Ultramocny mikroskop pokazuje, co dzieje się w molekułach

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2013 13:45
Widzi także drgania wiązań międzyatomowych. Jak donosi najnowszy numer "Nature”, niespotykane zdjęcia cząsteczek chemicznych zostały uzyskane znaną metodą, zwaną spektroskopią Ramana.
Ultramocy mikroskop pokazuje, co dzieje się w molekułach
Widzi także drgania wiązań międzyatomowych.
Jak donosi najnowszy numer „Nature”, niespotykane zdjęcia cząsteczek chemicznych zostały uzyskane metodą zwaną spektroskopią Ramana, polegającą na pomiarze promieniowania rozproszenia Ramana, tj. nieelastycznego rozpraszania fotonów.
Technika ta jest znana od 100 lat, ale dopiero teraz zobaczyliśmy, jak wiele można nią zdziałać. - Wydawało nam się, że rozdzielczość, jaką można uzyskać, jest ograniczona - mówi Joanna Atkin, fizyk z University of Colorado, która napisała jeden z tekstów w najnowszym „Nature”. - Bardzo niewielu osobom udało się uzyskać rozdzielczość 4 nanometrów, w dodatku w bardzo specyficznych warunkach. Teraz badacze pokazali, że można uzyskać rozdzielczość o wartościach subnanometrowych. Nie wiadomo dokładnie, jak im się to udało.
W spektroskopii ramanowskiej strzał laserem zmienia częstotliwość wibracji atomów, co zdradza, jakie to atomy i jak się poruszają.
R.  Zhang, fizyk z chińskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii, który jest głównym autorem przełomowego artykułu, oprócz lasera użył metalicznego znacznika umieszczonego w pobliżu cząsteczki, który lokalnie „wspomógł” działanie lasera. Podobne próby były podejmowane gdzie indziej, ale żadna nie przyniosła tak olśniewających rezultatów. Nie wiadomo, dlaczego.
Jedną z możliwości jest to, że Zhangowi i jego zespołowi udało się stworzyć wyjątkowo stabilny układ. Badacze chcą bić kolejne rekordy i uzyskać rozdzielczość 0,1 nanomentra, w której elektrony przestają zachowywać się jak wolne cząstki. - Na pewno istnieje jakaś granica tej metody i sądzę, że są jej blisko - komentuje Atkin.
Galeria zdjęć molekuł tutaj: http://www.livescience.com/37173-image-gallery-stunning-peak-inside-molecules.html

Polega ona na pomiarze promieniowania rozproszenia Ramana, tj. nieelastycznego rozpraszania fotonów. Technika ta jest znana od 100 lat, ale dopiero teraz zobaczyliśmy, jak wiele można nią zdziałać.

- Wydawało nam się, że rozdzielczość, jaką można uzyskać, jest ograniczona - mówi Joanna Atkin, fizyk z University of Colorado, która napisała jeden z tekstów w najnowszym "Nature”. - Bardzo niewielu osobom udało się uzyskać poziom 4 nanometrów, do tego w bardzo specyficznych warunkach. Teraz badacze pokazali, że można uzyskać rozdzielczość o wartościach subnanometrowych. Nie wiadomo dokładnie, jak im się to udało.

W spektroskopii ramanowskiej "strzał" laserem zmienia częstotliwość wibracji atomów, co zdradza, jakie to atomy i jak się poruszają. R. Zhang, fizyk z chińskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii, który jest głównym autorem przełomowego artykułu, oprócz lasera użył metalicznego znacznika umieszczonego w pobliżu cząsteczki, który lokalnie "wspomógł” działanie lasera. Podobne próby były podejmowane gdzie indziej, ale żadna nie przyniosła tak olśniewających rezultatów. Nie wiadomo dlaczego.

Jedną z możliwości jest to, że Zhangowi i jego zespołowi udało się stworzyć wyjątkowo stabilny układ. Chińczycy zaobserwowali także świecenie metalu, które wspomogło obserwacje. Badacze z Chin chcą bić kolejne rekordy i uzyskać rozdzielczość 0,1 nanomentra, w której elektrony przestają zachowywać się jak wolne cząstki. - Na pewno istnieje jakaś granica tej metody i sądzę, że są jej blisko - komentuje Atkin.

Galeria zdjęć molekuł tutaj.

Zobacz więcej na temat: chemia fizyka NAUKA

Urządzenie do zimnej fuzji sprawdzone. Czy to przełom?

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2013 00:01
Powstało urządzenie, które dzięki zimnej fuzji dostarcza najtańszą energię na świecie. Generuje olbrzymie ilości energii niemal z niczego. Jego działanie potwierdziła grupa niezależnych naukowców.

Naukowcy zmienili cement w metal

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2013 00:40
Międzynarodowy zespół badaczy opracował formułę zamiany płynnego cementu w płynny metal.

Do czego będzie służył polski akcelerator cząstek?

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2013 15:00
To pierwsze takie urządzenie nie tylko w naszym kraju, ale i naszej części Europy. W Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS w Krakowie jest budowany Synchrotron.