują go?

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2013 09:48
Naukowcy znaleźli na północy Rosji świetnie zachowane ciało mamuta. W bryle lodu przetrwało ono 10 tysięcy lat.

Chiny: odkryto praprzodka ptaków. Archeopteryks nie jest już najstarszy

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2013 13:29
W Chinach znaleziono szczątki nieznanego dotąd dinozaura. Miał pół metra długości i pióra.

Neandertalskie korzenie raka

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2013 13:00
Neandertalczyk, żyjący 120 tysięcy lat temu, miał nowotwór, który jest bardzo powszechny dzisiaj - wynika z analiz skamieniałości.