X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Section00
Nowa Tradycja 2019Fonogram Źródeł
Section01
22. Festiwal Folkowy Polskiego Radia

Nowa Tradycja

16-19 MAJA 2019

Section05

Wyniki konkursu

Nagroda specjalna:

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu za publikację „Sobiescy – zachowane w dźwiękach”

Jury przyznaje nagrodę za bezcenne wydawnictwo zawierające jedne z najstarszych nagrań dźwiękowych i audiowizualnych, uzupełnione syntetycznymi artykułami z historii badań Jadwigi i Mariana Sobieskich.

Pierwsza nagroda:

Towarzystwo dla Natury i Człowieka za publikację „Łuhom, łuhom ponad Buhom. Muzyka tradycyjna Polesia Lubelskiego i jej wykonawcy”

Za znakomitą panoramę dźwiękową regionu wzbogaconą wyczerpującymi biografiami wykonawców. Jury wyraża także uznanie dla pełnej pasji pracy Krzysztofa Gorczycy.

Dwie równorzędne drugie nagrody:

1. Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk za płytę „Barwy nadpopradzkiej nuty. Nagrania archiwalne tradycyjnych pieśni i muzyki górali nadpopradzkich ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN”.

Płyta przedstawia unikatowy przegląd nagrań archiwalnych zrealizowanych podczas Ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego w listopadzie 1952 roku, reprezentujących rzadko obecny w dyskografii polskiego folkloru region Czarnych Górali

2. Muzyka Odnaleziona za płytę „Pięciu od Bogusza”

Płyta zawiera nagrania uczniów legendarnego skrzypka Radomszczyzny Jana Bogusza: Piotra Gacy, Tadeusza Jedynaka, Józefa Zarasia, Józefa Papisa i Stanisława Ziei.

Dwie równorzędne trzecie nagrody:

1. Szamotulski Ośrodek Kultury za płytę „Romuald Jędraszak – portret dudziarza wielkopolskiego”

Nagroda przyznana za wyczerpującą dokumentację działalności muzyka i nauczyciela.

2. Gminne Centrum Kultury im. Jana z Domachowa Bzdęgi w Krobi za płytę „La la gąski na gałązki – muzyczne tradycje dziecięce Biskupizny”

Ze względu na wysoki poziom i dużą liczbę zgłoszeń do tegorocznego konkursu na Fonogram Źródeł, jury postanowiło przyznać cztery równorzędne wyróżnienia:

1. Muzeum Zachodniokaszubskiemu w Bytowie za album „Cassubia Incognita Novum”

2. Stowarzyszeniu Kulturalno-Oświatowemu „Na Groniach” za płytę „Gajdy z bliska – technika i repertuar”

3. Miejskiemu Domowi Kultury w Kolbuszowej za publikacje:„Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej 4. Jurek Wrona z kapelą” oraz „Katalog V Festiwalu Żywej Muzyki na Strun Dwanaście i Trzy Smyki”

4. Stowarzyszeniu Dziedzictwo Podlasia za płytę „Ludowe pieśni religijne z Podlasia cz. II”.

Section06
Jury Fonogramu Źródeł 2018 roku

prof. Piotr Dahlig – etnomuzykolog, Instytut Muzykologii UW

dr Weronika Grozdew-Kołacińska – etnomuzykolog, Instytut Sztuki PAN

Maria Baliszewska – dziennikarka RCKL

Anna Borucka-Szotkowska – dziennikarka RCKL

Magdalena Tejchma – dziennikarka RCKL

Section07
Kontakt

Festiwal Folkowy Polskiego Radia NOWA TRADYCJA

Radiowe Centrum Kultury Ludowej
al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa

telefon: 22 64 55 301

nowatradycja@polskieradio.pl
Section013
fonogram źródeł 2019 - zgłoszenia

Barwy nadpopradzkiej nuty

Tradycyjne pieśni i muzyka górali nadpopradzkich

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

Dwunasta płyta z serii ISPAN "Folk Music Collection" zawiera archiwalne nagrania muzyków i śpiewaków ze wschodniego krańca Beskidu Sądeckiego: okolic Piwnicznej, Rytra, Łomnicy i kilku mniejszych miejscowości. Nagrania zostały wykonane przez Ekipę Krakowską podczas Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego w dniach 16–19 listopada 1952 roku. Ze zbioru ponad trzystu fonogramów wówczas zarejestrowanych wybrano 96 pozycji, które stanowią przykłady różnego rodzaju pieśni i melodii tanecznych Czarnych Górali, czyli górali nadpopradzkich. Zapisy dźwiękowe są bardzo krótkie. W przypadku dłuższych, wielozwrotkowych pieśni, ich pełne teksty zostały zamieszczone w dołączonej do płyty książeczce. Album ten jest pierwszą tak obszerną prezentacją historycznych nagrań tradycyjnej muzyki tej niewielkiej grupy etnograficznej.

Biesiady folkloru ziemi kaliskiej

Kapele ludowe i soliści z terenów Południowej Wielkopolski

Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu

Biesiady Folkloru Ziemi Kaliskiej są organizowane od 1976 roku — od 1998 rejestrowane w formie wideo i przechowywane w archiwum Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu. Album zawiera wybrane nagrania dźwiękowe utworów wykonywanych przez uczestników regionalnego przeglądu zespołów, kapel i solistów, którzy zostali nagrodzeni i wyróżnieni podczas Biesiad Folkloru w latach 1998–2014. Repertuar stanowią w większości pieśni miłosne i weselne. Kapele grają w składach typowych dla południowej Wielkopolski — dudy i skrzypce, bądź: skrzypce, bęben i basy, poszerzone czasami o harmonię lub akordeon.

Cassubia Incognita Novum

Śpiewacy ludowi

Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie

Album zawiera 26 pieśni wybranych ze zbioru Łucjana Kamieńskiego "Pieśni ludu pomorskiego. [T.] 1, Pieśni z Kaszub południowych z 1936 roku", a wykonanych przez kilkunastu śpiewaków ludowych — uczestników festiwalu Cassubia Cantat. Łucjan Kamieński (1885–1964) to muzykolog, kompozytor, założyciel pierwszego w Polsce, działającego przy Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Poznańskiego archiwum fonograficznego (RAF), które zostało zniszczone podczas II wojny światowej. Część nagrań terenowych badacz zdążył transkrybować i zamieścić w tomie pieśni ludowych z południowych Kaszub. Nagrania znajdujące się na płycie Cassubia Incognita Novum poszerzają repertuar dawnych, mało znanych pieśni kaszubskich — są kontynuacją projektu zainicjowanego przez Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie w 2009 roku.

Gajdy z bliska. Technika i repertuar

Zbigniew Wałach, Jan Wałach, Piotr Probosz

Stowarzyszenie Kulturalno-Oświatowe „Na Groniach”

Na płycie zamieszczono najnowsze, z października 2018 roku, nagrania tradycyjnej muzyki Beskidu Śląskiego. W skład publikacji wchodzi 11 utworów na gajdy i skrzypce w wykonaniu Zbigniewa oraz Jana Wałachów. Całość uzupełniają teksty beskidzkiego poety i prozaika — Jerzego Probosza w interpretacji jego wnuka — aktora — Piotra Probosza. Publikacja zawiera obszerny rys historyczny i szczegółowy opis budowy istebniańskich gajd oraz techniki wykonywania tego instrumentu — stanowi jeden z elementów ochrony oraz podtrzymania tradycji gry i budowy instrumentów.

Głosy Wschodu

Duet ZORIUSZKA – Alina Karolewicz i Magda Urlich

Lokalna Organizacja Turystyczna Czaplinek

Alina Karolewicz i Magdalena Ulrich — wokalistki, mieszkanki Czaplinka na Pomorzu Zachodnim — tworzą duet Zoriuszka. W kręgu ich zainteresowań znajdują się przede wszystkim pieśni dawnych Kresów, skąd pochodzą rodzice Aliny, oraz pieśni łemkowskie zasłyszane w czasie dzieciństwa spędzonego przez Magdalenę w Beskidzie Niskim. Po 20 latach wspólnego śpiewania, w 2018 roku, artystki wydały pierwszą płytę zatytułowaną "Głosy Wschodu". Znalazły się na niej pieśni pochodzące z terenu dzisiejszej Ukrainy, Rosji i Białorusi, a także pieśni śpiewane do dziś na Łemkowszczyźnie oraz jedna pieśń z Bieszczad. Są to przede wszystkim pieśni obrzędowe (kupalne i weselne) oraz liryczne — te, które zachowały najbardziej archaiczne formy.

Kapela Ludowa "Markowianie"

Kapela Ludowa "Markowianie"

Centrum Kultury Gminy Markowa

Obecny skład Kapeli Ludowej "Markowianie" uformował się w 2013 roku przy Centrum Kultury Gminy Markowa jako kontynuacja wcześniej działających w tej miejscowości kapel. W roku jubileuszu pięciolecia działalności, "Markowianie" opublikowali płytę, na której znalazły się tradycyjne tańce, a także nowsze melodie taneczne z regionu rzeszowskiego.

Kapela Pańczaków i Adama Tarnowskiego

Czesław Pańczak, Józef Pańczak, Adam Tarnowski

Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu

Album prezentuje tradycyjny repertuar taneczny ziemi radomskiej. Zamieszczono na nim 21 oberków i trzy polki w wykonaniu czołowych muzyków tego regionu. Bracia Pańczakowie — Czesław (harmonia trzyrzędowa) i Józef (baraban) pochodzą z Sadów, zaś Adam Tarnowski  (skrzypce) z Domaniowa. Zarówno w rodzinie Pańczaków, jak i Tarnowskich tradycje muzykowania sięgają odległych czasów. O historii rodzinnego muzykowania możemy przeczytać w dołączonych do płyty wywiadach z muzykami, którzy prezentują dawny, tradycyjny styl muzykowania.

Katalog V Festiwalu Żywej Muzyki na Strun Dwanaście i Trzy Smyki

Wielu wykonawców

Miejski Dom Kultury w Kolbuszowej  

Publikacja dokumentuje, organizowany od pięciu lat w Kolbuszowej, festiwal tradycyjnej muzyki Podkarpacia. Katalog obejmuje dwie płyty (audio i video) stanowiące pełen zapis występów uczestników konkursu — solistów i kapel, którzy prezentują bogate tradycje muzyczne Rzeszowiaków, Lasowiaków i Pogórzan. Na płycie DVD dołączono reportaż dotyczący festiwalu, zatytułowany „Lasowiackie granie”.

Lala gąski na gałązki

Dzieci i młodzież oraz mistrzowie tradycji Biskupizny

mPrint

Album prezentuje tradycyjny repertuar dziecięcy (piosenki, wyliczanki, rymowanki) wykonywany w lokalnej gwarze przez dzieci i młodzież z zespołów biskupiańskich z Krobi oraz Starej Krobi. Pieśni uzupełniają opowieści mistrzów: Rozalii, Teresy i Stanisława Biernatów, Marii Bujak i Anny Chudej, którzy wspominają czasy dzieciństwa. Płyta obrazuje dbałość o przekazanie młodemu pokoleniu miejscowej tradycji i troskę o jej kontynuację.

Ludowe pieśni religijne z Podlasia, cz. II

Śpiewaczki i śpiewacy z kilkunastu podlaskich wsi

Stowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia

Materiał muzyczny zamieszczony na płycie przedstawia solowe i zespołowe wykonania ludowych pieśni religijnych (wielkopostnych, pogrzebowych, kolęd i pastorałek) z tradycji katolickiej i prawosławnej. Nagrania zostały dokonane przez Julitę Charytoniuk w latach 2014–2018, w kilkunastu miejscowościach Podlasia (m.in. w Dobrowodzie, Rakowiczach, Malinnikach, Kalinówce Kościelnej i Królewskiej, Gorodzisku, Zabielu). Pieśni śpiewane są po polsku i w lokalnych dialektach, wykonywane z pamięci bądź z drukowanych kantyczek i śpiewników. Album jest kontynuacją i dopełnieniem wcześniejszej, opublikowanej w 2013 roku płyty z ludowymi pieśniami religijnymi Podlasia.

Łuhom, łuhom ponad Buhom. Muzyka tradycyjna Polesia Lubelskiego

Śpiewaczki, zespoły śpiewacze oraz muzykanci wiejscy z Polesia Lubelskiego oraz ich uczniowie i naśladowcy

Towarzystwo dla Natury i Człowieka

Książka "Łuhom, łuhom, ponad Buhom. Muzyka tradycyjna Polesia Lubelskiego i jej wykonawcy" opisuje świat tradycyjnej kultury mieszkańców wschodniej części Polski, którzy posługują się językiem polskim i ukraińskim, a także są wyznawcami wschodniego oraz zachodniego chrześcijaństwa. Dołączona do książki płyta zawiera nagrania z kilkunastu miejscowości pogranicznych obszarów (Chełmskie, południowe Podlasie). Rejestrowani byli wiejscy śpiewacy i muzycy oraz ich uczniowie — kontynuatorzy lokalnej tradycji (śpiewaczki: Julita Charytoniuk, Ewa Grochowska, Agnieszka Szokaluk-Gorczyca, Agata Turczyn oraz skrzypek Maciej Filipczuk). W wybranym materiale muzycznym dominują pieśni. Szczególnie bogato reprezentowane są pieśni i przyśpiewki weselne związane z kolejnymi etapami obrzędu, które wykazują wiele cech archaicznych (najstarsza śpiewaczka urodziła się w roku 1886). Ponadto na płycie zamieszczono pieśni liryczne i żniwne oraz kolędy i kołysanki śpiewane w lokalnym dialekcie. Całość dopełniają melodie taneczne.

Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej, cz. IV. Jurek Wrona z kapelą

Kapela Jerzego Wrony

Miejski Dom Kultury w Kolbuszowej

W serii wydawniczej Miejskiego Domu Kultury w Kolbuszowej Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej ukazały się wcześniej trzy monograficzne płyty z nagraniami najwybitniejszych muzykantów — skrzypków regionu lasowiackiego: Jana Cebuli, Bronisława Płocha i Władysława Pogody. W 2018 roku opublikowano kolejną płytę. Tym razem poświęcono ją klarneciście — Jerzemu Wronie — jednemu z najwybitniejszych muzyków ludowych Podkarpacia. W 2017 roku Jerzy Wrona założył własną kapelę, w której na skrzypcach prym gra Kazimierz Marcinek, na skrzypcach sekund — Wiesław Malec, na kontrabasie — Zdzisław Ziarkiewicz. Repertuar stanowią taneczne melodie lasowiackie i rzeszowskie: polki, tramelki, oberki. Album uzupełniają nagrania rodzinnej kapeli Wronów, pochodzące z ich prywatnego archiwum. Skład tej rodzinnej kapeli stanowią: Jolanta Wrona — skrzypce, Jerzy Wrona — klarnet, Łukasz Wrona — klarnet, Ryszard Wrona — akordeon, Artur Wrona — kontrabas.

Pieśni kobiet

Ruty Uwite — amatorska grupa śpiewacza pod opieką Julii Doszny

Wyd. własne

Album zawiera nagrania 15 pieśni łemkowskich, pochodzących z zapisów Oskara Kolberga oraz badań terenowych prof. Romana Reinfussa, które zostały przeprowadzone w latach 60. XX wieku. Pieśni są wykonywane przez grupę trzynastu kobiet, którym przewodniczy Julia Doszna — znana pieśniarka, od lat prowadząca warsztaty pieśni łemkowskich. Na płycie znalazły się ballady oraz pieśni: obrzędowe, liryczne i powszechne. Zapisy melodii i tekstów większości tych pieśni znajdują się w wydanym w 2017 roku śpiewniku dołączonym do płyty.  

Pieśni ludowe z moich okolic

Wiktor Spisla

Gminny Ośrodek Kultury w Dobrzeniu Wielkim

Wiktor Spisla wykonuje pieśni ze Śląska Opolskiego: okolic Chróścic, gdzie mieszka, oraz Siołkowic, Popielowa i Dobrzenia Wielkiego. Są to ballady, kolędy i pastorałki oraz pieśni: rekruckie, miłosne, gospodarskie. Repertuar przejął od ojca i dziadka, a także od starszych mieszkańców wsi opolskich.

Pięciu od Bogusza

P. Gaca, T. Jedynak, J. Zaraś, S. Zieja, J. Papis

Muzyka Odnaleziona

Płyta zawiera nagrania dokonane przez Andrzeja Bieńkowskiego, w latach 1983–1986, w kilku miejscowościach z okolic Przysuchy: Przystałowicach, Rdzuchowie, Drzewicy i Nieznamierowicach. Są to zapisy gry wybitnych skrzypków ziemi radomskiej mikroregionu Kajoków: Piotra Gacy (1927–2017), Tadeusza Jednaka (ur. 1924), Józefa Zarasia (1928–1998), Stanisława Ziei (1931–2010) i Józefa Papisa (1931–2019). Tych pięciu artystów było uczniami legendarnego muzykanta — Jana Bogusza z Kamiennej Woli (1918-1945) — przedwcześnie zmarłego skrzypka, po którym nie zostało niestety żadne nagranie. Niemniej jednak, jak pisze Andrzej Bieńkowski: „na wsi do tej pory żywa jest pamięć o nim i o jego ekstatycznej muzyce, mazurkowych improwizacjach, które wprowadzały tancerzy w trans”. Ten styl gry, a także ulubione melodie mistrza — oberki, polki i mazurki — przejęli utalentowani uczniowie Jana Bogusza, których nagrania publikuje Muzyka Odnaleziona.

Płynie potok

Zespół Grabowianie

Wyd. własne

Na płycie, opublikowanej z okazji 15-lecia działalności Zespołu Grabowianie z Grabowa, zamieszczono tradycyjne pieśni śpiewane na Ziemi Łomżyńskiej, a także pieśni z Podlasia, Suwalszczyzny, Kurpiów, Ziemi Radomskiej i Rzeszowskiej.  

Pogoda nad Nilem

Kapela Władysława Pogody

Miejski Dom Kultury w Kolbuszowej

Wydawnictwo Miejskiego Domu Kultury w Kolbuszowej, na które składają się książka oraz dwie płyty: audio i wideo, poświęcone jest pamięci wybitnego, niedawno zmarłego lasowiackiego skrzypka — Władysława Pogody (1920–2018). Nagrania pochodzą z wcześniejszych publikacji płytowych kapeli Władysława Pogody — z lat 2008–2012 ("Lasowiacki dom", "Tango z Pogodą", "Kuszenie Władysława", "Kolędy z komody Dziadka Pogody"). Niektóre utwory są publikowane po raz pierwszy. Skład kapeli w poszczególnych nagraniach jest różny — niekiedy poszerzony o lirę korbową, flugelhorn, tubę, saksofon czy gitarę elektryczną. Płyta została wydana w oparciu o dofinansowanie z Programu Narodowego Centrum Kultury, Kultura - Interwencje 2018. EtnoPolska.

Regionalny Zespół Pieśni i Tańca "Boczki Chełmońskie"

Regionalny Zespół Pieśni i Tańca Boczki Chełmońskie

Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Łowickiej, Lowickie.pl

Regionalny Zespół Pieśni i Tańca „Boczki Chełmońskie” obchodzi w tym roku jubileusz 45-lecia działalności. Jest to zespół rodzinny, który — poprzez grę, śpiew i taniec — przekazuje młodszemu pokoleniu tradycyjną kulturę regionu łowickiego. Na płycie znalazły się fragmenty kilku programów i widowisk stanowiących repertuar zespołu: pieśni związane z wielkanocnym zwyczajem chodzenia po dyngusie, obrzędem weselnym, żniwami, dożynkami.  

Romuald Jędraszak. Portret dudziarza wielkopolskiego

Romuald Jędraszak wraz z uczniami

Szamotulski Ośrodek Kultury

Album jest muzycznym portretem jednego z najwybitniejszych dudziarzy wielkopolskich, wychowawcy wielu młodych dudziarzy — Romualda Jędraszaka. Utwory zamieszczone na płycie pochodzą z subregionów: kościańskiego, bukowieckiego, leszczyńskiego i rawickiego. Są to melodie taneczne — wiwaty, polki, chodzone, marsze, oberki i walcerki — przejęte od dudziarzy, z którymi Romuald Jędraszak grywał przez wiele lat w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Grywał nie tylko na dudach wielkopolskich, ale także na sierszeńkach i mazankach. W kapeli towarzyszą mu na skrzypcach podwiązanych jego uczniowie, m.in. Marcin Jędraszak, Tomasz Kiciński oraz Paweł Zawadzki. Płyta została wydana w oparciu o dofinansowanie z Programu Narodowego Centrum Kultury, Kultura - Interwencje 2018. EtnoPolska.

Sobiescy – zachowane w dźwiękach

Nagrania archiwalne ludowych śpiewaków i instrumentalistów

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, ISPAN

"Sobiescy – zachowane w dźwiękach" to tytuł projektu, wystawy i wydawnictwa przygotowanych z okazji 50-lecia powołania Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu. Do książki dołączone są dwie płyty: jedna zawiera film z 1958 roku, pt. "Melodie, które nie zaginą" w reżyserii Stanisława Grabowskiego, druga zaś nagrania zrealizowane przez Jadwigę i Mariana Sobieskich podczas badań terenowych w latach 1945–1969. Usłyszymy tu wspaniałego koźlarza Tomasza Śliwę, jedną z najstarszych nagranych śpiewaczek Mariannę Kulawiak urodzoną w 1868 roku czy instrument służący głównie do nauki gry jakim są sierszeńki. Kolejne nagrania zawarte na płycie pochodzą z Opoczyńskiego i Rzeszowskiego. W nagraniach z Lubelskiego królują kapele - dwie z Radzięcina i jedna z Kocudzy prezentująca m.in. szybki taniec kozak. Płytę zamykają Jadwiga i Marian Sobiescy, którzy tym razem odwrócili swoje role i z realizujących nagrania wcielili się w nagrywanych.

Stuśnij ze ocusia

Mieszkanki podkieleckich wsi

Fundacja Korzenie

Płyta zawiera nagrania pieśni kołyskowych, przechowanych w pamięci śpiewaczek podkieleckich wsi: Ireny Gąsior z Rudek, Elżbiety Młynarczyk z Morawicy, Marianny Śmiłowskiej i Teresy Klimczak z Marzysza oraz Iwony Nowakowskiej i Stefanii Waldon z Ciekot. Śpiewaczki reprezentują trzy pokolenia — najstarsza ma 85 lat, najmłodsza 35. Śpiewają w gwarze świętokrzyskiej. Płytę zamyka modlitwa odmawiana tradycyjnie po ochrzczeniu dziecka. Płyta została wydana w oparciu o dofinansowanie z Programu Narodowego Centrum Kultury, Kultura - Interwencje 2018. EtnoPolska.

Śpiewy naszego rodu

Wielu wykonawców

Bractwo Młodzieży Greckokatolickiej „Serepta”

Na płycie zamieszczono pieśni z Łemkowszczyzny Północnej i Południowej — niektóre zarejestrowane po raz pierwszy — uzyskane przez członków zespołu od swoich dziadków lub odnalezione w zbiorach etnograficznych: Jarosława Polańskiego, Andrija Duleby i Ivana Ćiżmara.

W muzyce siyła: cz. I – Muzyka spiska, cz. II – Bajdy góralskie

Wielu wykonawców

Stowarzyszenie Zespół Regionalny „Śwarni”

Dwupłytowy album zawiera nagrania tradycyjnej muzyki spiskiej oraz bajdy podhalańskie w oprawie muzycznej. Na pierwszym krążku zamieszczono nagrania tradycyjnej muzyki spiskiej z Dursztyna — dawne melodie taneczne i pieśni odtworzone na podstawie zapisów z lat 50. i 60. XX wieku wykonanych przez Aleksandrę Szurmiak-Bogucką. Kapela spiska gra w tradycyjnym trzyosobowym składzie: Tomasz Hornik – skrzypce prym i śpiew, Mateusz Kudasik – skrzypce sekund, Tadeusz Watycha – basy. Śpiewają mieszkanki Dursztyna: Maria Kaczmarczyk, Grażyna Kaczmarczyk i Agnieszka Bigos prezentujące starodawny styl spiskiego wielogłosu. Druga płyta zawiera bajdy (gawędy) Skalnego Podhala autorstwa znakomitych twórców, m.in. Włodzimierza Wnuka, Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Jana Gutt-Mostowego, Anieli Gut-Stapińskiej, Jana Krzeptowskiego Sabały czytane przez Elżbietę Porębską-Mędoń. Oprawę muzyczną stanowi muzyka podhalańska. 

Wieniawo Ty moja…

Kapela W. Gromadzkiej z Kamienia Dużego i inni

Gminne Centrum Kultury i Sportu w Wieniawie

Album zawiera nagrania dwóch kapel radomskich — Wiesławy Gromadzkiej z Kamienia Dużego i Jana Wochniaka z Wieniawy oraz Zespołu Folklorystycznego „Wieniawa” i jego solistek – śpiewaczek z Wieniawy. Kapela Wiesławy Gromadzkiej kontynuuje tradycje rodzinnego muzykowania, wykonuje tradycyjne, radomskie mazurki, oberki i polki, często okraszone przyśpiewkami pani Wiesławy. Kapela Jana Wochniaka z Wieniawy gra w trzyosobowym składzie: skrzypce, harmonia trzyrzędowa i baraban. Ma równie tradycyjny repertuar, w którym dominują oberki, mazurki i polki. Zespół Folklorystyczny "Wieniawa" z Wieniawy i jego solistki: Teresa Bieńkowska, Władysława Adamczyk i Ewa Białek wykonują tradycyjne pieśni oraz melodie taneczne pogranicza ziemi radomskiej i opoczyńskiej, pochodzące z przekazów ustnych i zaczerpnięte ze zbiorów Stanisława Ambrożka — regionalisty, założyciela — w 1979 roku — pierwszego zespołu regionalnego w Wieniawie.

Wołyń w pieśniach

O. Kozieł, A. Jurkiewicz, J. Biczysko + zespół Z lasu

Wyd. własne

Materiał muzyczny zamieszczony na płycie pochodzi z badań terenowych prowadzonych przez Olgę Kozieł we wschodniej części Lubelszczyzny, w powiecie chełmskim. Są to pieśni przejęte z repertuaru wiejskich śpiewaczek, zapamiętane z czasów ich dzieciństwa spędzonego na Wołyniu. Starodawny repertuar obejmuje pieśni weselne, miłosne, żniwne. Młode wykonawczynie: Olga Kozieł i Anna Jurkiewicz oraz gościnnie Julia Biczysko i zespół Z lasu śpiewają te pieśni z zachowaniem lokalnej gwary i charakterystycznych cech wykonawczych.