Nowe Technologie

Jesteśmy w chmurze

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2013 20:07
Dell kojarzy się przede wszystkim ze sprzedażą bezpośrednią i możliwością pełnej konfiguracji sprzętu. Tymczasem na konferencji w Amsterdamie miałem okazję poznać firmą od innej strony – nowoczesnej, wybiegającej w „chmury”.
Dell serwer
Dell serwer

Robert Kamiński: Wszyscy mówią o „chmurze” i „przetwarzaniu w chmurze”. Każdy na własny sposób rozumie te pojęcia. Jak definiuje je Dell?

Tom Burns: Cóż, przede wszystkim występują dwie odmiany „chmury” – chmura publiczna,chmura prywatna oraz hybrydowa, która jest odpowiednią opcją także dla firm. Chmura publiczna obejmuje aplikacje i usługi, czy ogólnie funkcjonalność udostępnianą w środowisku skupiającym wiele podmiotów (tzw. multitenancy). Dzięki temu przedsiębiorstwo otrzymuje dostęp do różnorodnych usług, a ich dostępności nie musi poświęcać uwagi. Funkcjonalnością zarządza inny podmiot – centrum danych i infrastruktura w tym przypadku nie znajdują się fizycznie w środowisku firmy, ale współdzielone są we wspomnianym środowisku skupiającym wiele podmiotów. Tak działa chmura publiczna, a przykładem mogą być usługi świadczone przez Amazon i wiele podobnych firm. Występują również chmury prywatne, które firmy wdrażają kierując się potrzebą zachowania większego bezpieczeństwa lub gdy niezbędne jest zapewnienie określonych parametrów, jakości wynikających z umów SLA oraz gdy firma nie chce współdzielić czegokolwiek – niemal jak w prywatnym tunelu, przy pomocy, którego dostarczane są usługi. Oba warianty są atrakcyjne z punktu widzenia Dell i oba są obecnie wdrażane, a wybór dokonywany jest w zależności od konkretnego środowiska lub rodzaju firmy. Duże firmy częściej decydują się na wdrożenie chmury prywatnej, w której część aplikacji typu low-end może funkcjonować w oparciu o chmurę publiczną. Część małych i średnich przedsiębiorstw, które nie chcą poświęcać uwagi własnemu środowisku IT czy dostępności usług, decyduje się na wykorzystanie chmury w pełnym zakresie.

Robert Kamiński: Którym segmentem tego rynku Dell jest szczególnie zainteresowany?

Tom Burns: Jesteśmy zainteresowani oboma segmentami. Dell bardzo dynamicznie rozwija się w segmencie MŚP. Dzięki szczególnemu portfolio, stworzonemu pod kątem Małych i Średnich przedsiębiorstwi przyjętej strategii rynkowej, Dell zawsze odnosił sukcesyw tym segmencie. Zaletami firmy są zakres świadczonych usług, zasięg prowadzonej działalności, ekosystem partnerów i przystosowanie do świadczenia usług tego typu usług. Skupiamy się również na większych przedsiębiorstwach z segmentu korporacyjnego. To szansa dla naszych rozwiązań klasy „Enterprise” w zakresie przechowywania danych i usług sieciowych oraz dla oprogramowania i usług, które pozyskaliśmy dla Dell na przestrzeni ostatnich kilku lat. Obsługujemy oba te rynki.

Robert Kamiński: Użył Pan pojęcia „ekosystem”… Ekosystem Microsoft, a mam na myśli Office 365, będzie się rozwijał. To bardzo ciekawa propozycja dla małych przedsiębiorstw. Czy moglibyście współpracować z Microsoft, tj. połączyć ofertę Dell z Office 365?

Tom Burns: Z Microsoft już dziś blisko współpracujemy. Dell jest wiodących dostawcą/integratorem Microsoft Lync, a od strony sieciowej Dell i Aruba są obecnie jedynymi licencjonowanymi dostawcami rozwiązań komunikacji bezprzewodowej wspierającymi Lync. Jeżeli chodzi o Office 365 mogę przekazać Panu więcej informacji o naszej współpracy z Microsoft dotyczącej tego określonego zakresu aplikacji, ale oczywiście jest to obszar, w którym Dell i Microsoft mogliby współpracować, ponieważ te aplikacje muszą funkcjonować w ramach jakiejś fizycznej infrastruktury. Dell i Microsoft współpracują również w innych obszarach związanych z chmurą w zakresie tego typu usług, więc tak – nasza współpraca będzie owocna.

Robert Kamiński: Rynek się zmienia, ponieważ wzrasta popularność tabletów i smartfonów. W obszarze komputerów typu PC obserwujemy pewną stagnację. Jak jest wasza reakcja na te zmiany?

Tom Burns: To prawda. Uważamy, że przedsiębiorstwa powinny zrobić wszystko, aby dostosować się do modelu „przynieś własne urządzenie” (ang. Bring Your Own Device, BYOD). Urządzenia przenośne, którymi dysponują w dzisiejszych czasach konsumenci pozwalają im na dostęp do danych i transmisję wideo w czasie rzeczywistym. Oczekują tego samego standardu usług w miejscu pracy. To zjawisko nazywam „konsumeryzacją IT”. Dell pomaga w stosowaniu takiego modelu w pełnym zakresie dzięki firmom, które przejęliśmy na przestrzeni ostatnich kilku lat, o czym mowa była dziś rano. Umożliwiło to między innymi przejęcie spółki Wyse, Quest Software, SonicWALL, SecureWorks itd. Pomagamy przedsiębiorstwom, małym i dużym, wdrożyć model BYOD poprzez wprowadzanie skutecznych metod uwierzytelniania, polityk bezpieczeństwa i technik rozpoznawania, dzięki którym pracownicy mogą wprowadzać do środowiska firmowego dowolnie wybrane urządzenie i uzyskiwać przy jego pomocy dostęp do potrzebnych danych w sposób bezpieczny i zgodny z obowiązującymi politykami oraz wymogami dotyczącymi uwierzytelniania. Tego typu rozwiązania technologiczne uważamy za korzystne, ponieważ przynoszą znaczne korzyści w zakresie współpracy i podzielności. Oferujemy dziś rozwiązania zarówno softwareowe, jaki i sieciowe, które otwierają nowe możliwości przed firmami.

Robert Kamiński: Jeżeli dobrze rozumiem przyszłość Dell to nie tylko sprzęt. Zamierzacie być również dostawcą oprogramowania i usług?

Tom Burns:  Ponad 3 lata temu, Dell podjął decyzję o tym by stać się wiodącym dostawcą usług end-to-end dla klientów z całego świata. Bardzo zmieniliśmy się na przestrzeni ostatnich kilku lat. Dell dostarcza swoim klientom rozwiązań end-to-end jako zaufany vendor i partner. Wzmacniamy przedsiębiorstwa poprzez rozwiązania IT, które tworzą ich przewagę konkurencyjną. Kontynuujemy tą strategie i jesteśmy ukierunkowani na wzrost.

Robert Kamiński: Czy rozwiązania dla klientów biznesowych będą dostarczane za pośrednictwem waszych serwerów, czy serwerów waszych partnerów?

Tom Burns: Mowa o modelu łączącym oba te uzupełniające się rozwiązania. Jeżeli mówimy o ekosystemie, w ofercie Dell znajduje się szeroki wachlarz usług i rozwiązań, które w dalszym ciągu będziemy rozwijać w modelu usługowym. Oferujemy również inne rozwiązania, które możemy uzupełnić ofertą resellerów, partnerów i integratorów. W tej części oferty nie angażujemy się w dostarczane usługi, albo stosowane jest sprawnie funkcjonujące połączenie tych dwóch modeli. Dlatego właśnie stawiamy na łączenie tych dwóch rozwiązań. Z pewnością dysponujemy odpowiednim zasięgiem i możliwościami logistycznymi aby świadczyć usługi bezpośrednio, ale w przypadku niektórych regionów, państw czy rynków wolimy współpracować z naszym ekosystemem wybranych integratorów, ISP czy dostawców usług. W ten sposób możemy oferować specjalne usługi podmiotów zewnętrznych, lub po prostu uzupełnić swoją ofertę o usługi z ekosystemu partnerów.

Robert Kamiński: Jakie są wasze plany na ten rok? Nie pytam oczywiście o plany finansowe…

Tom Burns: Nasze plany na ten rok to dalsze zwiększanie zasięgu działalności i możliwości w segmencie biznesowym oraz dalsza ewolucja Dell, w kierunku dostawcy realnych rozwiązań IT typu end-to-end. Dell od zawsze cieszył się dobrą reputacją wśród klientów i na rynku PC. Na przestrzeni ostatnich lat wiele zainwestowaliśmy w zwiększanie naszego potencjału, więc moim celem na nadchodzące lata jest utrzymanie tego wzrostu i dalsza ekspansji. To inwestycja w rozbudowę naszego potencjału sprzedażowego i oferty dla segmentu biznesowego w zakresie serwerów, usług sieciowych i centrów danych, włączając w to szeroki zakres oprogramowania i związanych z tym usług. Głównymi celami są, więc rozwój i ekspansja firmy, ale równie ważna jest komunikacja i marketing oferty Dell w tym obszarze. Stawiamy również na dalszą rozbudowę i ulepszanie kanałów sprzedażowych, zwłaszcza w tym regionie i również w Polsce, poprzez nawiązywanie kontaktów z resellerami i partnerami, aby zapewnić dostęp do jak najliczniejszego grona klientów.

Robert Kamiński: Ostatnie pytanie - jakie jest główne przesłanie w ramach tego wydarzenia dla polskich małych i średnich przedsiębiorstw?

Tom Burns: Polskim MŚP chcemy przekazać, że Dell jest dostawcą rozwiązań IT typu end-to-end i oferuje wszechstronne produkty i usługi dla wszystkich rynków. Rozwiązania dostarczane są klientom z segmentu MŚP w elastycznym modelu – na zasadzie hostingu przez chmurę, bezpośrednio lub w ramach współpracy Dell z partnerami. Jesteśmy nastawieni na obsługę tego rynku. Dysponujemy odpowiednim oprogramowaniem, infrastrukturą i usługami, które oferujemy w wielu elastycznych wariantach, dzięki czemu MŚP mogą poświęcić pełną uwagę swojej zasadniczej działalności i budowaniu przewagi konkurencyjnej.

Robert Kamiński: Dziękuję.



autor: Robert Kamiński

Czytaj także

Wywiad technologiczny

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2013 09:05
Z Hemalem Patelem, CEO Cyberoam, na temat nowych model UTM (Unified Threat Management; zunifikowane systemy do zarządzania bezpieczeństwem) oraz o modelu zarządzania w chmurze rozmawia Mikołaj Radziwonowicz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Migracja do BYOD dla firm

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2013 12:03
Alcatel-Lucent poinformował o nowym pakiecie rozwiązań, które ułatwiają przedsiębiorstwom przejście na przetwarzanie w chmurze i stosowanie bardziej ekonomicznych modeli biznesowych przy wprowadzaniu usług komunikacyjnych dla pracowników w coraz większym stopniu mobilnych i wykorzystujących różnorodne aplikacje.
rozwiń zwiń