Grzyby na ludzkim ciele doczekały się swojej mapy

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2013 14:25
Okazuje się, że to cały mikroświat o wielkiej różnorodności genetycznej.
Grzyby na ludzkim ciele doczekały się swojej mapy
Grzyby na ludzkim cele doczekały się swojej mapy
Okazuje się, że grzyby na ludzkim ciele - pleniące się od stóp do głów - to cały mikroświat o wielkiej różnorodności genetycznej.
Jak wynika z analiz, okolice tułowia i ramion zamieszkują grzyby z jednego rodzaju Malassezia. Pięta, paznokcie palucha i skóra pomiędzy palcami stóp to z kolei wielce podzielone królestwo, zamieszkiwane przez bardzo liczne gatunki i rodzaje. Każdy z nas posiada grzybich lokatorów. Grzybice powoduje zachwianie subtelnej równowagi pomiędzy nimi.
Skóra to rodzaj naturalnej bariery, która chroni organizm przed patogenami. Skóra jest w ciągłym kontakcie z bakteriami i grzybami, a wiele z nich po prostu na niej zamieszkuje. Jak dotąd, wszelkie badania skupiały się na bakteriach. Po raz pierwszy przyjrzano się grzybom.
Badacze z amerykańskich instytucji National Human Genome Research Institute (NHGRI) oraz National Cancer Institute (NCI), poddali analizie skórę 10 zdrowych osób. Pobrano próbki z 14 miejsc ciała. Następnie zbadano DNA występujących tam grzybów. Znaleźli ponad 130 grzybich gatunków należących do bardzo wielu rodzajów, na przykład Malassezia, Penicillium i Aspergillus.
- Grzyby zamieszkują skomplikowane nisze, nawet na ciele człowieka - mówi Heidi Kong, jedna z autorek badań. - Poznając różnorodność grzybich ekosystemów, możemy tworzyć lepsze kuracje na choroby skóry, w tym schorzenia skórne związane z rakiem.
Grzyby z rodzaju Malassezia, który może powodować łupież, znajdowano zwykle w 11 różnych miejscach tułowia, skąd pobierano próbki, na przykład we wnętrzu łokcia, na dłoniach, w przestrzeni między brwiowej, z tyłu głowy, w nozdrzach i na ramionach.
Z kolei stopy posiadały grzyby wielu rodzajów - między innymi Malassezia¸ Aspergillus, Cryptococcus, Rhodotorula i Epicoccum, średnio 80 gatunków.
20 proc. badanych posiadało oznaki lekkiej grzybicy stóp. Z innych badań wynika, że problem może dotyczyć nawet 60 proc. zdrowej populacji.
Wyniki badań opublikowano na łamach Nature.

Jak wynika z analiz, okolice tułowia i ramion zamieszkują grzyby z jednego rodzaju, Malassezia. Pięta, paznokcie palucha i skóra pomiędzy palcami stóp to z kolei wielce podzielone królestwo, zamieszkiwane przez bardzo liczne gatunki i rodzaje. Każdy z nas posiada lokatorów. Grzybica jest powodowana przez zachwianie subtelnej równowagi pomiędzy nimi.

Skóra to rodzaj naturalnej bariery, która chroni organizm przed patogenami. Jest ona w ciągłym kontakcie z bakteriami i grzybami, a wiele z nich po prostu na niej zamieszkuje. Jak dotąd, wszelkie badania skupiały się na bakteriach. Teraz, po raz pierwszy, przyjrzano się grzybom.

Badacze z amerykańskich instytucji National Human Genome Research Institute (NHGRI) oraz National Cancer Institute (NCI), poddali analizie skórę 10 zdrowych osób. Pobrano próbki z 14 miejsc ciała. Następnie zbadano DNA występujących tam grzybów. Znaleźli ponad 130 gatunków należących do bardzo wielu rodzajów, na przykład Malassezia, Penicillium i Aspergillus.

"Grzyby zamieszkują skomplikowane nisze, nawet na ciele człowieka." - mówi Heidi Kong, jedna z autorek badań. - "Poznając różnorodność grzybich ekosystemów, możemy tworzyć lepsze kuracje na choroby skóry, w tym schorzenia skórne związane z rakiem" - podkreśla.

Grzyby z rodzaju Malassezia, które mogą powodować łupież, znajdowano zwykle w 11 różnych miejscach tułowia, skąd pobierano próbki; na przykład we wnętrzu łokcia, na dłoniach, w przestrzeni międzybrwiowej, z tyłu głowy, w nozdrzach i na ramionach. Na klatce piersiowej i brzuchu także były grzyby, ale w mniejszej różnorodności (od 2 do 10 gatunków). Z kolei stopy posiadały wielu rodzajów - między innymi Malassezia¸ Aspergillus, Cryptococcus, Rhodotorula i Epicoccum, średnio 80 gatunków.

20 procent badanych posiadało oznaki lekkiej grzybicy stóp. Z innych badań wynika, że problem może dotyczyć nawet 60 procent zdrowej populacji.

Badacze poddali analizie także bakterie. Podobnie jak w poprzednich badaniach mikroorganizmów występujących na ludzkiej skórze, okazało się, że największa różnorodność bakteryjna występuje na ramionach. Wyniki badań opublikowano na łamach "Nature".

(ew/ScienceDaily/Yahoo)

Zobacz więcej na temat: biologia medycyna NAUKA

Wyhodowali sztuczne ucho. Rosło trzy miesiące

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2013 23:55
Wygląda i zachowuje się jak prawdziwe ucho, a na pewno bardziej niż ucho hodowane w poprzednim doświadczeniu...

Twoje serce i płuca również wąchają

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2013 14:45
Badania wykazały, że niektóre organy wewnętrzne także czują zapachy jedzenia i napojów.

Depresja? Twoje geny zakłóciły zegar biologiczny

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2013 00:40
Kłopoty ze snem to jeden ze znaków ostrzegawczych dotyczących depresji. Okazuje się, że problem tkwi głęboko, w zepsutym zegarze biologicznym.