X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Kultura

Górecki nie zapomniał o atmosferze III Symfonii

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2018 15:00
III kwartet Henryka Mikołaja Góreckiego wykonywany przez Dafô String Quartet, "Całonocne czuwanie" Rachmaninowa, krążek z muzyką Schumanna Jeana-Claude’a Henriota i II Sonata fortepianowa "Concord, Mass. 1840-1860" Charlesa Ivesa – oto kilka niezwykle ciekawych płyt z katalogu DUX.
Henryk Mikołaj Górecki
Henryk Mikołaj Górecki Foto: Lech Kowalski & Włodzimierz Pniewski /Public domain/Wikimedia Commons

. .

Jeśli ktoś kojarzy muzykę Henryka Mikołaja Góreckiego jedynie z jego najwybitniejszym dziełem – czyli III Symfonią, to może mieć problem z większą częścią jego twórczości – jest ona bowiem mało przystępna dla miłośnika „wielkiej klasyki”. Jednym z jego dzieł, które atmosferą zbliżają się do Symfonii Pieśni Żałosnych jest III Kwartetu op.67 "...songs are sung" skomponowanego przez Henryka Mikołaja Góreckiego w latach 90-tych na zamówienie kwartetu Kronos. Liryczne, spokojne, melancholijne dzieło, z charakterystycznymi powtórzeniami i minimalistycznym podejściem – choć nie pozbawione dramaturgii – zostało na krążku „Henryk Mikołaj Górecki: String Quartet No.3, op.67 "...songs are sung" (wyd. DUX) z gracją i precyzją zaprezentowane przez pierwszy polski żeński kwartet smyczkowy, który specjalizuje się w kameralnej muzyce współczesnej Dafô String Quartet. Potężne, prawie godzinne dzieło – to wielowarstwowa, niezwykle ciekawa opowieść. Naprawdę warto się z nią zapoznać!


. .

Mało jest dzieł tak przejmujących jak "Całonocne czuwanie" ("All-Night Vigil"), czyli cykl nabożeństw celebrowanych przez prawosławnych w wigilię wszystkich świąt niedzieli, które opracował Sergiusz Rachmaninow. Nową interpretację tego głębokiego i wzruszającego dzieła można teraz posłuchać dzięki interpretacji Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Violetty Bieleckiej i znakomitych solistów (Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Krzysztof Drugow – bas, Rafał Bartmiński – tenor). Wykonanie a capella, stare motywy melodyczne pochodzenia greckiego i kijowskiego – dzieło to przenosi nas w surowy acz niezwykle pociągający świat średniowiecznej religijności.

. .

Jean-Claude Henriot przedstawia kolejną, znakomitą płytę w wydawnictwie DUX. Tym razem przyszedł czas na solową muzykę Schumanna. No i wiadomo, na krążku nie mogło zabraknąć dedykowanej Chopinowi "Kreisleriany", której towarzyszą "Nachtstucke" oraz "Geistervarationen". 70-letni dziś Jean-Claude Henriot to nie tylko znakomity pianista, świetny interpretator Beethovena czy Debussiego, ale też pedagog. Jego najnowszy krążek powinien być z uwagą studiowany nie tylko przez jego uczniów – tak właśnie powinno grać się muzykę Schumanna – z oddaniem, czułością, pasją, liryzmem. Także dobór utworów pozwala pokazać różne oblicza kompozytora w szczególności, jeśli zaraz po pierwszym dziele słyszymy mroczne, nokturnowe "Nachtstucke". Piękna płyta.


. .

Muzyka Charlesa Ivesa nie należy do najłatwiejszych w odbiorze, choć bynajmniej nie jest to kompozytor z powojennej awangardy. Był on jednak wizjonerem, daleko wyprzedzającym swoją epokę – operował atonalnością i ćwierćtonami – a przy tym tworzył naprawdę wpadające w ucho utwory. Jego II Sonata fortepianowa "Concord, Mass. 1840-1860" to dzieło niezwykłe, do tej pory nie prezentowane w naszym kraju. Za misję edukatorską a także promocyjną tego niezwykłego amerykańskiego twórcy zabrał się specjalizujący się w muzyce współczesnej, pianista Daniel Brylewski. Czy rzeczywiście dzieło to, jak często się o nim mówiło, z powodu stopnia swojego skomplikowania, jest niewykonalne? To za dużo powiedziane, ale rzeczywiście jest bardzo złożone, wymagające niezwykłego skupienia zarówno twórcy jak i odbiorcy. Co ciekawe, chociaż jest to sonata fortepianowa, to w jej fragmentach usłyszymy skrzypce i flet. No ale to tylko dodatek, który przygotował Ives.

Mieczysław Burski

Zobacz więcej na temat: muzyka klasyczna recenzja
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Zimerman w krainie sonat Schuberta

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2017 16:10
"Tylko" dwa lata kazał nam czekać Krystian Zimerman na swoją najnowszą płytę. Krążek z dwiema ostatnimi sonatami fortepianowymi Schuberta to jednak jego pierwszy studyjny album od ćwierć wieku. Warto było jednak czekać!
rozwiń zwiń