Nauka

Ptaki ewoluują, by unikać kolizji z samochodem

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2013 13:40
Kierowcy na pewno zwrócili uwagę, że niektóre gatunki szybciej umykają spod kół. Artykuł w najnowszym "Current Biology" wyjaśnia, dlaczego.
Jaskółki zbierają się na liniach elektrycznych w wiosce Ezerec w Bułgarii. Za parę tygodni ptaki odlecą do ciepłych krajów na zimę.
Jaskółki zbierają się na liniach elektrycznych w wiosce Ezerec w Bułgarii. Za parę tygodni ptaki odlecą do ciepłych krajów na zimę.Foto: (fot. PAP/EPA/VASSIL DONEV)
Ptaki ewoluują, any unikać kolizji z samochodem 
Kierowcy na pewno zwrócili uwagę, że niektóre gatunki szybciej umykają spot kół. Artykuł w najnowszym "Current Biology" wyjaśnia dlaczego. 
Autorzy publikacji spekulują, że dzisiejsze drapieżniki - fordy, hondy i skody - zmuszają ptaki do ewoluowania. 
Badacze obserwowali ptaki przez ostatnie 30 lat. Skupi się zwłaszcza na jaskółkach z Nebraski, które często budują gniazda na mostach i dlatego częściej niż inne gatunki giną na skutek kolizji z samochodami. 
Badacze porównali anatomię ptaków, które ginęły w wypadkach z samochodami, oraz tych, które zmarły inaczej. 
Okazało się, że w ciągu trzech dekad śmiertelność na skutek zderzeń z samochodami zmalała, i nie było to wynikiem np. zmiany miejsca gniazdowania czy zmniejszenia ilości ptaków. Jaskółki mieszkały tam, gdzie wcześniej, i było ich tyle samo, co 30 lat temu. 
Dalsza analiza wykazała, że na drogach ginęły przede wszystkim osobniki o dłuższych skrzydłach. Ptaki z krótszymi skrzydłami są bardziej zwrotne i lepiej unikają samochodów. Wygląda na to, że naturalna selekcja w ciągu ostatnich 30 lat pomogła jaskółkom poradzić sobie z zagrożeniami cywilizacji. 

Autorzy publikacji sugerują, że dzisiejsze drapieżniki - fordy, hondy i skody - zmuszają ptaki do ewoluowania.

Badacze obserwowali ptaki przez ostatnie 30 lat. Skupili się zwłaszcza na jaskółkach z Nebraski, które masowo budują gniazda na mostach i dlatego częściej niż inne gatunki giną na skutek kolizji z samochodami. 

Badacze porównali anatomię ptaków, które ginęły w wypadkach z samochodami, oraz tych, które zmarły inaczej. Okazało się, że w ciągu trzech dekad śmiertelność na skutek zderzeń z samochodami zmalała i nie było to wynikiem np. zmiany miejsca gniazdowania czy zmniejszenia ilości ptaków. Jaskółki mieszkały tam, gdzie wcześniej, a było ich tyle samo, co 30 lat temu. 

Dalsza analiza wykazała, że na drogach ginęły przede wszystkim osobniki o dłuższych skrzydłach. Ptaki z krótszymi skrzydłami są bardziej zwrotne i lepiej unikają samochodów. Wygląda na to, że naturalna selekcja w ciągu ostatnich 30 lat pomogła jaskółkom poradzić sobie z zagrożeniami cywilizacji.

(ew/PopSci)

Zobacz więcej na temat: biologia NAUKA
Czytaj także

Już wiosna. Gęsi nad Biebrzą

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2013 13:15
Na rozlewiskach Biebrzy (Podlaskie) pojawiły się ptaki zwiastujące wiosnę, wśród nich pierwsze stada wędrujących masowo o tej porze roku gęsi - wynika z obserwacji Biebrzańskiego Parku Narodowego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Rów Mariański tętni życiem

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2013 01:00
Reżyser James Cameron podczas swojej misji nie znalazł tam wielu przykładów życia. A gdyby tylko poszukał kilka centymetrów niżej...
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mózg lepiej działa, gdy się ruszamy

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2013 14:48
- Wszystko co mamy, począwszy od notesów, a skończywszy na tabletach, to proteza i rozszerzenie naszego mózgu – uważa Jan Stradowski, szef działu nauki "Focusa".
rozwiń zwiń