22. Festiwal Folkowy Polskiego Radia

Nowa Tradycja

Nowa Tradycja 2019

Nowa Tradycja - czekamy na wyniki konkursu

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2019 23:00
Trzeci dzień 22. Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja" przyniósł zakończenie przesłuchań do Konkursu Muzyki Folkowej. Wzięło w nim udział 11 grup inspirujących się polską muzyką tradycyjną.  Wkrótce przekonany się, kto wygrał.
Plakat 22. Festiwalu Folkowego Polskiego Radia Nowa Tradycja
Plakat 22. Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja"Foto: mat. pras.

W sobotę publiczność festiwalu Nowa Tradycja oglądać mogła drugą część przesłuchań do Konkursu Muzyki Folkowej. Tym razem na scenie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zaprezentowało się sześć grup: 

  • Etnos Ensemble
  • kakofoNIKT & Chór Pogłosy
  • Lumpeks
  • Pieśni Piękne
  • Trimagine
  • ugla

Scenę 22. Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja" zawojowały także charyzmatyczne Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou, wykonujące tradycyjną muzykę gnawa. 

Pojęciem Gnawa określa się potomków niewolników deportowanych z Afryki Subsaharyjskiej, głównie Sahelu, do krajów Maghrebu oraz religijne bractwo Sufi w Maroku. To spadkobiercy starożytnych rytuałów i tradycji duchowych, które łączą poezję, muzykę i taniec. Ceremonie Gnawa dawniej wykorzystywało się do przywoływania duchów przodków, aby odpędzać zło lub leczyć choroby psychiczne. Szczególnie interesująca wydaje się stosowana wciąż powszechnie w Maroku tzw. teoria kolorów. Muzyczne ceremonie (lilas) prowadzone są przez maalem, czyli "mistrza muzyki", który jest zarówno głównym kapłanem, jak i pieśniarzem akompaniującym sobie najczęściej grą na lutni zwanej guembri. Obecnie coraz częściej muzyka Gnawa nabiera bardziej świeckiego znaczenia – jest kojarzona z transowym stylem gry, który przez lata zarezerwowany był wyłącznie dla mężczyzn.

Urodzona w roku 1998 w Casablance Asmaâ Hamzaoui jest jedną z nielicznych i niewątpliwie jedną z najmłodszych wykonawczyń muzycznej tradycji Gnawa. Swoją pasję i w pewnym sensie także prawo do wykonywania tej sztuki odziedziczyła po swoim ojcu – Rachidzie Hamzaoui, jednym z najbardziej znanych w Maroku maleem. Od najmłodszych lat uczyła się śpiewać, zgłębiała także sztukę gry na trzystrunowej guembri oraz metalowych kastanietach zwanych krakabami. Od 2012 roku prowadzi własną grupę Bnat Timbouktou, z którą wspólnie praktykuje tradycyjny repertuar Gnawa nigdy wcześniej niewykonywany przez kobiety. Charyzmatyczna osobowość Asmyy oraz jej talent został doceniony m.in. na słynnym festiwalu Gnawa (Gnaoua Festival) w Essaouirze w roku 2017. Dla wielu tradycjonalistów ich wspólne występy wciąż są pewnym rodzajem tabu — kobiety podczas tradycyjnych obrzędów Gnawa, nie mogły brać udziału, a publiczne dotykanie przez nie instrumentów było zabronione.

W maju 2019 roku artystki wydały premierowy album zatytułowany Oulad Lghaba.

Asmaa Hamzaoui – śpiew, guembri

Aicha Hamzaoui – śpiew, krakaby

Soukaina Elmeliji – śpiew, krakaby

Lamgammah Hind – śpiew, krakaby


***

Tytuł audycji: Filharmonia Dwójki

Data emisji: 18.05.2019

Godzina emisji: 20.00

Koncert poprowadził Kuba Borysiak.

 


Zobacz więcej na temat: folk Nowa Tradycja MUZYKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak