Czwórka Blog - baner
BLOG - Czwórka - Muzyczny

Selekcja #7: THE PHANTOM

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2015 00:40
Muzyczne inspiracje albumu "LP 2".

19 stycznia, nakładem belgijskiej firmy Silverback Recordings, ukazuje się wyczekiwany od dawna, znakomity nowy album naszego rodaka Bartka Kruczyńskiego, tworzącego jako The Phantom. Płyta nosi wymowny tytuł "LP 2" i rozwija ilustracyjno-soundtrackowe wątki znane z ubiegłorocznej "Jedynki" (a także z wielu innych produkcji Phantoma). Na naszym czwórkowym blogu pojawi się niebawem recenzja nowego albumu Bartka, my prezentujemy tymczasem muzyczne tropy / inspiracje "LP 2".

/

The Phantom: Przygotowany przeze mnie zestaw to nagrania ze ścieżek dźwiękowych, które tak często są dla mnie inspiracją dla własnej twórczości. To mieszanka muzyki z kiepskich filmów i tych naprawdę dobrych, tych bardziej znanych i tych mniej. Część utworów poznałem dzięki filmom, a niektóre znam tylko jako oderwane od sztuki filmowej.

Slava Tsukerman & Brenda I. Hutchinson & Clive Smith ‎– Night Club I [Liquid Sky]

Zrealizowana na pożyczonym Fairlight CMI podróż przez metaliczne efekty dźwiękowe, interpretacje barokowych kompozycji, new wave oraz odę do automatu perkusyjnego - "Me and My Rhythm Box". Jedna z moich ulubionych ścieżek dźwiękowych.

Joe Hisaishi - Sonatine I (Act of Violence) [Sonatine]

Autor najbardziej jest chyba znany ze ścieżek dla Studio Ghibli. W motywie przewodnim do sentymentalnego filmu policyjnego Takeshi Kitano słychać echo okresu jego pracy w Mkwaju Ensemble, gdzie wiodącym instrumentem była marimba.

Tim Krog - Theme Version 2 [The Boogey Man]

Ścieżka do podrzędnego horroru o nadprzyrodzonym mordercy. W tym roku doczekała się zasłużonej reedycji. Reszta kompozycji to głównie mroczny ambient.

Simonetti / Pignatelli / Morante - Gemini [Tenebrae]

'Tenebrae' to wizualnie jeden z moich ulubionych filmów Dario Argento. Syntetyczna ścieżka rozbitego zespołu Goblin idealnie dopełnia nocne ujęcia Rzymu lat 80.

Jan Hammer - It's Over [Cocaine Cowboys]

Jan Hammer wraca tu do swojego charakterystycznego brzmienia z okresu "Miami Vice", które przysporzyło mu międzynarodową popularność. Reszta ścieżki niestety dużo gorsza.

Nick Mason & Rick Fenn - White of the Eye [White of the Eye]

Nick Mason z Pink Floyd i Rick Fenn z 10cc wymienieni są jako autorzy new age'owej kompozycji (oprócz nagrań gitarowych) do filmu Donalda Cammella. Na ile mi wiadomo - nigdy nie została wydana.

Tangerine Dream - Running Out Of Time [Miracle Mile]

Jedna z lepszych i mniej oczywistych ścieżek dźwiękowych z późnego okresu działalności zespołu. Tangerine Dream powtarzają trik z "Risky Business".

Godny polecenia jest również sam film - o miłości w obliczu post-apokaliptycznej zagłady.

Thomas Newman - Through The Viewscope [Desperately Seeking Susan]

Thomas Newman to dosyć oczywisty wybór. Jego muzyka wprost wylewała się z telewizji w pewnym okresie mojego dorastania (filmy "American Beauty", "Pay It Forward", "Six Feet Under"). Postanowiłem wybrać jedno z wcześniejszych nagrań, emocjonalnie jednak zbliżone do późniejszej twórczości.

Paul Hertzog - Dim Mak [Bloodsport]

Autor muzyki do filmów "kopanych" w ścieżce będącej niemal karykaturą lat 80. W pamięci są jednak w stanie utkwić tematy inspirowane Dalekim Wschodem.

Ryuichi Sugimoto - Dreamer's Sea [The Arctic II]

Rzekomo muzyka do dokumentu o Arktyce (sam nigdy go nie widziałem). Melancholijny elektroniczny new age.

Opr. Marcin "Harper" Hubert