Kanon lektur - czy trzeba go zmieniać? "Literatura w szkole służy przede wszystkim uczeniu czytania"

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2024 09:32
- Tak naprawdę pracujemy nad tworem, który nazywa się listą lektur szkolnych. Literatura w szkole służy przede wszystkim uczeniu czytania. W związku z tym myślę, że ważną zasadą, którą powinni kierować się wszyscy, którzy projektują jakiekolwiek zmiany dla uczniów i uczennic, jest myślenie, co pomoże uczniom czytać, rozumieć, uczyć się - mówiła w Dwójce dr Kinga Białek z zespołu ekspertów przygotowującego zmiany w podstawie programowej do języka polskiego.

ZOBACZ WIDEO:

  • Utarło się już, że zmiana władzy w Polsce wiąże się ze zmianami lektur szkolnych, a te zawsze wzbudzają kontrowersje. 
  • Więcej czy mniej Sienkiewicza? W którym roku życia młodzież powinna poznać całego "Pana Tadeusza"? Poezja średniowieczna czy współczesna, religijna czy śpiewana?
  • W kolejnej "Debacie Dwójki" dyskutowaliśmy o tym, kto powinien decydować, co dzieci i młodzież czytają w szkole, a także jakie funkcje ma dziś do spełnienia kanon lektur szkolnych. 

Można powiedzieć, że już tradycyjnie zmiana władzy w Polsce wiąże się ze zmianami lektur szkolnych, a te zawsze wzbudzają kontrowersje. Ministerstwo Edukacji Narodowej pod przewodnictwem Barbary Nowackiej zapowiedziało prace nad odchudzeniem podstawy programowej do wszystkich przedmiotów. Oznacza to również, że uczniów obowiązywało będzie mniej lektur na lekcjach języka polskiego.

Prof. Ryszard Koziołek: kanon jest realizacją pewnej idei edukacyjnej

- Kanon czy też spis lektur w szkole nie służy wyłącznie do nauki czytania, rozbudowywania kompetencji językowych czy ćwiczenia wyobraźni. Kanon jest realizacją pewnej idei edukacyjnej, która jest ideą państwową. Zresztą od początku kanon był tak definiowany, jeszcze w starożytnej Grecji czy w piśmiennictwie wczesnołacińskim - jako zestaw lektur, a nawet reguł poprawnego wypowiadania się dla dobrego obywatela - przypomniał prof. Ryszard Koziołek, rektor Uniwersytetu Śląskiego.

Ważne pytanie bez odpowiedzi

Zdaniem polonisty Daniela Zycha szkoła jako instytucja państwowa musi być też instytucją polityczną, w najgłębszym tego słowa znaczeniu. - Polityka od "polis". Tu nie chodzi o pyskówki polityczne, tylko o głębokie rozumienie polityki jako wspólnoty - tłumaczył nauczyciel z LXIV Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie.

Zobacz także: Aktywiści klimatyczni kontra dzieła kultury [DEBATA DWÓJKI].

Uczestnik "Debaty Dwójki" dodał, że zaczął uczyć w szkole jeszcze przed 1989 rokiem i jeszcze nigdy nie otrzymał satysfakcjonującej odpowiedzi na pytanie, jakiego obywatela i czytelnika ma wychować taka czy inna lista lektur.

Posłuchaj
59:46 Debata dwójki 9,04.2024.mp3 Kanon lektur - czy trzeba go zmieniać? (Debata Dwójki) 

W audycji oddaliśmy głos także czytelnikom lektur szkolnych - dzieciom i młodzieży - i oczywiście naszym słuchaczom.

***

Audycja: Debata Dwójki

Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek

Goście: dr Kinga Białek (polonistka i wykładowczyni, członkini zespołu ekspertów przygotowującego zmiany w podstawie programowej do języka polskiego), prof. Ryszard Koziołek (literaturoznawca, rektora Uniwersytetu Śląskiego), Katarzyna Włodkowska (polonistka w Zespole Szkół im. Stanisława Staszica w Pile, znana również w internecie jako Facetka od polaka, egzaminatorka Centralnej Komisji Egzaminacyjnej), Daniel Zych (nauczyciel języka polskiego w LXIV Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, członek Komitetu Głównego Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych)

Data emisji: 9.04.2024

Godz. emisji: 21.00

pg/aw/wmkor

Czytaj także

Szkoła. Zmiany w podstawie programowej. MEN otrzymało ponad 50 tys. uwag

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2024 13:15
Ministerstwo edukacji narodowej otrzymało ponad 50 tysięcy uwag, opinii i sugestii do zmian podstawy programowej kształcenia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kanon lektur szkolnych. Jakie książki powinny się w nim znaleźć? Co wykreślić, co dodać?

Ostatnia aktualizacja: 27.02.2024 08:56
Czy powinien obowiązywać jeden kanon lektur szkolnych? Jeśli tak - jakie książki muszą się w nim znaleźć? Czy ważniejsze jest, by zapoznać dzieci z historią literatury, tekstami sprzed wielu lat, czy większy nacisk należy położyć na współczesnych autorów? Czy lektury powinny nade wszystko pokazywać prawdę o świecie, naszej historii, czy być przede wszystkim atrakcyjne dla dzieci, by chętniej sięgały po książki w ogóle?
rozwiń zwiń