Nowe Technologie

Jakich sklepów internetowych unikać? - 7 sygnałów ostrzegawczych

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2013 12:56
Według danych Komendy Głównej Policji w zeszłym roku w internecie popełniono ok. 19 000 przestępstw, co stanowi wzrost o 34,5 proc. w porównaniu z 2011 rokiem. Jednym z głośniejszych wydarzeń ostatniego roku było zakończenie działalności sklepów 66procent.pl i 66prezent.pl.
Jakich sklepów internetowych unikać? - 7 sygnałów ostrzegawczych

Szacuje się, że oba sklepy oszukały ponad 23 000 osób. W ich asortymencie można było zakupić markowe ubrania w rekordowo niskich cenach.

Jak bezpiecznie kupić prezenty i wybrać wiarygodny sklep? Trusted Shops, firma specjalizująca się w audytach sklepów internetowych, przedstawia 7 sygnałów ostrzegawczych, które pozwolą nam uniknąć niemiłych niespodzianek.

Sygnał 1 – Brak podstawowych informacji o sklepie

Na stronie e-sklepu powinny być zamieszczone podstawowe informacje na temat sprzedającego. Jeżeli na stronie nie można znaleźć takich danych jak pełna nazwa sklepu, adres oraz danych rejestrowych firmy (KRS, NIP) należy zachować ostrożność i rozważyć zakupy w innym sklepie.

Sygnał 2 – Podejrzanie niskie ceny

Jeśli cena danego produktu jest kilkakrotnie niższa od ceny rynkowej to powinniśmy nabrać podejrzeń i dokładnie sprawdzić sprzedawcę. Dodatkowo, sklep ma obowiązek poinformować nas o kosztach przesyłki oraz dodatkowych opłatach związanych z wybraną formą płatności. Jeżeli koszty wysyłki nie zostały podane lub ich wyliczenie jest niejasne, to należy liczyć się z nieprzyjemnymi niespodziankami.

Sygnał 3 – Tylko płatność z góry

Jeśli sklep oferuje płatność z góry jako jedyną metodę płatności, należy mu się bliżej przyjrzeć. Przelewów bankowych nie można wycofać, więc kiedy sprzedawca okaże się nierzetelny i nie dostarczy zamówionego towaru nie odzyskamy pieniędzy. Warto więc zabezpieczyć płatność z góry korzystając np. z opcji ochrony kupującego oferowanej przez Trusted Shops. Jest to gwarancja zwrotu pieniędzy w przypadku niedostarczenia produktu.

Sygnał 4– Brak żółtej kłódki na stronie płatności

Jeśli sklep, w którym planujemy zrobić zakupy nie zapewnia zaszyfrowanej transmisji danych płatności, istnieje duże ryzyko, że nasze dane mogą zostać przechwycone. Brak symbolu żółtej kłódki na stronie płatności może więc oznaczać, że nasze dane zostaną wykorzystane przez osoby niepożądane.

Sygnał 5 – Nieosiągalna obsługa klienta

Jeśli masz wątpliwości co do wiarygodności sklepu, spróbuj skontaktować się z działem obsługi klienta. Szybko przekonasz się, jak w rzeczywistości działa sklep. Jeżeli pomimo wielokrotnych prób kontaktu konsultanci są nieosiągalni, istnieje ryzyko, że możesz mieć również trudności po dokonaniu zakupu, gdy pojawią się ewentualne problemy.

Sygnał 6 – Negatywne opinie innych kupujących bez odpowiedzi

Sprawdź w internecie opinie o wybranym sklepie internetowym. Nawet jeśli sklep nie zamieszcza opinii na swojej stronie, to z pewnością znajdziesz komentarze o sklepie w sieci. Dodatkowo pamiętaj, aby sprawdzać komentarze gromadzone przez rzetelne firmy takie jak Trusted Shops, który nie pozwala usuwać negatywnych opinii czy też dodawać fikcyjnych komentarzy. W każdym e-sklepie zdarzają się bowiem trudności oraz sytuacje, które trudno jest przewidzieć, a które mogą powodować niezadowolenie klientów. Ważniejszy od negatywnej opinii jest jednak sposób rozwiązania problemu i postawa e-sprzedawcy. Jeżeli sklep internetowy pozostawia zasadne komentarze bez odpowiedzi i nie proponuje rozwiązania problemu, należy zachować ostrożność.

Sygnał 7 – Niejasne zapisy o czasie dostawy

Zdarza się, że firmy dość luźno traktują czas dostawy produktu umieszczając informacje uzupełniające w przypisach. Często małą czcionką widnieje zapis: „terminy dostawy nie są wiążące”. W takich sytuacjach należy zachować ostrożność, zwłaszcza jeśli zależy nam na tym, aby świąteczny upominek dotarł na czas. Najlepiej, gdy sklep podaje nieprzekraczalny termin, do którego możemy się spodziewać otrzymania zamówionego produktu.

Przestrzegając tych kilku wskazówek mamy pewność, że wybrany sklep internetowy jest wiarygodny i bezpieczny. Jedynym zmartwieniem pozostaje trafny wybór gwiazdkowego prezentu dla naszych bliskich.



autor: Robert Kamiński

Czytaj także

Co Polak kupuje w internecie

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2013 10:08
Udział e-handlu w sprzedaży detalicznej w Polsce dynamicznie rośnie. Obecnie stanowi on 3,8 procent, a według prognoz ekspertów wkrótce zwiększy się do 6-7 procent.
rozwiń zwiń