Redakcja Polska

Rok od rozpoczęcia budowy kanału na Mierzei Wiślanej. Inwestycja zrealizowana w 40 proc.

27.12.2020 16:17
Po roku zaawansowanie prac przy budowie nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wynosi ok. 40 proc. Powstaje m.in. sztuczna wyspa na Zalewie, port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, kanał żeglugowy ze śluzą i konstrukcja zamknięć – poinformował Urząd Morski w Gdyni.
Teren budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej w miejscowości Skowronki.
Teren budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej w miejscowości Skowronki.PAP/Adam Warżawa

W ramach prac przygotowawczych przeprowadzono wiele badań, były to m.in. badania batymetryczne, osadów dennych, falowania i ruchu rumowiska, dokumentacja geologiczna, koncepcja realizacyjna, raport oddziaływania na środowisko, analiza nawigacyjna, a także wielobranżowe projekty budowlane i wykonawcze. Inwestor uzyskał również wymagane prawem decyzje i zezwolenia (decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenia wodnoprawne, zezwolenia na realizacje inwestycji).

Pod nadzorem botanicznym, ornitologicznym i chiropterologicznym w lutym 2019 przeprowadzono oczyszczenie terenu z drzewostanu, w którego skład w większości wchodziła sosna pospolita w wieku powyżej 70 lat, posadzona przez leśników w okresie powojennym. Sporządzano także wszystkie niezbędne inwentaryzacje przyrodnicze oraz ekspertyzy techniczne. Teren całej inwestycji został również oczyszczony z obiektów ferromagnetycznych, które mogłyby przeszkadzać w prowadzeniu prac na lądzie i wodzie.

Duże zainteresowanie budową

W październiku 2019 roku podpisano umowę na wykonanie pierwszej części inwestycji, a następnie przekazano plac budowy wykonawcy. Po roku, zaawansowanie wykonania aktualnie realizowanej umowy wynosi ok. 40 proc. Obejmuje ona budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynków technicznych wraz z instalacjami, parkingami oraz punktem widokowym.

Rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska poinformowała, że w ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem – pierwszym z nich, południowym będzie można przejechać już wiosną 2021, przed rozpoczęciem sezonu letniego. Obecnie prowadzone prace związane są z przebudową sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Na Zalewie Wiślanym powstaje wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.

W związku z dużym zainteresowaniem budową, latem uruchomiono specjalne, tymczasowe miejsce postojowe, a także oznaczony punkt widokowy, z którego można obserwować, z bezpiecznej odległości, toczące się prace.

Całkowita długość nowej drogi wodnej to 23 km

Całość inwestycji składa się z trzech części. W ramach przetargu na realizację drugiej części, 22 grudnia tego roku dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty. Zakres prac obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Trzecia część, scalająca całą inwestycje, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

 

 Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 km, po rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.

 

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS/dad

 

Zobacz więcej na temat: Mierzeja Wiślana infrastruktura