Konkurs im. Witolda Lutosławskiego. Anne-Sophie Mutter: chciał dla mnie pisać

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2024 16:11
Z początkiem maja startuje 12. Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Anne-Sophie Mutter opowiedziała w audycji "Wybieram Dwójkę" o kulisach pracy z tym wybitnym polskim kompozytorem oraz jego wpływie na muzyków.
Anne-Sophie Mutter: Witold Lutosławski nigdy nie dał mi odczuć, że w czymś się mylę. To była naprawdę wspaniała współpraca. On chciał dla mnie pisać
Anne-Sophie Mutter: Witold Lutosławski nigdy nie dał mi odczuć, że w czymś się mylę. To była naprawdę wspaniała współpraca. On chciał dla mnie pisaćFoto: PAP/TVP/Jan Bogacz

1 maja w Filharmonii Narodowej rozpocznie się 12. Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Weźmie w nim udział 44 młodych wiolonczelistek i wiolonczelistów z całego świata. To jedno z najbardziej prestiżowych konkursów dla wiolonczelistów do 30. roku życia. 

Patron tego wydarzenia - Witold Lutosławski, to jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów ubiegłego wieku. Po wojnie tworzył muzykę m.in. dla Teatru Polskiego Radia.

Witold Lutosławski - nauczyciel Anne-Sophie Mutter

Wielka współczesna gwiazda wiolinistyki - Anne-Sophie Mutter powiedziała w Programie 2 Polskiego Radia, że podejście do muzyki Witolda Lutosławskiego miało na nią bardzo duży wpływ.

- Jego muzyka otworzyła cały wszechświat możliwości związanych z wykorzystywaniem mojego instrumentu. Wiele mnie to nauczyło - nie tylko w kontekście rozumienia stylu w muzyce współczesnej, ale także w kontekście kolorystyki i tego, jak wykorzystywać ją jako narzędzie w budowaniu ekspresji muzyki skrzypcowej - wyjaśniła.

- Okazało się, że Lutosławski był człowiekiem z otwartą głową - otwartą na proponowane odczytania jego muzyki. Nigdy nie dał mi odczuć, że w czymś się mylę… To była naprawdę wspaniała współpraca. On chciał dla mnie pisać - relacjonowała.

Czytaj także:


Anne-Sophie Mutter: poza szczerością Lutosławski był także człowiekiem głęboko zanurzonym w muzyce Anne-Sophie Mutter: poza szczerością Lutosławski był także człowiekiem głęboko zanurzonym w muzyce

Szacunek do świata

Gościni Polskiego Radia zdradziła także, że próby z wybitnym polskim artystą były wyjątkowym czasem. - Próby z Lutosławskim miały swoją etykietę - zawsze przebiegały łagodnie i spokojnie. Kiedy mówił, od razu czuło się, jak pełnym szacunku do świata jest człowiekiem i ten zestaw manier, które się z tym wiązały, był absolutnie niepowtarzalny - powiedziała.

- Poza szczerością Lutosławski był także człowiekiem głęboko zanurzonym w muzyce, ona go pochłaniała w całości. Nie było w jego podejściu do muzyki ani krzty powierzchowności. Nawet w jego muzyce, proszę posłuchać, nie tam efektownych zakończeń, które miałyby na koniec utworu poderwać publiczność z miejsc. On pisał tak, jak czuł, to wszystko wynikało wprost z jego duszy i natury - oceniła Anne-Sophie Mutter.


Posłuchaj
05:54 mutter-full-short.mp3 Anne-Sophie Mutter o Witoldzie Lutosławskim (Wybieram Dwójkę)

 

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Goście: Anne-Sophie Mutter (skrzypaczka)

Data emisji: 30.04.2024

Godz. emisji: 16.35

dz/mgc

Czytaj także

Muzyka Blocha na skrzypce i orkiestrę

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2023 23:25
Pytani o muzykę Ernesta Blocha odpowiadamy od razu, wymieniając "Schelomo" na wiolonczelę i orkiestrę. A jak wygląda muzyka Blocha na skrzypce i orkiestrę?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jurorka Konkursu Szymanowskiego Jennifer Pike: polska muzyka zainteresowała Brytyjczyków

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2023 19:45
- Z mojego doświadczenia wynika, że polska muzyka cieszy się ogromnym zainteresowaniem, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii. To dla Brytyjczyków świat zupełnie nowych brzmień - mówiła w Dwójce Jennifer Pike, skrzypaczka i jurorka trwającego w Katowicach II Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

J. G. H. Mann oraz tajemnice Koncertu na skrzypce i orkiestrę

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2024 23:00
Czy możliwe jest stworzenie koncertu skrzypcowego, który będzie łączył elementy konserwatywnej muzyki romantyzmu niemieckiego oraz fascynację światem opery francuskiej? Jest to możliwe, a dokonał tego holenderski kompozytor Johann Gottfried Hendrik Mann.
rozwiń zwiń