Section00
Gustaw Herling-GrudzińskiTwórczość/Opowiadania
Section01

Gustaw Herling- -Grudziński 1919 - 2019

Twórczość

Napisał ponad pięćdziesiąt krótkich utworów prozatorskich, z których pierwszym był „Książę niezłomny" z 1957 roku. Najsłynniejsze opowiadania Herlinga to m.in. „Skrzydła ołtarza” („Wieża” i „Pieta dell'Isola”), "Drugie przyjście", „Pierścień”, „Cmentarz Południa”, „Gorący oddech pustyni” czy „Portret wenecki”.

Między fikcją a dokumentem

Jak narodziła się "Wieża"?

Naprawdę byłem w Piemoncie i przeczytałem książkę "Trędowaty z Aosty". 

Pułapki 1-osobowej narracji

Mój sposób pisania wywołuje nieporozumienia, a czasem sytuacje komiczne...

Zagadki "Srebrnej szkatułki"

Bez tajemnicy opowiadanie się nie trzyma. Ono musi ocierać się o przeżycie metafizyczne.

"Pierścień" i "Cud"

W połowie pisania sobie uprzytomniłem, co można w tych tekstach połączyć z rzeczywistością.

Opowiadania z kluczem

"Cud" czy "Dżuma w Neapolu". One intencjonalnie nie były tworzone jako utwory z kluczem.

Od pomysłu do realizacji

Wokół tematu z "Madrygału" krążyłem długo. Od impulsu do napisania minęło 40 lat.

Trochę prawdy, dużo fikcji (albo na odwrót)

Dzisiaj nie mógłbym już przeprowadzić dokładniej granicy, co jest w opowiadaniach prawdą, a co nie. 

Głosy znawców

Inspiracja kulturą Neapolu

Tworzył z historii neapolitańskich fakturę swoich opowiadań. (prof. W. Bolecki, 2019)

Figury Chrystusa i Hioba

Ta twórczość jest głęboko chrystologiczna, to jeden z kluczy do Herlinga. (prof. W. Bolecki, 2010)

Samotność jako lejtmotyw

Główny bohater "Wieży" czy Chrystus z "Drugiego Przyjścia" - wszędzie mamy ten sam motyw samotności. (prof. W. Bolecki, 2010)

Rzeczywistość jako tajemnica

Jest bardzo wyczulony na konkret, a z drugiej strony: w tych tekstach obecny jest tu inny wymiar (T. Burek)

Rzecz o ludzkim bólu

Większość jego opowiadań to medytacje nad ludzką kondycją, jej zagadkowością, czymś boskim zawartym w ludzkim losie. (prof. W. Bolecki, 2015)

Zamieniać myśli na opowiadanie

W całej twórczości można znaleźć figurę kogoś, kto opowiada albo jest słuchaczem, rekonstruuje opowieści. (prof. W. Bolecki, 1999)

Opowiadań nie pisze bezinteresownie

On opowiada swoją rzecz literacką, cały czas żyjąc, dosłownie i w przenośni, pod wulkanem. (T. Burek, 1997)

"Gorący oddech pustyni"

Amnezja jest tu metaforą utraty pamięci, a pamięć jest dla Herlinga bronią przeciwko konsekwencjom innego świata. (T. Burek, 1997)

Wybrane opowiadania czyta Adam Ferency

"Most. Z kroniki naszego miasta" (Książka do słuchania/Dwójka)
"Gruzy", cz. 1. (Książka do słuchania/Dwójka)
"Gruzy", cz. 2. (Książka do słuchania/Dwójka)
"Labirynt Casanovy" (Książka do słuchania/Dwójka)
"Cud" (Książka do słuchania/Dwójka)
"Książę Medalionu" (Książka do słuchania/Dwójka)
"Pierścień" (Książka do słuchania/Dwójka)
"Kamień filozoficzny" (Książka do słuchania/Dwójka)
"Srebrna szkatułka", cz. 1. (Książka do słuchania/Dwójka)
"Srebrna szkatułka", cz. 2. (Książka do słuchania/Dwójka)
"Ex voto", cz. 1. (Książka do słuchania/Dwójka)
"Ex voto", cz. 2. (Książka do słuchania/Dwójka)
"Ofiarowanie. Opowieść biblijna" (Książka do słuchania/Dwójka)
"Wariacje na temat Wielkiej Ucieczki", cz. 1. (Książka do słuchania/Dwójka)
"Wariacje na temat Wielkiej Ucieczki", cz. 2. (Książka do słuchania/Dwójka)
Więcej
Section05

"Opowiadania wszystkie" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w opracowaniu naukowym prof. Włodzimierza Boleckiego ukazały się w dwóch tomach w ramach "Dzieł zebranych" pisarza nakładem Wydawnictwa Literackiego. © Copyright by The Estate of Gustaw Herling-Grudziński , © Copyright by Wydawnictwo Literackie All rights reserved. Fotografie pisarza: Archiwum Gustawa Herlinga-Grudzińskiego - Fundacja "Biblioteca Benedetto Croce", Neapol - skany z Biblioteki Narodowej, Warszawa